شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ملک#قیمت#محدوده#گلستان#کسب و کار

مرگ خاموش اراضی کشاورزی گلستان؛ بلای تغییر کاربری ادامه دارد

مرگ خاموش اراضی کشاورزی گلستان؛ بلای تغییر کاربری ادامه دارد
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس - ایرنا - افزایش روزافزون قیمت زمین در شهرهای بزرگ، رغبت خرید ملک در حاشیه شهر و خارج از محدوده طرح‌های هادی روستایی را در گلستان افزایش داده به طوری که با سکه کردن کسب و کار فروشندگان، مرگ خاموش اراضی کشاورزی را رقم زده است.

در شرایطی که بهره روستاییان از زمین های کشاورزی، درآمد اندک از زراعت سنتی و سود محدود سالیانه است، پیشنهاد وسوسه انگیز مشتریان شهری برای خرید این زمین ها، مجالی برای فکر کردن باقی نمی گذارد و مالکان زمین ها را به فروش دارایی های خود ترغیب می کند.

خریداران در موارد زیادی اطلاع زیادی از وضعیت این زمین ها نداشته و فقط به پشتوانه پولی که در اختیار دارند پیشنهاد فروشندگان را از طریق بنگاه های املاک و یا واسطه ها را بررسی کرده و به فراخور بودجه خود، به خرید زمین ها اقدام می کنند.

زمین های خرید و فروش شده ممکن است جزو اراضی کشاورزی و یا خارج از طرح هادی باشد که در آن صورت با قوانین سفت و سختی که قوه قضاییه بر اجرای آن هم تاکید دارد، امکانی برای ساخت و ساز که اولویت اول خریداران است وجود ندارد و در این شرایط نتیجه ای جز ضرر و از دست رفتن سرمایه نصیب افراد نمی شود.

از طرف دیگر، فروش زمین های کشاورزی به عنوان راه اصلی روستاییان برای تامین معیشت که اغلب با وسوسه جوانان اهل خانه با هدف مهاجرت به شهرها انجام می شود، روستاییان را خلع سلاح کرده و آن ها را از نیروهای مولد به افرادی سربار فرزندان تبدیل می کند.

انتشار گاه و بیگاه اما همیشگی دادگستری گلستان از تخریب ساخت و سازها در اراضی کشاورزی و یا زمین های فاقد سند، بهترین هشدار برای خریداران این گونه املاک است اما انگار بازار این خرید و فروش ها به این آسانی از رونق نخواهد افتاد.

جهاد کشاورزی گلستان برای کاهش واردشدن خسارت به افراد و از همه مهمتر، حفظ کاربری زمین های کشاورزی در مسیر رونق تولید همواره نسبت به این گونه خرید و فروش ها هشدار می دهد.

با وجود افزایش تقاضای خرید، عمل به تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ زمین های کشاورزی مبنی بر این که بدون طی کردن فرایند اداری با دستور دادستان قلع و قمع و یا از تفکیک جلوگیری می شود، اندکی از شتاب این خرید و فروش ها کم کرده اما هنوز به طور کامل متوقف نشده است.

مسوول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی گلستان با اشاره به این که حدود ۶۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی مستعد تولید در استان وجود دارد ولی تغییر کاربری اراضی تهدید برای استان به شمار می رود،  گفت: روند تغییر زمین های کشاورزی استان و به ویژه در حاشیه شهرها و پرداختن به ویلاسازی در روستاها مشاهده می شود که این تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی ، تهدید جدی دیگر برای کاهش تولیدات و حفظ امنیت غذایی آینده استان است.

حجت الاسلام علی اکبر سایری افزود: بسیاری از ویلاهای ساخته شده در روستاهای گلستان خالی و بلااستفاده بوده و باید در این زمینه چاره اساسی توسط دستگاه های مرتبط اندیشیده شود.

وی گفت: با روندی که در ساخت و سازهای بی رویه صورت می گیرد در آینده سطح زیرکشت اراضی کشاورزی مستعد تولید استان، کاهش یافته و در تولید محصولات کشاورزی دچار مشکل می شویم.

