شهر خبر

۱۰مرد درستکار | ترکیب اصلی تیم ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی صربستان

ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در مسابقات جهانی صربستان مشخص شد.

حسن یزدانی

به گزارش همشهری آنلاین، با پایان تورنمنت کشتی تونس، تکلیف ۱۰ملی‌پوش اعزامی کشتی آزاد به مسابقات جهانی صربستان ۲۰۲۲مشخص شد. جز یونس امامی که کشتی‌گیر برگزیده ایران در ۷۴کیلوگرم بود، ۴ایرانی دیگری که در تونس روی تشک رفتند مدعیان ۲ وزن باقیمانده (۵۷و ۷۹کیلوگرم) بودند که برای به‌دست آوردن دوبنده تیم ملی می‌جنگیدند. تا نظر پژمان درستکار، سرمربی تیم را جلب کنند.

دومین حضور سرلک در مسابقات جهانی

علیرضا سرلک که سال گذشته در نروژ به مقام دوم جهان رسیده بود، امسال هم توانست کشتی‌گیر برگزیده ایران در وزن اول باشد. او که در جام تختی مقابل احمد محمدنژاد جوان شکست خورده بود در تورنمنت تونس توانست این جوان خراسانی را شکست دهد و صاحب دوبنده تیم ملی شود. سرلک با حضور در جهانی بلگراد دومین حضور در رقابت‌های جهانی را تجربه خواهد کرد. توماس گیلمان آمریکایی، راوی کومار از هند و لهر هورس از آلمان مدعیان اصلی این وزن محسوب می‌شوند.

تلاش اطری برای مدال جهانی

رضا اطری با صعود به وزن ۶۱کیلو توانست با شکست تمام مدعیان، ملی‌پوش این وزن شود. این چهارمین حضور اطری در رقابت‌های جهانی خواهد بود که ۳حضور قبلی در وزن اول اتفاق افتاده است. او مدال طلای آسیا و مدال برنز بازی‌های آسیایی را در کارنامه خود دارد. ۶۱کیلوگرم وزن غیرالمپیکی است که اگر نماینده روسیه را کنار بگذاریم، هارتوریان ارمنی و هاسه‌گاوای ژاپنی از مدعیان این وزن محسوب می‌شوند.

رحمان ۱۴۰۱

رحمان عموزاد نماینده وزن ۶۵کیلوگرم با کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی کشور و تکرار آن در قهرمانی آسیا به دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی صربستان رسید. عموزاد در مسابقات جهانی نروژ حذف شد و امسال دومین حضورش را در رقابت‌های جهانی تجربه می‌کند. رقبای او باجرانگ هندی، اوتوگورای ژاپنی و حاجی علی‌یف از جمهوری آذربایجان هستند.

محک جدی در وزن جدید

امیرمحمد یزدانی در ۷۰کیلوگرم ملی‌پوش ایران است. او پس از تغییر وزن، در مسابقات قهرمانی کشور به مدال برنز رسید. پس از آن در یاشاردوغو تمام حریفانش را شکست داد و صاحب مدال طلا شد. یزدانی در جام تختی و با حضور تمام مدعیان روی سکوی نخست قرار گرفت و برای رقابت‌های جهانی انتخاب شد.

ترافیک مدعیان در ۷۴کیلو

یونس امامی در ۷۴کیلوگرم با حضور تمام مدعیان داخلی در مسابقات قهرمانی کشور به مدال طلا رسید و پس از آن با قهرمانی آسیا و کسب طلا در تورنمنت رنکینگ‌دار تونس، دوبنده تیم ملی را برای رقابت‌های جهانی به‌دست آورد. او یک برنز جهانی دارد و باید دید در سومین حضورش در مسابقات جهانی می‌تواند روی سکو قرار بگیرد یا خیر. سیداکوف روس، چامیزوی ایتالیایی، کایل دایک آمریکایی، سالکانوف از اسلواکی و گاجی ماگمدوف از بلاروس مدعیان اصلی این وزن پرمدعی محسوب می‌شوند.

گره ۷۹کیلو در تونس باز شد

برای انتخاب ملی‌پوش وزن ۷۹کیلوگرم محمد نخودی دارنده مدال نقره جهان و علی سوادکوهی قهرمان آسیا به تورنمنت تونس اعزام شده بودند و در اتفاقی جالب طبق قرعه این ۲کشتی‌گیر در همان دور اول به یکدیگر خوردند! نخودی با نتیجه۵-۵ در مقابل سوادکوهی شکست خورد ولی در ادامه سوادکوهی با شکست سنگین مقابل حریف آمریکایی از دور مسابقات کنار رفت. اما نخودی کشتی‌گیر آمریکایی را به‌راحتی و با امتیاز بالا شکست داد و در ادامه هم با شکست کشتی‌گیران هند، یونان و قزاقستان صاحب مدال طلا شد. به این ترتیب نخودی ملی‌پوش ایران در صربستان خواهد بود.

۸سال بی‌وقفه با حسن یزدانی

حسن یزدانی که سال گذشته با شکست دیوید تیلور به مدال طلای جهان رسیده بود، امسال هم بدون گزندی از سوی رقبای ایرانی‌اش و با شکست علیرضا کریمی صاحب دوبنده تیم ملی شده است. یزدانی از سال۲۰۱۵صاحب دوبنده تیم ملی شده و در هر ۵مسابقه جهانی که حضور داشته مدال گرفته است. کماکان، دیوید تیلور خطرناک‌ترین حریف حسن خواهد بود.

کامران صاحب‌سبک

درباره کامران قاسم‌پور می‌توان گفت او تنها کشتی‌گیری است که به سبک ایرانی اصیل کشتی می‌گیرد. زیرهای بی‌نقصی که این روزها در کشتی ایران کم می‌بینیم او را نسبت به سایر رقبایش متمایز کرده است. قاسم‌پور که سال‌ها پشت‌سر یزدانی مانده بود در نهایت به وزن ۹۲کیلوگرم آمد و در نخستین حضورش قهرمان جهان شد. او امسال به‌دنبال دومین طلاست و باز هم جدی‌ترین حریفش جیدن کاکس آمریکایی خواهد بود.

بازگشت محمدیان

دوبنده تیم ملی در وزن ۹۷کیلوگرم به نوبت به محمدحسین محمدیان و مجتبی گلیج می‌رسد. در المپیک۲۰۲۰محمدیان نماینده ایران بود و حذف شد، در جهانی نروژ گلیج در این وزن برنز گرفت و امسال مجددا محمدیان با شکست گلیج در رقابت انتخابی به تیم ملی رسیده است. محمدیان یک برنز جهان دارد و این دومین حضورش در رقابت‌های جهانی است.

زارع به‌دنبال دبل

امیرحسین زارع، پدیده دسته فوق‌سنگین در نخستین حضورش در مسابقات جهانی صاحب مدال طلا شد. او که مدال برنز المپیک را هم در کارنامه خود دارد در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی امیررضا معصومی نفر اول جام تختی را شکست داد. جدی‌ترین رقبای زارع در راه دفاع از عنوان قهرمانی‌اش، طاها اکگول از ترکیه و گئو پتروشویلی از گرجستان هستند.