شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قوه قضائیه#جعفر

علت بازداشت جعفر پناهی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

کدخبر: 509183
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم پرونده حمید نوری گفت: با توجه به اینکه صدور حکم بر مبنای موازین قانونی و دادرسی عادلانه صورت نگرفته است، جای تأسف دارد و از نظر ما قابل اعتراض است. متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده و این منطبق با هیچ یک از مقررات داخلی و بین المللی نیست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، مسعود ستایشی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تأسیس شورای نگهبان گفت: حراست از احکام اسلامی و شرع انور و حراست از قانون اساسی به عنوان قانون مبدا و اصلی جمهوری اسلامی از وظایف خطیر این نهاد است.

وی همچنین ضمن تبریک عید غدیر گفت: عید غدیر از مقاطع مهم و تأثیر گذار در اسلام است و این عید را به محضر ولیعصر و مقام معظم رهبری تبریک می‌گوئیم.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به حکم پرونده حمید نوری گفت: با توجه به اینکه صدور حکم بر مبنای موازین قانونی و دادرسی عادلانه صورت نگرفته است، جای تأسف دارد و از نظر ما قابل اعتراض است. متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده و این منطبق با هیچ یک از مقررات داخلی و بین المللی نیست.

وی با بیان اینکه وجدان جامعه بین المللی این حکم را نخواهد پذیرفت گفت: قوه قضائیه اعلام می‌کند که اقدامات قاطعی که دولت جمهوری اسلامی در مقابل سلب حقوق شهروند مان در کشور سوئد انجام دهد، حمایت می‌کند.

وی افزود: نوری از داشتن وکیل محروم بود و حتی نتوانسته کیفرخواست صادره را قرائت کند و روند پیگیری پرونده کاملاً غیر حقوقی بوده است. همزمان با مراحل تحقیق پرونده، تبلیغات شدید رسانه‌ای علیه حمید نوری صورت پذیرفت و این جای تأسف بسیار دارد. فشار جسمی و روحی بسیاری علیه وی وجود داشت و دارد و باید جامعه بین المللی در این باره فکری بیاندیشید.

ستایشی به ضرب و شتم نوری اشاره کرد و گفت: هزار روز انفرادی برای کسی که در مظان اتهام است هم قابل تأمل است.

وی خطاب به دادگاه سوئدی گفت: شما که محکوم کردید دیگر چرا اجازه ملاقات خانواده را با وی نمی‌دهید؟ محدودیت‌های قبلی علیه ایشان همچنان ادامه دارد بلکه بیشتر هم شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی و اینکه اتهام وی چیست؟ گفت: برای این فرد در سال ۸۹ دادنامه‌ای از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شده بود که اتهام این فرد در پرونده مورد بحث اجتماع و تبانی بوده و به ۵ سال حبس محکوم شده و از باب فعالیت تبلیغی علیه نظام هم حبس گرفته بود که در مجموع ۶ سال حبس داشت. این دادنامه قطعی و لازم الاجرا است و براین اساس، در ۲۰ تیر ماه برای تحمل کیفر حبس به اوین معرفی شده است.

ادامه دارد