شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#روسیه#روابط ایران

سفر پوتین و اردوغان به تهران یک فرصت بی نظیر برای توسعه ارتباطات است/ روابط ایران و روسیه رو به جهش است

سفر پوتین و اردوغان به تهران یک فرصت بی نظیر برای توسعه ارتباطات است/ روابط ایران و روسیه رو به جهش است

عمویی گفت: برگزاری این اجلاس در تهران و سفر این دو مقام ارشد حوزه همسایگی با ایران و تهران یک نقطه بارزی در دیپلماسی کشور در چند سال اخیر خواهد بود. سفر روسای جمهور ترکیه و روسیه به تهران یک فرصت بی نظیر برای توسعه ارتباطات است.

《ابوالفضل عمویی》 نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی برنا در رابطه با اهمیت سفر رئیس جمهور ترکیه و روسیه به تهران و تاثیرات آن بر مبادلات اقتصادی گفت: سفر پوتین و اردوغان به تهران در چارچوب اجلاس صلح آستانه یک همکاری امنیتی بین ایران و ترکیه و روسیه است که اتفاقا نتایج مثبتی در بازگشت امنیت به سوریه داشته است. اما این همکاری ها به مدل های مختلف در حوزه های مختلف قابلیت توسعه دارد و از رهگذر سفر آقای پوتین و آقای اردوغان به تهران  گفتگوهای دو جانبه هم بین ریاست محترم جمهور و مقامات ارشد کشورمان با این مقامات ترکی و روسی صورت گرفت.

وی ادامه داد: ما فکر می کنیم در شرایط فعلی مهمترین موضوع گفتگوهای دو جانبه بین ایران و روسیه و ایران و ترکیه موضوعات اقتصادی است و شورای عالی روابط ایران و ترکیه برگزار می شود و در این چارچوب موضوعات ارتقاء روابط اقتصادی بین دو کشور در سطوح مختلف با حوزه های مختلف پیگیری خواهد شد و نفس برگزاری این اجلاس در تهران و سفر این دو مقام ارشد حوزه همسایگی با  ایران و تهران یک نقطه بارزی در دیپلماسی کشور در چند سال اخیر خواهد بود. 

وی با اشاره به مذاکرات برجام گفت:موضوع مذاکرات از موضوع این سفر جدا است و البته ما با روسیه و چین که جزئی از مسیر مذاکرات هستند گفتگوهایی را جداگانه انجام می دهیم. معاون امور خارجه سفری به مسکو داشت و مباحث مذاکرات هسته ای را آنجا پیگیری کرد و همین طور تماس تلفنی اخیر بین آقای باقری و معاون امور خارجه چین به صورت عمیق موضوعات هسته ای را دنبال کردند و مذاکرات از مسیر خودش در جریان است من فرصت سفر آقای پوتین به تهران را بزرگتر از مباحث جزئیات مذاکرات می دانم و فکر می کنم روند همکاری اقتصادی ایران و روسیه که رو به جهش است و ارتقاء جدی را در آن شاهد هستیم می تواند با این سفر یک اوجی پیدا کند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: حتما در این چارچوب تقویت کریدور شمال به جنوب مسیر ترانزیتی که از روسیه به ایران است و بعد از آن به آبهای گرم در خلیج فارس و دریای عمان یک فرصت بی نظیر برای توسعه ارتباطات است و موضوعات مختلفی را در حوزه های سیاسی بین ایران و روسیه گفتگو خواهد شد و فکر می کنم بتوانیم انتظار ارتقاء روابط ایران و روسیه را بعد از این سفر داشته باشیم. 

وی افزود: ما سعی می کنیم به مسائل بین المللی واقع بین باشیم، البته سابقه تاریخی از بدعهدی طرف مقابل داریم و برای همین با احتیاط وارد گفتگوها می شویم و سعی می کنیم برای احیای توافق پیش رو حتما تضمین های لازم را بگیریم که این توافق پایدار صورت بگیرد. در این چارچوب یکی از بحث های ما که آینده روند مذاکرات چگونه خواهد بود اینکه اگر آمریکایی ها آماده باشند تحریمها را رفع کنند و توافق را با تضمین های پایدار احیاء کنند این توافق می شود به سرعت شکل بگیرد و ما در آن شرایط می توانیم بازگشت به تعهدات سابق خود و طرف مقابل را شاهد باشیم در یک بازه زمانی اما اگر آمریکایی ها بخواهند روی مواضع خود اصرار کنند می شود گفت بدون تامین منافع ملت ایران توافق صورت نخواهد گرفت.

انتهای پیام