شهر خبر

معامله روبل-ریال آغاز شد/به دنبال ایجاد سبد ارزی هستیم

معامله روبل-ریال آغاز شد/به دنبال ایجاد سبد ارزی هستیم

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با مکانیسم راه اندازی روبل- ریال گفت: همانطور که اعلام شد دیروز معامله روبل در مقابل ریال آغاز شد که اتفاق بزرگی است. صادر کنندگان مختلفی که به روسیه صادرات دارند که عمدتا هم شرکت های خشکبار هستند می‌توانند ارز خود را در بازار توافقی به نرخ عرضه و تقاضا عرضه کنند و روبل خود را بفروشند و متقاضیان هم می‌توانند به راحتی خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا، علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در جمع خبرنگاران در رابطه با تخطی بانک‌ها در ارائه تسهیلات گفت: این خلاف است و بانک‌ها حق ندارند بخشی از وجوه ناشی از تسهیلات را بلوکه کنند این خلاف است و با آنها برخورد خواهد شد . 

صالح آبادی ادامه داد: آغاز معامله دیروز با دو میلیون روبل بود که انشاءالله تداوم خواهد داشت. فکر می‌کنم با توجه به تدابیری که اتخاذ شده و هماهنگی‌ها با طرفین روس ، حجم این‌معاملات به مرور افزایش پیدا خواهد کرد و بازار پر عمق خواهد شد و فقط ارزی مثل دلار و یورو تعیین کننده نرخ ارز کشور نخواهد بود و ارز روبل هم در کنار سایر ارزها موجودیت پیدا خواهد کرد و طبیعتا تقاضا برای سایر ارزها مثل دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: البته این معاملات محدود به روبل نخواهد بود و سایر ارز های دیگر را هم در آینده اضافه خواهیم کرد به گونه ای که سبد ارزی متنوعی از ارز های مختلف را داشته باشیم و حجم ارزهایی مثل دلار را کاهش دهیم. 

وی در پاسخ به این سوال که برای معاملات آیا سقفی دیده شده است خاطر نشان کرد: هرمقداری که صادر کننده عرضه داشته باشد می تواند معامله کند و مشکلی نیست. 

ادامه دارد