شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تامین اجتماعی#کرمانشاه

۳۸.۵ درصد از جمعیت استان کرمانشاه زیرپوشش تامین اجتماعی هستند

۳۸.۵ درصد از جمعیت استان کرمانشاه زیرپوشش تامین اجتماعی هستند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ۳۸.۵ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری استان زیرپوشش این سازمان هستند، گفت: تلاش ما بر این است که این میران را ارتقا دهیم چون استان‌هایی وجود دارند که ۲ برابر کرمانشاه زیرپوشش بیمه‌ای دارند.  

«اسکندر کاکایی» روز چهارشنبه به مناسبت هفته تامین اجتماعی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: ۲۵۴ هزار نفر بیمه شده اصلی در استان کرمانشاه وجود دارد که با احتساب ۳۷۹ هزار نفر افراد تبعی و ۶۳۲ هزار نفر افراد تحت کفالت، بیمه شده اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند.

وی با بیان اینکه ۷۶ هزار و ۷۰۰ مستمری‌بگیر با احتساب ۵۷ هزار و ۵۰۰ نفر تبعی آنها تقریبا ۱۳۵ هزار نفر هم زیرپوشش تامین اجتماعی هستند، افزود: در مجموع جمع کل افراد زیرپوشش این سازمان در استان کرمانشاه ۷۷۰ هزار نفر است که حدود ۳۸.۵ جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.

۴ مرکز درمانی بزودی در استان افتتاح می‌شود

مدیرکل تامین اجتماعی استان کرمانشاه یادآور شد: این سازمان ۵۳ درصد از جمعیت کشور را زیرپوشش خود دارد و بزرگترین سازمان بیمه ایران و دومین ارایه دهنده درمان در کشور است.  

وی در ادامه یکی از خدماتی که در سال ۱۴۰۱ به خدمات سازمان تامین اجتماعی اضافه شده را درمان رایگان مستمری بگیران در شهرهای فاقد بیمارستان ملکی تامین اجتماعی عنوان کرد و افزود: مستمری‌بگیران ۶۵ سال به بالا در تمام شهرستان‌هایی که فاقد درمانگاه و بیمارستان ملکی تامین اجتماعی است، می‌توانند از خدمات این سازمان در بیمارستان‌هایی که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی است به صورت رایگان استفاده کنند.

کاکایی تاکید کرد: این نوید را به مردم استان کرمانشاه می‌دهیم که انشاالله به زودی چهار مرکز درمانی دیگر در شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، هرسین، صحنه و کنگاور تا پایان امسال افتتاح خواهند شد.

وی عنوان کرد: کار احداث اورژانس جدید بیمارستان شهدا هم به مساحت سه هزار و ۲۰۰ مترمربع در ۲ طبقه بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و هم‌اکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرف ۱.۵ سال آینده این پروژه مهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه همچنین به خدماتی که این سازمان به بیمه‌شدگان ارایه می‌دهد اشاره کرد و گفت: در بخش کمک‌های کوتاه‌مدت تامین اجتماعی بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت ایام بارداری، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن و دفن و هزینه سفر ارایه می‌کند.

پرداخت غرامت به بیش از سه هزار نفر

وی با اعلام اینکه تامین اجتماعی کرمانشاه هم اکنون به سه هزار و ۴۱۰ نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کند، افزود: کسی که بین ۶ تا ۲۴ ماه سابقه دارد اگر متاهل باشد به شرطی که اختیاری بیکار نشده باشد به مدت ۱۲ ماه می‌تواند از بیمه بیکاری استفاده کند. افراد مجرد نیز ۶ ماه می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند.

کاکایی اضافه کرد: حداقل پرداختی بیمه بیکاری در ماه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و همزمان حق بیمه هم پرداخت خواهد شد. سقف بیمه بیکاری ۵۰ ماه است و می‌توان در مقاطع مختلف از آن استفاده کرد.

