شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#ارتش#روسیه

مقام روسی:

یونسکو به دلایل سیاسی، نابودی میراث فرهنگی اوکراین را نمی‌بیند

یونسکو به دلایل سیاسی، نابودی میراث فرهنگی اوکراین را نمی‌بیند

نماینده دائم روسیه در یونسکو می‌گوید علی‌رغم گزارش‌های متعدد مسکو، این سازمان نسبت به اقدام ارتش اوکراین به نابودی میراث فرهنگی روس‌تباران در شرق اوکراین بی‌تفاوت است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «الکساندر کوزنتسوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان یونسکو تأکید کرد یونسکو نسبت به نابودی اماکن میراث فرهنگی اوکراین آگاه است، اما این سازمان چشم خود را نسبت به این واقعه بسته است.

این مقام روسی که روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با تلویزیون این کشور صحبت می‌کرد، گفت: هیئت روسی بارها به دبیرخانه و اعضای کشورهای عضو این سازمان اطلاع داده که زیرساخت‌های فرهنگی و مدنی منطقه دونباس در شرق اوکراین (توسط ارتش اوکراین) بمباران می‌شود.

به گفته کوزنتسوف، تعداد حملات توپخانه‌ای ارتش اوکراین به اماکن فرهنگی و آموزشی فقط در ماه ژوئن ۲۰۲۲ به اندازه ۱۳ صفحه است. یونسکو تنها مرمت و بازسازی اماکنی را انجام می‌دهد که در فهرست میراث جهانی ثبت شده باشند، در حالی‌که در جریان عملیات ویژه روسیه در اوکراین، هیچکدام از اماکن ثبت‌شده اوکراین آسیب ندیدند.

وی درباره علت بی‌تفاوتی یونسکو نسبت به نابودی آثار فرهنگی در شرق اوکراین گفت: متأسفانه عوامل سیاسی خاصی در اینجا دیده می‌شود، گرچه دبیرخانه یونسکو نباید این‌گونه باشد. منشور این سازمان به روشنی تأکید دارد که مقامات بین‌المللی باید موضعی بی‌طرفانه داشته باشند. در مورد منطقه دونباس، جهت‌گیری‌های خاص سیاسی خود را بیشتر نشان می‌دهد.