شهرخبر

سخنگوی دستگاه قضا:

حکم دادگاه سوئد برای حمید نوری یک رسوایی است/ آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی

دادگاه

نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با خبرنگاران و اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش مشرق، مسعود ستایشی روز سه شنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت عید سعید غدیر خم؛ عید اکمال دین و عید امامت و ولایت افزود: همانگونه که امام خمینی ره فرمودند غدیر قدرت این معنا را دارد که عدالت را در تمام جامعه ایجاد کند همچنین همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند عید مبارک غدیر یکی از مقاطع مهم و تعیین کننده در تاریخ اسلام است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم حبس ابد برای حمید نوری از سوی دادگاه سوئد همچنین اقدامات دستگاه قضایی در این رابطه، این رأی را غیرعادلانه و غیرمنصفانه خواند و اظهارداشت: حکم صادره باتوجه به اینکه مراحل دادرسی منطبق با اصول و قواعد نبوده یک رسوایی و محل اعتراض است.

وی ادامه داد: متهم از حقوق اولیه دادرسی و شهروندی محروم بوده و منطبق با هیچ یک از قوانین داخلی و کنوانسیون های بین‌المللی نیست و وجدان جامعه بین‌المللی این موضوع را نخواهد پذیرفت.

ستایشی اضافه کرد: روند بررسی پرونده کاملا غیرحقوقی، مخدوش و کاملا شاهدمحور بوده و تحقیقات قانونی انجام نشده است.

وی ادامه داد: ۶۰ نفر شاهد اکثریت اعضای رسمی گروهک منافقین در دادگاه علیه آقای نوری شهادت دادند و این در حالی است که تناقض‌های فاحش در شهادت‌های شهود وجود داشته و دادگاه به این تناقضات توجه نکرده است همچنین هیچ فردی برای حمایت از آقای نوری در دادگاه اجازه شهادت نداشته است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: همزمان در مراحل دادرسی تبلیغات رسانه‌ای شدید علیه آقای نوری انجام شده‌است که جای تأسف بسیار دارد.

وی با اشاره به نبود دسترسی به پزشک و هزار روز انفرادی آقای نوری ، افزود: فشار جسمی و روحی علیه آقای نوری وجود داشته و همچنان استمرار دارد.

ستایشی خطاب به قاضی سوئدی گفت: حکم صادر شده پس چرا از دیدار و ملاقات با  خانواده آقای نوری ممانعت می‌شود.

ستایشی اضافه کرد: ۷۰ روز از آخرین جلسه دادگاه گذشته اما هنوز محدودیت‌ها ادامه دارد.

آخرین وضعیت جعفر پناهی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده جعفر پناهی افزود: در سال ۱۳۸۹ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی پرونده وی به اتهام اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرم علیه نظام رسیدگی شد و او در مجموع به ۶ سال حبس محکوم شده است همچنین محرومیت‌هایی طبق دادنامه صادره برای وی دیده شده است .

وی ادامه داد:  این فرد در تاریخ ۲۰ تیر ماه سال جاری برای تحمل کیفر حبس به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.

آخرین وضعیت پرونده نی شکر هفت تپه

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نی شکر هفت تپه و امید اسدبیگی متهم اصلی این پرونده ، اظهارداشت: پرونده مورد بحث، ۲۵ محکوم دارد و از میان این محکومان تعداد هشت نفر مطابق قانون درخواست اعاده دادرسی داشتند.

وی ادامه داد: اعاده افرادی که طبق قانون مورد پذیرش قرار گرفت، جهت رسیدگی به شعبه هم عرض در دادگاه ویژه جرایم اقتصادی ارجاع شده است.

ستایشی افزود: پنج نفر از ۲۵ نفر محکوم این پرونده متواری و تحت تعقیب قرار دارند و مابقی در حال تحمل کیفر هستند.

وی درباره آخرین وضعیت متهم ردیف اول پرونده گفت: امید اسدبیگی براساس دادنامه قطعی به ۲۰ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق، برخی محرومیتها و پرداخت جرایم از ۲۵ مهر ۱۴۰۰ اجرایی شده و اکنون تحمل کیفر می‌کند.