شهر خبر

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم

بیرجند - ایرنا - تکمیل طرح فاضلاب شهر فردوس که به عنوان مطالبه مردمی در سومین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت با تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در یک سال اخیر روند اجرایی آن شتاب گرفته است.

به گزارش ایرنا طرح فاضلاب فردوس با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

حرکت کُند این طرح و گاها توقف عملیات اجرایی آن طی ۱۲ سال گذشته، باعث شده تا پیشرفت فیزیکی این طرح زیرساختی با اجرای ۲۱.۵ کیلومتر شبکه جمع‌آوری تا ابتدای سال ۱۴۰۰ به ۱۹ درصد برسد.

 روند کُند این طرح به دلیل دفع نامناسب فاضلاب در برخی معابر، آبگرفتگی معابر با کمترین بارش باران و ورود فاضلاب‌های خانگی به کانال‌های هدایت آب‌های سطحی، روح و روان مردمان این شهر را آزار داده و می‌دهد.

اما سرانجام بارقه امید در دل مردم شهر فردوس زنده شد و در سومین سفر استانی رئیس جمهور که در ۱۹ شهریورماه سال گذشته به خراسان جنوبی انجام شد، اختصاص اعتبار به طرح نیمه‌تمام فاضلاب فردوس مورد توجه ویژه قرار گرفت و مبلغ ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل شبکه فاضلاب فردوس تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ مصوب شد.

با تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهوری به طرح فاضلاب فردوس در سال گذشته، روند اجرای این طرح سرعت گرفت به گونه‌ای که در ۶ ماه گذشته، ۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این شهر کار شده و تا پایان سال جاری نیز ۲۰ کیلومتر دیگر نیز اجرایی می‌شود.

همچنین مقدار اعتبار اختصاص یافته به طرح فاضلاب فردوس در سال گذشته، بیش از ۱.۵ برابر کل اعتبار هزینه شده از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ است که تزریق این اعتبارات باعث تسریع در اجرای طرح و خوشحالی شهروندان فردوس شده است.

سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۱۰۰ نوع مصوبه داشته است که تصویب ۱۱۰ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال اعتبار، تسهیلات و سرمایه‌گذاری رهاورد آن بوده است، تخصیص اعتبار به طرح فاضلاب فردوس یکی از این مصوبات است که در ادامه در گفت و گو با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی به نحوه اجرایی شدن آن می‌پردازیم.

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم

اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال رهاورد سفر رئیس جمهور برای طرح فاضلاب فردوس

حسین امامی در این خصوص گفت: ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی برای تکمیل شبکه فاضلاب فردوس مصوب شده است.

وی افزود: از این مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، ۱۵۰ میلیون ریال از محل منابع داخلی وزارت نیرو و ۵۰ میلیارد ریال توسط وزارت نفت تا سه ماه نخست سال ۱۴۰۲ برای اجرای این طرح اختصاص خواهد یافت.

امامی اظهار داشت: طرح فاضلاب فردوس با هدف رفع مشکلات دفع بهداشتی فاضلاب، استفاده بهینه از منابع آبی، بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده در طرح‌های صنعتی و کشاورزی از سال ۱۳۸۹ آغاز شده است.

وی گفت: در مجموع از سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۹ در زمینه اجرای این طرح ۱۲۳ میلیارد ریال هزینه شده و در این مدت ۲۱.۵ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع‌آوری در این شهر اجرا شده است.

تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار و تسریع در اجرای طرح

وی عنوان کرد: سال گذشته برای اجرای طرح فاضلاب فردوس از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار که بیشتر به صورت نقدی اختصاص یافته که این حجم از اعتبارات بیش از ۱.۵ برابر کل اعتبار هزینه شده از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ادامه داد: با ترزیق اعتبارات سفر رئیس جمهور، طرح فاضلاب فردوس سرعت گرفت به گونه‌ای که در ۶ ماه گذشته، ۱۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری در این شهر کار شده در حالی که در یک دهه گذشته تنها ۲۱.۵ کیلومتر شبکه و خط انتقال اجرا شده است.

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم

امامی افزود: در حال حاضر این طرح در ۱۰ جبهه کاری فعال است و تلاش ما این است که ۲ جبهه کاری دیگر را نیز فعال کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما این است که تا پایان سال جاری ۲۰ کیلومتر دیگر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر فردوس را اجرا کنیم، اضافه کرد: با اجرای این حجم از شبکه تا پایان سال جاری پیشرفت فیزیکی طرح فاضلاب فردوس از ۱۹ درصد تا پایان سال ۱۳۹۹ به ۳۰ درصد خواهد رسید و همچنین حجم اجرای شبکه فاضلاب نیز در این شهر به ۵۵ کیلومتر می‌رسد.

