شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اهل سنت

حجت الاسلام حسینی قزوینی در گفتگو با مهر:

کسی که به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند نسبت به معارف شیعه جاهل است

کسی که به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند نسبت به معارف شیعه جاهل است

حجت الاسلام حسینی قزوینی گفت :قرآن و اهل بیت باید ملاک باشد و اگر این دو ملاک باشد دیگر اختلافی پیدا نمی شود.عدم اجرای دستورات پیامبر بعد از واقعه غدیر باعث اخلاف افکنی است.

حجت الاسلام محمد حسینی قزوینی رئیس مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیعصر (عج) در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص اهمیت غدیر در وحدت جامعه اسلامی و مسلمانان گفت: رسول اکرم (ص) از آغاز حرکت برای حجه الوداع تاپایان غدیر مطالبی را گفتند که اگر آنها به درستی اجرا شود دو نفر در جامعه با هم اختلاف نخواهند داشت. حدیث غدیر که شیخ صدوق در کتاب خصال خود آورده است را اگر در جامعه پیاده کنیم نه شیعه نسبت به سنی و نه سنی نسبت به شیعه اجازه توهین و نسبت ناروا خواهد داشت.

وی ادامه داد: عمده این قضایا این است که ما از فرهنگ یکدیگر آگاه نیستیم اگر فردی در یک شبکه ماهواره‌ای منتسب به شیعیان به مقدسات اهل سنت اهانت می‌کند نسبت به معارف شیعه جاهل است و یا وقتی یک وهابی یا سنی توهین می‌کند از مبانی دینی خود بی اطلاع هستند. اگر مبانی که رسول اکرم (ص) در خطبه بیان کردند را پیاده کنیم نه تنها وحدت بلکه صفا و صمیمیتی بین شیعه و سنی درست می‌شود که به مراتب از صفا و صمیمیت دو خواهر و برادر بیشتر خواهد بود.

حجت الاسلام حسینی قزوینی ادامه داد: چون سخنان پیامبر اکرم (ص) نادیده گرفته شد و صدیقه طاهره (س) در مسجد سخنرانی کرد و گفت: آیا پدرم در روز غدیر برای کسی عذری گذاشت؟ جای سوالی گذاشت؟ آیا نگفت هرکس که می‌خواهد دنبال رو من پیامبر باشد باید دنباله رو حضرت علی (ع) باشد؟ زمانی که حضرت علی (ع) پیامبر را غسل می‌داد و سلمان همان زمان خبر سقیفه را به ایشان رساندند حرف غدیر را پیش کشاند.

وی ادامه داد: رسول اکرم (ص) دو چیز را برای ما گذاشتند. آن حضرت در غدیر گفته اند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی». قرآن و اهل بیت باید ملاک باشد و اگر این دو ملاک باشد دیگر اختلافی پیدا نمی‌شود.

حجت الاسلام حسینی قزوینی در پایان با تاکید بر لزوم کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: ما باید ببینیم که چرا این مشکلات پیش آمد و انگیزه این مشکلات را رصد کنیم. روایتی که بیش از ۳۰۰ تن از علمای شیعه و اهل سنت آن را روایت کرده همان حدیث ثقلین است که از حدیث غدیر متواتر تر است. ما باید در محور کتاب و اهل بیت عمل کنیم تمام اختلافات را نادیده بگیریم. اول باید آسیب شناسی کنیم که علت به انحراف کشیده شدن جامعه اسلامی چه بوده و تا مادامی که آسیب شناسی نکنیم راهکاری نمی‌توانیم داشته باشیم. نه توهین به اهل سنت و نه اجازه اهانت به مقدسات شیعه را نباید بدهیم بلکه بحث‌های علمی و کرسی‌های آزاد اندیشی لازمه تحقق رسیدن به نتیجه چنین سوالاتی است.