شهر خبر

تشرف گروهی جمعی از مهاجرین افغانستانی به حرم مطهر رضوی در عید غدیر

تشرف گروهی جمعی از مهاجرین افغانستانی به حرم مطهر رضوی در عید غدیر

جمعی از مهاجرین افغانستانی مهمان‌شهر تربت‌جام که پس از تحولات اخیر افغانستان به ایران آمده‌اند با همکاری اداره کل امور اتباع خراسان رضوی و فعالین فرهنگی، اجتماعی افغانستانی به زیارت حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی و به همت موکب امام سجاد(ع) (موکب مهاجرین افغانستانی مشهد) 1200 نفر از مهاجرین ساکن در مهمانشهر تربت‌جام در ایام عید سعید غدیر، به زیارت امام هشتم نائل آمدند.

گزارش؛ قرار است صبح زود بعد از نماز با هماهنگی بچه‌های موکب امام سجاد(ع) روانه مهمان‌شهر تربت‌جام شوم.

مسیر مشترکمان از میدان گاراژدارهای مشهد آغاز می‌شود و با چهار خودروی سواری مشهد را به مقصد مهمان‌شهر تربت‌جام ترک می‌کنیم.

راننده‌ها که از بچه‌های موکب هستند، مسیر را به آرامی طی می‌کنند؛ علی‌رغم اینکه مدارکشان کامل است و مشکلی هم ندارند، به خاطر غیرایرانی بودند، احتیاط بیشتری را چاشنی کار می‌کنند که مبادا به بهانه‌ای! خودروها متوقف شوند و برای ادامه مسیر با مشکل مواجه شویم.

ساعت 8 صبح است و ما وارد مهمان‌شهر شده‌ایم؛ صبحانه را در محلی که برای اسکان گروه درنظر گرفته بودند، صرف کردیم و کار شروع شد.

هدایایی که برای بچه‌ها در نظر گرفته شده بود، باید آماده می‌شد.  از سوی دیگر کار اصلی، گروه‌بندی زائران بود که به ظرفیت اتوبوس‌ها باید در گروه‌های 40 نفری تقسیم می‌شدند.

کارت‌های شناسایی هم برای افراد آماده شده بود که در صورت جداشدن از گروه و یا گم شدن افراد خردسال یا کهنسال، همراه داشتن آن‌ها کار را برای برگشت به گروه آسان می‌کرد.

تا غروب تمامی تدارکات مدنظر انجام شد و کم‌کم به زمان اجرای برنامه‌ها نزدیک می‌شدیم.

بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء جشن عید غدیر در مسجد مهمان‌شهر آغاز شد؛ اجرای حدیث در مدح امیرمؤمنان(علیه السلام)، مداحی و سخنرانی جزو برنامه‌ها بود و در پایان هم با پذیرایی شام، مراسم خاتمه یافت.

برنامه زیارت بارگاه منور رضوی، با حرکت اتوبوس‌های زواراز ساعت 6 صبح روز دوشنبه آغاز شد؛ ساعت 10 به محوطه پایانه مسافربری مشهد رسیدیم و پس از آن، جمعیت با اتوبوس‌های شرکت واحد به پارکینگ حرم مطهر منتقل شدند.

رواق غدیر، دقایقی بعد از حضور زوار شاهد مشتاقان پرشور زیارت حرم مطهر بود که بسیاری از آنان «زیارت اوّلی» بودند.

این بخش از مراسم که با همکاری اداره امور زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد شامل مداحی، برگزاری دعا، سخنرانی و پذیرایی بود، و پس از آن، زوار امام هشتم(ع) روح و جانشان را در روضه مطهر رضوی، صفایی بی‌مانند بخشیدند.

پس از زیارت، مهمانان به محل اسکان خود در «حسینیه هراتی‌ها» منتقل شدند و بخش پایانی این مراسم در این مکان به اجرا درآمد.

مراسم پایانی با حضور مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی همراه بود. هاشمی، مدیر کل اتباع خراسان رضوی عنوان کرد که این مراسم به درخواست مهاجرین بوده و کارهای اجرایی آن نیز به موکب امام سجاد(ع) واگذار شده است.

وی عنوان کرد این اداره در تلاش است تا بتواند خدمات بیشتری به مهاجرین ارائه نماید.

تقسیم عیدی(هدیه نقدی) به مناسب عید غدیر، توزیع بسته فرهنگی ویژه کودکان و مداحی برنامه‌های شام دوشنبه را تشکیل می‌داد.

پایان بخش این مراسم، پذیرایی شام و خداحافظی دلی و زبانی مهمانان از محضر امام هشتم(ع) بود. دعاهایی که به محضر حضرتش تقدیم شد تا شاهد آرامش، صلح و ثبات در کشورشان باشند؛ ان‌شاءالله تعالی. پس از مراسم وداع، مهمانان به مهمان‌شهر تربت جام بازگردانده شدند.

ساعت 10 شب با بچه‌های موکب امام سجاد(ع) به سمت مشهد بازمی‌گشتیم و خوشحال از اینکه ساعاتی را در خدمت زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) بودیم.

انتهای پیام/.