شهر خبر

لازمه رونق تولید داخلی و کاهش بیکاری حمایت از شرکت های دانش بنیان است

لازمه رونق تولید داخلی و کاهش بیکاری حمایت از شرکت های دانش بنیان است

یک فعال اقتصادی با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان بر توسعه اقتصادی کشور، گفت:کاهش بیکاری، رونق تولید داخلی، بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات از اثرات این موضوع در عرضه اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت دانش‌بنیان، در راستای پیشرفت علم و افزایش دارایی، افزایش و گسترش منابع اقتصادی براساس اطلاعات و دستیابی به خط مش‌های دانش و اقتصاد در حوزه پیشرفت اختراعات و خلاقیت و در آخر تجاری کردن دست یافته‌ها و گسترش (طراحی وساخت محصولات و ارائه خدمات ) در زمینه تکنولوژی‌های نوین و با ارزش افزوده بسیار ( به خصوص در ساخت برنامه‌های مرتبط) ایجاد می‌شوند.

حالا دیگر دانش بنیان نه فقط یک عنوان که شیوه و سبکی است برای دستیابی به ثروت، با بهره‌گیری از داده‌های مبتنی بر علم و دانش.

رستگار رئیس کمیسیون بیمه و مالیات اتاق اصناف تهران  در خصوص نقش و جایگاه اقتصاد دانش بنیان، می‌گوید: ارزشمندترین دارایی در اقتصاد دانش بنیان، دارایی فکر است. یکی از عوامل مهم و موثری که می‌تواند موجب رشد، توسعه و تعالی همه جانبه اقتصاد کشور شود، بدون اغماض رهاندن اقتصاد  از دست دولت‌ها و به معنی واقعی مردمی کردن آن است.

به گفته وی ، استفاده از تمام ظرفیت‌های مردم و بخش خصوصی و همچنین استفاده از منابع و امکانات عمومی به نحو صحیح و حرکت بر محور برنامه می‌تواند همان راه تعالی باشد. در رسیدن به این هدف، اقتصاد دانش بنیان می‌تواند راهکاری برای دستیابی به خود کفایی باشد که امروز نه تنها به عنوان یک ضرورت برای کشور، بلکه یک نیاز اساسی است که موجب تحول عمیق در عرصه رشد و تولید می‌شود.

رستگار می‌گوید: اقتصاد مبتنی بر علم و دانش منتج به رشد و توسعه پایدار و در نهایت موجب خودکفایی می‌شود.

وی با اشاره به نقش و جایگاه اقتصاد دانش بنیان بر عملکرد اصناف و بنگاه‌های اقتصادی کشور می‌گوید: اصناف و بنگاه‌های اقتصادی کشور با امکانات بالقوه‌ای که دارند، می‌توانند به خوبی نقش محوری در ساختار اقتصادی دانش بنیان ایفا کنند.

رستگار می‌افزاید: این بنگاه‌های چابک با توجه به ویژگی‌های خود و پویایی و قدرت تطبیق با شرایط محیط پیرامون و انعطاف‌پذیری بالا چنانچه جدی گرفته و حمایت شوند، به واسطه ثروت آفرینی می‌توانند اقتصاد کشور را به شکوفایی برسانند.

وی با اشاره به راه‌های دستیابی به اقتصاد دانش بنیان، می‌گوید: باید شرایط لازم را برای ابداع و نوآوری فراهم کرد تا ایده‌های جدید تبدیل به محصول از طریق سرمایه‌گذاری و در نهایت منجر به محصول جدید شود.

رستگار با بیان این که اقتصاد دانش بنیان با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های موجود و با تکیه بر دانش، اقتصاد را بر محور علم قرار می‌دهد، می‌گوید: نقش دانش در شکوفایی اقتصاد موضوع جدیدی نبوده، بلکه سال‌های زیادی است که کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه از آن به خوبی بهره می‌برند. در عصر جدید دیدگاه‌ها نسبت به اقتصاد و دانش اقتصادی از نظر کیفی و کمی تغییر کرده و جایگاه علم غیرقابل انکار شده است. این نوع اقتصاد مستقیما بر مبنای تولید، توزیع و مصرف دانش و اطلاعات قرار گرفته است و ارکان آن رابطه مثبتی با بهره‌وری دارد.

به گفته رئیس اتحادیه آهن و فولاد و فلزات استان تهران ، پیامد این رابطه، کاهش بیکاری، رونق تولید داخلی، بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات و در واقع تحقق مولفه‌های اقتصاد پویا خواهد بود. مع الوصف این ظرفیت در کشور و در بنگاه‌های اقتصادی و اصناف با  استفاده از ظرفیت‌های اصل 44 قانون اساسی، می‌تواند ضمن بی‌اثر کردن تمام تحریم‌ها با ایجاد اشتغال و تولید ثروت، کشور را از هر حیث  متحول و بی‌نیاز کند.

انتهای پیام/