اجرای تصفیه خانه فاضلاب فردوس در دستورکار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در شهر فردوس باید ۱۶۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا کنیم.

امامی ضمن تشکر از همراهی شهروندان در تحمل مشکلات ناشی از حفاری و از شهرداری فردوس به دلیل همکاری در صدور مجوز آسفالت شکافی، اظهار داشت: همدلی خوب بین مجموعه آب و فاضلاب و شهرداری فردوس باعث شده که اجرای این طرح به خوبی پیش برود.

وی با اشاره به اینکه برق‌رسانی به تصفیه‌خانه طرح فاضلاب فردوس در سال جاری در دستورکار قرار دارد، اضافه کرد: تاکنون تملک اراضی تصفیه‌خانه انجام شده که بعد از تایید نهایی طرح تصفیه‌خانه فردوس، عملیات اجرایی آن را نیز آغاز خواهیم کرد.

امامی اظهار داشت: پیگیریم که در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعتبار مناسبی برای احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فردوس اختصاص یابد تا زمینه بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، فراهم شود و علاوه بر رفع مشکلات شهروندان فردوس، امکان استفاده از پساب تصفیه‌خانه نیز فراهم شود.

سرعت بخشیدن به طرح فاضلاب فردوس با اهتمام دولت

سرپرست فرمانداری فردوس هم به خبرنگار ایرنا گفت: پروژه فاضلاب فردوس که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۹ آغاز شد، به دلیل تزریق قطره‌چکانی اعتبار، در یک دهه گذشته روند کُندی داشته و تا سال ۱۳۹۹ تنها ۲۱.۵ کیلومتر از مجموع ۱۶۰ کیلومتر شبکه جمع آوری اجرا شده است.

مهدی روشن با بیان اینکه تکمیل شبکه فاضلاب فردوس سالهاست که جزو مطالبات مردم این شهر است، بیان کرد: موضوع کم‌آبی امروز مشکل اصلی کشور و خراسان جنوبی است، اجرای پروژه فاضلاب چون بازچرخانی آب است و می‌شود از این آب در بخش صنعت، معدن و کشاورزی استفاده کرد برای شهرستان خیلی اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۲ سال قبل آغاز شده و متاسفانه به دلیل نبود و یا تخصیص پایین اعتبارات پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشته است، اضافه کرد: کل پیشرفت فیزیکی پروژه قبل از تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور حدود ۱۹ درصد بوده است.

پیشرفت طرح فاضلاب فردوس با اعتبارات سفر رئیس جمهور + فیلم

روشن بیان کرد: با تزریق ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبارات سفر رئیس جمهور در سال گذشته، روند پیشرفت پروژه تسریع شد و پیشرفت فیزیکی پروژه در سال جاری به بیش از ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

اتمام طرح نیازمند سه هزار میلیارد ریال

وی با بیان اینکه پیگیر هستیم که همزمان با اجرای شبکه جمع‌آوری، بحث تصفیه‌خانه هم اجرایی شود، اظهار داشت: اجرای تصفیه خانه کمک می‌کند که تا بتوانیم از شبکه‌ای که در حال اجراست، بهره‌برداری را داشته باشیم و مردم از پساب آب استفاده کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان فردوس عنوان کرد: از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور در سه سال ۶۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل این طرح اختصاص مصوب شده که ۲۰۰ میلیارد ریال آن در سال گذشته تزریق شده است.

روشن افزود: براساس برآوردهای حدود سه هزار میلیارد ریال برای تکمیل شبکه جمع آوری و اجرای تصفیه‌خانه شهر فردوس نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سفر دوم رئیس جمهور به استان، اعتبار مورد نیاز طرح به صورت کامل اختصاص یابد تا این پروژه در کوه‌تاترین زمان تکمیل شود.

تکمیل طرح‌های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است که بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است؛ آیت الله رئیسی به‌ویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام اعلام کرده است: بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانیم.

امیدواریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه که مطالبه مردم شهر فردوس است، اختصاص یابد از طرفی هم مردم شهر فردوس در دولت مردمی آیت‌الله رئیسی بسیار خوش‌بین هستند تا رویای برخورداری از سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهرشان پس از سالها به سرانجام خوبی برسد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز بیرجند برای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی پرونده خبری "سومین سفر رییس‌جمهوری و پیگیری دستاوردهای آن برای خراسان جنوبی"را تشکیل داده است؛ برای آگاهی از مهمترین پییگری‌ها و دستاورهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی این پرونده را اینجا  دنبال کنید.

پیگیری مصوبات و دستاوردهای سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی ادامه دارد.

رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی خود به خراسان جنوبی سفر کرد.