شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#بانک مرکزی

لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری/ اولویت اول صادراتی ایران کشورهای همسایه است

لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری/ اولویت اول صادراتی ایران کشورهای همسایه است

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری از تشکیل کارگروه بین بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت در این زمینه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در سی‌وششمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه برنامه‌های این سازمان در رابطه با بحث توسعه تجارت به دو بخش تقسیم می‌شود، اظهار کرد: یک بخش مربوط به برنامه‌های توسعه بازار و بخش دوم مربوط به رفع مشکلات بر سر راه حوزه تجارت می‌شود که از حوزه‌های عمده‌ای از آن از جمله موضوع تجارت بین‌المللی غافل هستیم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: اگر مسائل مربوط به حوزه تجارت را تقسیم کنیم 80 تا 90 درصد این مسائل به خود تحریم‌ها بر می‌گردد و 10 تا 20 درصد مربوط به مسائل تحریمی از بیرون می‌شود که آن مسائل به راحتی قابل مدیریت است، زیرا در این بخش عزم‌ها و نیت‌ها همسوست، بنابراین حل مشکلات خارجی نسبت به مسائل داخلی راحت تر است.

پیمان‌پاک ادامه داد: تاکنون نقشه راه کلانی برای توسعه تجارت خارجی کشور وجود نداشت؛ اما با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی مبنی بر دو برابر شدن صادرات غیرنفتی، هدف گذاری‌ها به این سمت سوق داده شد و ما یک هدف‌گذاری حداقلی انجام دادیم تا در افق 1404 به 75 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دست یابیم.

وی افزود: در همین راستا مقرر شد که تعامل با کشورهای همسایه در دستور کار قرار گیرد و سیاست گسترش دیپلماسی تجاری ذیل دیپلماسی اقتصادی صادرات غیرنفتی اولویت ما باشد.

پیمان‌پاک با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی، گفت: صادرات محصولات آب‌بر در شرایط کم‌آبی خوب نیست اما این موضوع نباید تبدیل به قاعده‌ای در بودجه شود که صادرات همه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مشمول یک عوارض صادراتی شوند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: نباید محصول صادراتی کسی که در گلخانه هیدروپونیک بهترین تکنولوژی و کمترین آب‌بری را دارد با فردی که به صورت سنتی محصولی مانند هندوانه را تولید و صادر می‌کند دارای یک عوارض صادراتی باشند، بنابراین اگرچه وضع عوارض صادراتی بر محصولات کشاورزی خوب است اما به‌صورت تخصصی نبوده و مشکلاتی ایجاد کرده است.

پیمان پاک در ادامه با اشاره به لزوم هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری، بیان کرد: هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری ضرورت دارد و از ابتدای شروع دولت سیزدهم کارگروهی را با بانک مرکزی ایجاد کردیم و توانستیم گشایش‌هایی نیز بوجود آوریم. البته برخی از مشکلات ما ناشی از عدم مدیریت کار توسط بخش خصوصی بود.

وی به ایجاد تالار دوم اشاره کرد و گفت: تالار دوم را ایجاد کردیم تا با نرخ توافقی صادرات کالا صورت بگیرد ولی برخی صادرات نماها کار را خراب کردند.

پیمان پاک با تاکید بر لزوم تغییر رویکردهای صادراتی کشور ما، حرکت از صادرات سنتی به سمت صادرات فناور محور مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: تاکنون به راه اندازی شبکه‌های خرده‌فروشی در کشورهای مقصد توسط صادرکنندگان توجهی نشده و دولت نیز به آن توجهی نداشته است لذا تمرکز ما بر آن است که در بحث زنجیره صادراتی بیشترین ارزش را به کشور وارد کنیم.

وی افزود: یک اولویت بندی برای حوزه صادرات انجام داده‌ایم که اولویت اول کشورهای همسایه و برخی از کشورهای استراتژیک بود. در این فرآیند بر چند محور متمرکز شدیم که یکی از محورهای اصلی بحث توسعه بازار و محور مهم دیگر بحث لجستیک بود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: همچنین در بحث زیرساخت‌های ریلی کشور و در حوزه ترانزیت فعالیت‌هایی صورت گرفته و برای حل مسائل گلوگاه‌های ریلی کارهایی انجام شده است. در خصوص رفع مشکلات گمرکات هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به موافقتنامه‌های تجاری و بین المللی با کشورهای مختلف بیان کرد: بحث موافقتنامه تجارت آزاد را با چند کشور آغاز کرده‌ایم که از جمله آنها بحث تجارت آزاد با صربستان است. همچنین بحث تعرفه ترجیحی با اندونزی را آغاز کرده‌ایم.

پیمان پاک گفت: بحث تجارت آزاد اوراسیا نیز به صورت جدی دنبال می‌شود و طی 9 نشست به نتایج خوبی رسیده‌ایم و تا آذرماه امسال در مورد کالاها توافق خواهد شد و بعد از آن هم مصوبات مجلس در این رابطه دنبال می‌شود.

تبدیل مراکز تجاری به سفارتخانه‌های تجاری

وی اظهار کرد: در خصوص مسائل پولی و مالی نیز اقداماتی انجام شده است و تلاش کرده‌ایم شبکه‌های مدیریت تحریم در کشور را به کمک حوزه تجارت غیرنفتی بیاوریم.

پیمان پاک افزود: استقرار رایزنان بازرگانی را در برنامه داریم که در همین راستا رایزنان بازرگانی ما از 5 نفر به 12 نفر افزایش یافته است. همچنین 7 مرکز تجاری ایجاد شده که یکی از این مراکز، مرکز امارات است. تلاش ما این است که این مراکز به سفارتخانه‌های تجاری تبدیل شوند تا بتوانند همه خدمات را ارائه دهند.

پیمان پاک در ادامه گفت: توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و محصولات دانش بنیان از اولویت‌های اصلی ما بوده است و در این راستا اقدامات مختلفی انجام داده و سعی کرده ایم مساله ضمانت نامه برای صادرات خدمات فنی و مهندسی را حل کنیم.

معاون وزیر صمت افزود: در بحث حمل و نقل لجستیک صادراتی وارد شده و در آستاراخان موفق عمل کرده‌ایم و در عمان نیز اولین بار خط مستقیم راه افتاده و همین موضوع را برای قطر نیز دنبال می‌کنیم.

پیمان پاک با بیان اینکه بحث توسعه تجارت الکترونیک برای ما مهم است و روی آن متمرکز شده‌ایم، گفت: مساله تحریم به راحتی با ایجاد شبکه‌های بانکی، با ایجاد موارد مختلف قابل حل است اما سیستم ما از این موضوع غافل بوده است.

انتهای پیام/