وی همچنین عنوان کرد: کسی که بخواهد از کمک هزینه بارداری استفاده کند به شرط اینکه ۶۰ روز حق بیمه پرداخت کرده باشد و در زمان بارداری بیمه شده فعال نیز باشد، می‌تواند به مدت ۹ ماه از مزایای سازمان تامین اجتماعی استفاده کند و علاوه بر آن سابقه نیز برای وی لحاظ می‌شود و دو سوم حقوق دریافتی از کارفرما نیز از طرف سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

پرداخت ماهانه ۲۳ هزار میلیارد تومان حقوق مستمری‌بگیران

مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه یادآور شد: این سازمان هر ماه به طور متوسط ۲۳ هزار میلیارد تومان حقوق مستمری بگیران را در استان پرداخت می‌کند که این موضوع کمک بزرگی به دولت است زیرا این سازمان از محل پرداخت حق بیمه و سرمایه‌گذاری ها حقوق را پرداخت می‌کند نه بودجه دولتی.

وی با اشاره به اجرای طرح بیمه ایرانیان نیز گفت: در این طرح تمام افراد جامعه در بازه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند با مراجعه به سایت es.tamin.ir به صورت غیرحضوری با سازمان تامین اجتماعی قرارداد ببندند.

کاکایی افزود: بیمه زنان خانوار زیرمجموعه بیمه ایرانیان محسوب می‌شود. تا قبل از این یک خانم که وظیفه مادری و خانه‌داری خود را انجام می‌داد مشمول بیمه نمی‌شد، چون بیمه برای افراد شاغل در نظر گرفته شده بود اما اکنون زنان خانوار می‌توانند با سه نرخ ۱۲ درصدی با مبلغ ماهیانه ۵۲۰ هزار تومان، ۱۴ درصدی با مبلغ ۶۰۵ هزار تومان و ۱۸ درصدی به مبلغ ۷۸۰ هزار تومان بیمه‌پرداز شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: نرخ ۱۲ درصدی شامل احتساب سنوات برای بازنشستگی می‌شود، نرخ ۱۴ درصدی علاوه بر پوشش‌های نرخ ۱۲ درصدی شامل فوت قبل از بازنشستگی نیز می‌شود و حقوق فرد فوت شده به افراد تحت کفالت او پرداخت خواهد شد.

تامین اجتماعی ۲۸۰ میلیارد تومان از کارفرمایان طلب دارد

مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه اضافه کرد: در نرخ ۱۸ درصدی هم علاوه بر پوشش بیمه‌ای ۱۲ و ۱۴ درصدی، از کار افتادگی افراد را نیز پوشش می‌دهد.

وی همچنین یکی دیگر از اقدامات تامین اجتماعی در سال جاری را زیرپوشش قراردادن کشاورزان عنوان کرد و گفت: یک کشاورز می‌تواند تمام افرادی که در زمین کشاورزی او کار می‌کنند تحت پوشش بیمه قرار دهد و می‌تواند از تمام مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و دو سوم حق بیمه این افراد را دولت به عنوان کمک تقبل می‌کند.

کاکایی با اشاره به اینکه ۳۰ خدمت پرترافیک سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ ماشینی شد، افزود: این اقدام موجب شد حدود ۷۰ میلیون مراجعه به این سازمان کمتر شود و این ۳۰ خدمت اکنون به ۴۲ خدمت الکترونیک رسیده است.  

وی همچنین گفت: تامین اجتماعی استان کرمانشاه هم اکنون بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان از کارفرمایان استان طلب دارد که در حال پیگیری برای وصول آن هستیم.

مدیرکل تامین اجتماعی کرمانشاه اشاره ای هم به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری کرد و گفت: شورای عالی بازنشستگان و شورای عالی کار طرح افزایش حقوق ۳۸ درصدی برای تمامی مستمری بگیران را به دولت ارسال کرد اما دولت بنابر تشخیص خود این مصوبه را تایید نکرد.

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی هم اکنون منتظر مصوبه دولت است و هرچه که دولت تصویب کند این سازمان موظف به اجرای آن است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.