سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

مسعود ستایشی، با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند غدیر قدرت این معنا را دارد که عدالت را در تمام جامعه ایجاد کند همچنین همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند عید مبارک غدیر یکی از مقاطع مهم و تعیین کننده در تاریخ اسلام است.

۶ سال حبس برای جعفر پناهی

سخنگوی قوه قضائیه درباره آخرین وضعیت بازداشت جعفر پناهی، کارگردان سینما بیان کرد: این فرد در سال ۸۹ به ۶ سال حبس محکوم شده بود. این حکم قطعی و لازم الاجرا بوده است. این فرد در تاریخ ۲۰ تیر ماه برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

فرهنگ سازی بدون عجله و شتاب درباره موضوع حجاب

ستایشی گفت: برخی در داخل و خارج از کشور به صورت هدفمند به دنبال ترویج بی بند و باری در کشور هستند. این افراد باید شناسایی و برخورد قانونی صورت گیرد. اگر نقصی در رعایت حجاب است باید به صورت فرهنگی برای رفع این نواقص برنامه‌ریزی هدفمند صورت گیرد که این برنامه اغلب بلند مدت است. باید از شتاب زدگی در این حوزه پرهیز شود.

وی گفت: در دستگاه ها و نهادهای مختلفی در حوزه حجاب مسئول هستند. ما درخواست می کنیم که اقدامات در این حوزه باید با برنامه و به دور از شتاب زدگی انجام. شود. دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال بی حیایی هستند، عقل حکم می کند با تببین مواضع شرعی اقدامات لازم انجام شود.

اتهام تاجزاده اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است/ ادامه فعالیت جمعیت امام علی غیرقانونی‌ست

تاجزاده و اتهام تبلیغات علیه نظام

وی در پاسخ به سوالی درباره علت بازداشت مصطفی تاج زاده گفت: رسیدگی به پرونده آقای تاج زاده در دستگاه قضایی مطابق موازین قانونی بوده و اتهام او اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بوده است و براساس رسیدگی‌ها، برای او در ۱۷ تیرماه سال جاری قرار تامین از نوع بازداشت موقت صادر شده و الان در بازداشتگاه اوین است.

ستایشی افزود: اتهام و محل حبس آقای تاج زاده مشخص است و جای ابهامی نیست.

سرنوشت پرونده اکبر طبری

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با توجه به پذیرش اعاده دادرسی اکبر طبری برای رسیدگی به دو اتهام او، این پرونده در چه وضعیتی است؟ آیا رسیدگی آغاز شده و مانند دادگاه قبلی علنی است یا خیر؟ گفت: پرونده در دو اتهامی که اشاره کردید و مورد اعاده قرار گرفت نه بقیه محکومیت ها، به شعبه هم عرض کیفری ارجاع شده و جلسات رسیدگی به این تقاضای اعاده دادرسی بزودی آغاز می شود. در مورد اینکه دادگاه علنی باشد یا خیر هم باید گفت اصل بر علنی بودن محاکم است مگر به تشخیص قاضی.

فعالیت جمعیت امام علی غیرقانونی‌ست

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت جمعیت امام علی گفت: پرونده کیفری جمعیت منحله امام علی(ع) در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ با صدور کیفرخواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال شده است. در مورد مسائل حقوقی مطرح شده در رابطه با این جمعیت، انحلال آن در دادگاه بدوی صادر شده است و به این رای اعتراض شده و بعد از ارسال به دادگاه تجدید نظر رای عینا تائید شده است و مراتب به وزارت کشور و اداره ثبت کشورها منعکس شده است و اگر این جمعیت فعالیتی انجام دهد غیر قانونی است.

نفوذ گروه تروریستی منافقین در پرونده حمید نوری

ستایشی با تاکید بر اینکه بررسی پرونده حمید نوری در دادگاه سوئد کاملا غیر حقوقی بوده است، گفت: اکثر ۶۰ نفر شاهد پرونده حمیدنوری عضو گروهک تروریستی منافقین هستند، با این وجود تعارض های زیادی بین اظهارات شهود نیز وجود داشته که دادگاه به این امر نیز اهتمام نداشت و اجازه حضور یک شاهد که از حمید نوری دفاع کند نیز داده نشده است‌.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره فشارهای روحی و روانی به حمید نوری گفت: متاسفانه این فشارها همچنان بر حمید نوری وجود دارد. امیدواریم دولت اقدامات لازم برای احیای حق حمید نوری انجام دهد. او هزار روز است که در انفرادی به سر می برد. هنوز به خانواده حمید نوری اجازه ملاقات داده نشده است و محدودیت های حمید نوری همچنان ادامه دارد.

ماجرای هفت تپه به کجا رسید؟

وی در خصوص پرونده نیشکر هفت تپه گفت: شایعات در این خصوص محکوم به رد است. این پرونده ۲۵ محکوم دارد که از ۸ نفر آنان درخواست اعاده دادرسی داده اند و اعاده دادرسی این افراد پذیرفته شده است.

ستایشی تصریح کرد: پنج نفر از این ۲۵ نفر محکوم متواری و مابقی در حال تحمل کیفر هستند. امید اسدبیگی، متهم اصلی این پرونده به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دایم از خدمات دولتی و جزای نقدی محکوم شده استاین محکومیت از ۲۵ مهرماه ۱۴۰۰ اجرایی شده است و وی در حال تحمل کیفر است.

اتهام تاجزاده اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است/ ادامه فعالیت جمعیت امام علی غیرقانونی‌ست

آخرین وضعیت پرونده حسن یاوری، متهم پرونده بانک سرمایه

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده حسن یاوری از متهمان پرونده بانک سرمایه گفت: رأی قانونی این پرونده در ۲۴ خرداد صادر و ۱۵ متهم دارد. یکی از محکومان این پرونده فرد مورد اشاره است. این فرد محکوم به ۱۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در رابطه با بحث ساختمان‌های پر خطر و نا ایمن گفت: متولی بحث ایمن سازی و اعلام وضعیت مستحدثات، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و نظام مهندسی است. اینها مسئولینی هستند که باید نظارت لازم داشته باشند تا شهر ایمن شود. مأموریت دستگاه قضائی می‌تواند پیشگیری از جرایم باشد و باید پیگیری کرد که دستگاه‌ها وظایف خود را انجام د هند. البته دادستانی ورود کرده است. لیستی را سازمان آتش نشانی اعلام کرده است که ناظر بر بحث حریق است. فهرستی دادند که پیگیری شده است.

ستایشی افزود: اماکنی که پر خطر بوده است از سوی دادستانی مورد پیگیری قرار گرفته است.

آخرین وضعیت پرونده سیف و عراقچی

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های سیف و عراقچی گفت: بر اساس آرای دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی محکومیت‌هایی حاصل کردند. اعاده دادرسی درخواست شد و شعبه اول دیوان عالی، اعاده دادرسی را پذیرفت و پرونده به شعبه اول دادگاه انقلاب ارجاع شد و جلسات متعددی در این رابطه برگزار و پرونده در مرحله رسیدگی قرار دارد.

کیفرخواست پرونده «کینگ مانی» صادر شده است

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده کینگ مانی گفت: ۴ هزار شاکی دارد و حدود ۴ هزار میلیارد تومان مورد ادعای شکات پرونده قرار دارد. اخلال عمده در نظام اقتصادی از طریق ارائه رمز ارز مجعول منتهی به کلاهبرداری اتهام اصلی ۸ متهم این پرونده است. دو متهم اصلی در بازداشت به سر می‌برند.