شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#شورای نگهبان

گزارش| نحوه تعیین حقوقدانان شورای نگهبان / ۳ حقوقدان هفته آتی در مجلس انتخاب می شوند

گزارش| نحوه تعیین حقوقدانان شورای نگهبان / 3 حقوقدان هفته آتی در مجلس انتخاب می شوند

در این گزارش فرایند معرفی و نحوه انتخاب حقوق‌دانان شورای نگهبان از سوی مجلس را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، سیدنظام الدین موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از معرفی 6 حقوقدان به مجلس شورای اسلامی برای انتخاب 3 حقوقدان عضو شورای نگهبان خبرداد و گفت: با توجه به این دوره خدمت آقایان کدخدایی، ره پیک و موسوی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان به پایان رسیده است، مجلس باید از بین گزینه هایی که رئیس قوه قضائیه معرفی کرده است، 3 حقوقدان را انتخاب کند. 

وی افزود: براین اساس وفق بند 2 اصل 91 قانون اساسی جمهوری اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین اژه ای رئیس قوه قضائیه، اسامی 6 حقوقدان پیشنهادی را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. 

موسوی عنوان کرد: علی احمدی فر، سیامک ره پیک، خیراله پروین، عباسعلی کدخدایی، عبدالحمید مرتضوی بریجانی و فضل اله موسوی 6 حقوقدان پیشنهادی رئیس دستگاه قضا هستند که به مجلس شورای اسلامی معرفی شده اند و فرآیند انتخاب 3 نفر از بین این 6 نفر برای یک دوره 6ساله در مجلس انجام خواهد شد.

 بر اساس این گزارش پس از معرفی حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس، این حقوقدانان در جلسات این هفته کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون مستقلان  مجلس حضور یافتند و رزومه کاری خود را برای نمایندگان تشریح کردند.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده انتخاب سه حقوق‌دان شورای نگهبان در جلسات هفته آینده مجلس برگزار خواهد شد که طبق آیین‌نامه این حقوقدانان در جلسه علنی حضور یافته و پس از معرفی و اعلام رزومه کاری خود رأی‌گیری انجام می‌شود که از بین این 6 حقوقدان، 3 تن از آنها انتخاب می‌شوند.

در ادامه نحوه معرفی و شیوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را می‌خوانیم، نظارت بر کار قوه مقننه، نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و مجلس خبرگان و تفسیر قانون اساسی از جمله وظایف شورای نگهبان است.

** اعضای شورای نگهبان

شورای نگهبان مجموعاً 12 عضو دارد که برای یک دوره شش ساله انتخاب می‌شوند. نیمی از اعضای آن فقیه و نیمی دیگر حقوق­دان هستند.

اعضای شورای نگهبان شامل شش نفر از فقهای عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز که انتخاب این عده با مقام معظم رهبری است و شش نفر حقوقدان، در رشته‌های مختلف حقوقی که از میان حقوقدانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند.

** شرایط حقوقدانان شورای نگهبان

در مورد شرایط عضویت حقوق­دانان در شورای نگهبان چنین آمده است: « شش نفر حقوقدان در رشته­‌های مختلف حقوقی، از میان حقوق­دانان مسلمانی که به وسیله رئیس قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی معرفی می­‌شوند و با رأی مجلس انتخاب می‌گردند.

باید «حقوقدان» باشند؛ حقوق‌دانان شورای نگهبان باید مسلمان باشند. اسلام، اعتراف به وحدانیت خدا، رسالت حضرت محمد (ص) و معاد بوده و از لوازم آن، پایبندی عملی به احکام اسلام است.

** نحوه تعیین حقوقدانان شورای نگهبان

قانون اساسی در مورد نحوه تعیین حقوق­دانان، مراحل زیر را پیش‌­بینی کرده است:

1. معرفی از سوی رئیس قوه قضاییه: در مرحله اول، رئیس قوه قضاییه تعدادی از حقوق­دانان واجد شرایط را به مجلس معرفی می‌کند.

2. انتخاب توسط مجلس شورای اسلامی.

انتهای‌پیام/