رییس کل دادگستری گلستان هم گفت: امور اراضی تکلیف و اختیار قانونی دارد و می تواند بدون نیاز به حکم دادگاه برای جلوگیری از خرد شدن زمین های کشاورزی جلوی ساخت و سازها و فنس کشی در زمین های کشاورزی را بگیرد و سازه های غیرمجاز را تخریب کند .

حیدر آسیابی افزود: در نشست اخیر شورای حفظ حقوق بیت المال گلستان به دستگاه های متولی این بخش تاکید شد، عذری برای تعلل در پیشگیری و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در زمین های کشاورزی پذیرفته نیست و دادستانی با عنوان ترک فعل و مسامحه در انجام وظایف قانونی برای مدیران دستگاه های متولی ورود خواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله هم گفت: مردم در خریداری زمین و ملک در حاشیه شهرها و خارج از طرح‌های مصوب روستایی فقط به آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی اکتفا نکنند و پیگیر کسب تاییده از کارشناسان امور اراضی جهاد باشند.

رحیم دانشور با اشاره به مشاهده انواع آگهی‌های خرید و فروش زمین در حاشیه شهر و خارج از طرح‌های هادی مصوب روستایی در کانال‌های خبری و فضای مجازی کلاله، اظهارداشت: هرگونه خرید و فروش اراضی زراعی کمتر از حد نصاب فنی و اقتصادی غیر مجاز است.

وی از دهیاران و شورای روستاها خواست به اراضی زراعی و باغی خارج از بافت روستاها که زیر حدنصاب اعلامی سازمان جهاد است و خرید و فروش می‌شود به هیچ وجه تاییدیه ندهند و مهر و امضای شورا در ذیل قولنامه ثبت نکنند.

مدیر جهاد کشاورزی کلاله افزود: با هماهنگی دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بنگاه‌های متخلف در این زمینه شناسایی و اقدامات قضایی لازم برای برخورد قانونی با آنها انجام خواهد شد.

دانشور ادامه داد: هرگونه ساخت و ساز در خارج از محدوده طرح هادی روستا و شهر (دیوارکشی، حصارکشی، ساخت بنا و احداث استخر ) نیاز به اخذ مجوز تغییر کاربری از اداره امور اراضی جهاد کشاورزی دارد و متقاضیان تغییر کاربری اراضی کشاورزی باید ابتدا اقدام به اخذ موافقت اصولی کنند تا در مرحله بعد نسبت به صدور مجوز تغییر کاربری آنها اقدام شود.

وی از کشاورزان و باغداران خواست قبل از هرگونه اقدامی در خصوص ساخت و ساز در اراضی خود فقط با کارشناسان مستقر در اداره امور اراضی جهاد کشاورزی مشورت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی گفت: بیشترین مناطق دارای آگهی در فضای مجازی کلاله مربوط به اراضی مابین کوسه و کلاله، ورودی کلاله از مراوه تپه (قوجمز)، اراضی روستای صالح آباد، اراضی روستاهای توتلی تمک، خوجه یاپاقی و روستاهای اطراف آن است.

دانشور تاکید کرد: امسال ۲۱ فقره دیوارکشی و تفکیک غیرمجاز در راستای تبصره ۲ ماده ۱۰ مابین کلاله و کوسه تخریب و همچنین پنج فقره دیوارکشی غیرمجاز به صورت داوطلبانه و اختیاری توسط متخلفان اجرا و در مجموع حدود ۲.۵ هکتار از اراضی آزاد سازی شد. 

محمود اسپانلو دادستان گرگان هم بر عزم دادستانی برای پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در گلستان تاکید کرد و گفت: دادستان های استان نظارت در این بخش را  افزایش دادند و امور اراضی جهاد کشاورزی هم مکلف به افزایش گشت های نظارتی است .

کاهش بهره‌وری و تهدید امنیت غذایی؛ پیامد خردشدن اراضی زراعی گلستان