شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فولاد#مجتمع#بیرجند#خراسان

واحد احیای مجتمع فولاد قاینات آماده افتتاح رسمی است

واحد احیای مجتمع فولاد قاینات آماده افتتاح رسمی است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات پس از بهره‌برداری آزمایشی، در ماه‌های آتی به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود و براساس گزارش متولیان واحد فولادسازی این مجتمع نیز تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع فولاد قاینات در جمع خبرنگاران افزود: در بازدیدی که از واحد فولاد این مجتمع انجام شد، شاهد تغییر و تحولات در اجرای طرح بودیم و روند اجرای به‌خوبی پیش می‌رود.

وی با اشاره به دومین بازدید خود از کارخانه فولاد قاینات اظهار داشت: این کارخانه در قالب ۲ واحد احیای مستقیم (خط تولید آهن اسفنجی) و واحد فولادسازی احداث شده که واحد احیا چند ماه است به بهره‌برداری رسیده و افتتاح اولیه انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بهره‌برداری اولیه به این دلیل بود که اگر در روند بهره‌برداری خطاها و اشکالات فنی احتمالی رخ دهد، رفع نقص شود و در افتتاح نهایی و رسمی طرح به‌طور کامل فعال باشد و هیچ ابهام و اشکالی در رابطه با موضوعات فنی نباشد.

وی عنوان کرد: به همین خاطر امروز از این مجموعه بازدید شد تا آخرین گزارشات را از مدیران فنی و اجرایی مجتمع فولاد قاینات داشته باشیم و گزارشات خوبی ارائه شد و مشکل خاصی درخصوص روند اجرای طرح وجود ندارد.

قناعت از افتتاح رسمی واحد احیا در یک یا ۲ ماه آینده با حضور مهمان ویژه کشوری خبر داد و گفت: متولیان درخصوص تامین برق این واحد با توجه به جدول قطعی که شرکت برق ارسال می‌کند، نگرانند که دچار خاموشی شوند و این خاموشی هم مشکلاتی را برای این واحد ایجاد می‌کند لذا قرار شد در سطح استانی و ملی موضوع پیگیری شود.

وی افزود: در سطح ملی شرکت ملی فولاد از طریق وزارت نیرو و در سطح استانی هم از طریق شرکت برق منطقه‌ای خراسان موضوع پیگیری می‌شود تا ضرری به مجموعه فولاد قاینات با قطعی برق وارد نشود.

استاندار خراسان جنوبی از پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۸۵ درصدی واحد فولاد مجتمع فولاد قاینات خبر داد و گفت: انتظار ما این است که همین روند با شتاب ادامه داشته باشد و براساس گزارش مسوولان متولی قرار شد تا پایان اسفند امسال در صورتی که مشکل خاصی پیش نیاید، شاهد افتتاح واحد فولاد این مجتمع نیز باشیم.

وی افزود: البته ما هم باید در این زمینه کمک‌هایی داشته باشیم و در خدمت مجموعه خواهیم بود.

قناعت با اشاره به اینکه مجتمع فولاد قاینات یکی از پروژه‌های بزرگ و کلان استان است گفت: به همین خاطر حمایت، توجه و پشتیبانی ما نسبت به این پروژه بسیار خاص و حساس خواهد بود و این موضوع را دنبال خواهیم کرد تا مجموعه دچار مشکل نشود.

وی اظهار داشت: اگر در سطوح ملی و استانی نیاز به مساعدت و پیگیری است قطعا انجام خواهیم داد تا در آینده نزدیک این طرح به‌صورت کامل به بهره‌برداری برسد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تاکنون حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای واحد احیای کارخانه هزینه شده و برای تکمیل بخش فولاد به ۶۸۰ میلیارد تومان نیاز است.

مجتمع فولاد قاینات در شمار طرح‌های فولاد استانی است که پس از مدتی توقف و کندی روند اجرا، با پیگیری مسوولان استان و مشارکت دستگاه‌های ملی سرعت گرفت و پس از تولید آهن اسفنجی در مرحله فولادسازی قرار دارد.

فاز اول این کارخانه برای تولید آهن اسفنجی با ظرفیت سالانه ۸۰۰ هزار تن اکنون ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در حال تولید آزمایشی است.

فاز دوم کارخانه در شهرستان قاینات برای تولید فولاد اسفنجی با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن سالانه در حال اجراست که با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی قرار است در یک سال آینده به بهره‌برداری برسد و با راه‌اندازی کارخانه فولاد قاینات، خراسان جنوبی به جمع استان‌های دارای صنعت فولاد می‌پیوندد.