شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#کشورهای عربی#روسیه

روسیه:

کشورهای عربی با طرح «ناتوی خاورمیانه» آمریکا موافق نیستند

کشورهای عربی با طرح «ناتوی خاورمیانه» آمریکا موافق نیستند

نماینده روسیه می‌گوید کشورهای عربی با طرح «ناتو خاورمیانه» آمریکا موافقت نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «میخائیل بوگدانوف»، فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و آفریقا روز سه شنبه گفت که ایجاد نسخه خاورمیانه‌ای ناتو که توسط ایالات متحده دنبال می‌شود با منافع استراتژیک کشورهای عربی در تضاد است و آنها با آن موافقت نمی‌کنند.

این مقام روسی در گفتگو با تلویزیون روسیه گفت: «باید دید که آیا ناتوی خاورمیانه تشکیل خواهد شد یا خیر، من بسیار شک دارم که اعراب خط پای آمریکایی‌ها را دنبال کنند، زیرا آنها درک می‌کنند که این برخلاف منافع استراتژیک آنها است. آنها نیاز به ساختن یک منطقه خوب و روابط همسایگی خوب با کشورهای این منطقه دارند نه برعکس!»

اخیراً «عبدالله دوم» شاه اردن در گفتگو با یک شبکه آمریکایی از امکان تشکیل یک ائتلاف نظامی در خاورمیانه همانند پیمان ناتو سخن گفت که با واکنش گسترده محافل منطقه‌ای و بین المللی مواجه شده است و اهداف و مبنای چنین پیشنهادی هنوز کاملاً مشخص نیست.

از سوی دیگر چند روز پیش از این، «فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان سعودی در جریان نشست مشترک با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در نشست جده به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس و همچنین سران کشورهای اردن، مصر و عراق، مطرح شدن هرگونه موضوع مربوط به «ناتوی عربی» در کنفرانس جده را رد کرد و مدعی شد که «نمی‌داند این اسم از کجا آمده است.» بن فرحان تأکید کرد: موضوع مربوط به «ناتوی عربی» در هیچکدام از کنفرانس‌های منطقه‌ای مطرح نشده است.

موضوع ناتوی عربی از زمان ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا و در میان کشورهای عربی منطقه برجسته شد، اما از آن زمان هیچ گاه به نتیجه نرسیده است.