شهر خبر

مدیرعامل سازمان انتقال خون عنوان کرد؛

ارائه خدمات نوین انتقال خون به بیماران تالاسمی

ارائه خدمات نوین انتقال خون به بیماران تالاسمی

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، از ارائه خدمات نوین به بیماران تالاسمی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی جمالی با اشاره به اینکه یک چهارم خون اهدایی کشور برای بیماران تالاسمی استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر در کشور ۲۳ هزار مبتلا به بیماری تالاسمی داریم که حدود چهار هزار نفر از این تعداد بطور مقطعی خون استفاده می‌کنند و باقی افراد از مصرف کنندگان دائمی خون هستند.

وی اضافه کرد: برای تأمین سلامتی این بیماران سالانه ۵۰۰ هزار واحد خون تهیه و توزیع می‌شود که اغلب از خون کم لوکوسیت و فیلتر شده یا اشعه دیده است تا عوارض ناشی از تزریق خون مکرر در این بیماران به حداقل برسد.

جمالی همچنین با بیان اینکه در گذشته که این امکانات کمتر بوده است یک بیمار تالاسمی به ندرت به سن بلوغ می‌رسید و خیلی از افراد در آن سنین از دنیا می‌رفتند، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد ازدواج و فرزندآوری این بیماران نیز هستیم و خدمات انتقال خون کیفیت زندگی این عزیزان را افزایش داده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به تأمین خون نادر خصوصاً kell منفی برای مبتلایان به تالاسمی، گفت: خوشبختانه با استمرار اهدای خون توسط هموطنان ایثارگر و شریف مان، بیماران نیازمند به خون خصوصاً عزیزان تالاسمی نگرانی بابت تأمین خون در کشور ندارند.‌.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، در ادامه وضعیت تأمین خون را مطلوب دانست و افزود: باید از وجود ارزشمند بانوان و نسل جوان اهدای خون در کشور بهره‌مند شویم و رسالت مؤسسات مردم نهاد در این زمینه بیشتر خواهد بود.

جمالی با اشاره به رویکرد سازمان انتقال خون سراسر کشور جهت تأمین خون اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اهدا و تأمین خون از ثبات خوبی برخوردار است اما نباید به این راضی بود و باید برای ارتقای بسیاری از مولفه‌ها تلاش کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اهمیت اهدای خون بانوان و جوانان گفت: همچنان شاهد تبلور ایثار نسلی هستیم که الگوی خوبی برای همه ما خواهند بود، نیروهای مسلح که در طول دوران هشت سال دفاع مقدس، مدافعین حرم، مرز و ارز که در کنار رزم با دشمن، اهدا خون هم داشتند و امروز همان رسالت ایثار را با اهدای خون انجام می‌دهند باید الگویی مناسب خصوصاً نسل جوان باشند.

وی به نجابت و خدمت بی‌منت پرسنل انتقال خون در طول سالیان خصوصاً در زمان کرونا اشاره کرد و افزود: در دوران سخت کرونا یکی از بخش‌های سلامت که بدون وقفه در حال خدمت‌رسانی بودند انتقال خون بوده و برخی همکاران به واسطه این شغل، خودشان یا خانواده به کرونا مبتلا شدند و یا شهید شدند.

جمالی، وضعیت اهدای خون در کشور را مطلوب دانست و بیان کرد: هرچند روند مطلوبی را طی می‌کنیم اما نباید قانع بود، باید از وجود ارزشمند بانوان و نسل جوان بهره‌مند شویم و رسالت مؤسسات مردم نهاد در این زمینه بیشتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور به ضرورت حضور همه طیف‌های اجتماعی در فعالیت‌ها اشاره کرد و گفت: به واسطه سازمان‌های مردم نهاد از حمایت از هنرمندان، نام آوران ورزشی، خادمین رضوی، متنفذین بازار، فعالان رسانه‌ای و مجموعه‌داران بهره مند هستیم و امیدواریم این فعالیت‌ها مفید واقع شود.