شهر خبر

امیر برادران: برای انتخاب اسم شخصیت‌های منفی ممیزی داریم

امیر برادران: برای انتخاب اسم شخصیت‌های منفی ممیزی داریم

حتما شما هم با دیدن سریال‌های مختلف به این فکر فرو رفته‌اید که در انتخاب اسامی شخصیت‌ها چه فاکتورهایی موثر است. انتخاب اسامی و نام شخصیت‌ها در هر اثر دارای ویژگی‌هایی مرتبط با تعریف شخصیت و جایگاه آن کاراکتر در آن درام براساس تفکر و تعاریف صاحب اثر است که گاهی با تناسب و گاهی با تعلیق انتخاب می‌شود. در گزارشی در گفت‌وگو با نویسندگان سریال‌های تلویزیونی موضوع را بررسی می‌کنیم.

امیر برادران، فیلمنامه‌نویس و طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا، در پاسخ به این سؤال که انتخاب اسامی برای شخصیت‌‌‌ها و کاراکترها چقدر اهمیت دارد و گاهی براساس قواعد مرتبط با رنگ‌آمیزی شخصیت آن‌ها انتخاب می‌شود و گاهی نه، توضیح داد: انتخاب اسم موضوع بسیار مهمی است. علاوه بر آن من در مقوله دیالوگ هم خیلی وسواسی هستم. به همین جهت دقت می‌کنم که نام کاراکتری که برای مخاطبم تعریف می‌کنم با توجه به محیط زندگی و خانوادگی‌اش چه می‌تواند باشد. مثلا به این فکر می‌کنم که یک دختر پایین شهری می‌تواند اسمش (ملودی) باشد؟ بعد به خودم می‌گویم: نه، (مژگان) اسم مناسب‌تری برای این کاراکتر است. البته این را بگویم که اسم افراد هیچ قاعده و قانون مطلقی ندارد. اما برای اینکه خواننده یا بیننده بپذیرد باید نامی را انتخاب کنیم که با شرایط شخص تا حدودی تطبیق داشته باشد‌.

برادران در ادامه با مثالی از حساسیتش در خصوص انتخاب کلمات و نوشتن دیالوگ‌ها گفت: هنگام نوشتن دیالوگ مدام به این فکر می‌کنم که آیا این حرف می‌تواند صحبت این کاراکتر باشد؟ آیا این شخصیت می‌تواند چنین کلام و ادبیاتی داشته باشد یا نه؟ بنابراین از نگاه من انتخاب اسامی، کلمات و نوشتن دیالوگ مرتبط با هر شخصیت، کار بسیار سخت و مهمی است. من دو، سه کار با آقای «برزو نیک‌نژاد» انجام دادم، ایشان هم به شدت روی انتخاب اسم‌ها حساس و وسواس هستند. فکر می‌کنم جزو معدود کارگردان‌هایی باشند که راجع به انتخاب اسامی ساعت‌ها زمان‌ می‌گذارند و حرف می‌زنند.

نویسنده‌ی سریال «ساختمان پزشکان» درباره فاکتورهایی که برای انتخاب نام مناسب برای کاراکترها اهمیت دارد گفت: به نظرم تاحدودی این ماجرا با توجه به بافت اجتماعی و خانوادگی‌ شخصیت‌هایی که نوشته می‌شوند باید رعایت شوند. این مقوله بحث وسواسی است و به دقت نظر و توجه آن نویسنده برمی‌گردد.

او در پاسخ به این سوال که آیا در انتخاب نام‌ها سخت‌گیری از سوی نهادها صورت می‌گیرد و خط و مرزهایی وجود دارد یا خیر، گفت: بله، در مورد انتخاب اسامی شخصیت‌های کمدی و منفی ممیزی‌هایی داریم. باید حواسمان باشد که برای کاراکترهای منفی از اسامی غیرمذهبی استفاده کنیم.

نویسنده فیلم «هزارپا» درخصوص تفاوت انتخاب اسامی برای کارهای جدی یا طنز افزود: از آنجایی که در کارهای کمدی وقت کم است و باید سریع به شوخی برسیم گاهی اوقات سعی می‌کنیم برای رسیدن به یک کاراکتر و شکل دادن به آن، برای اسامی کدهایی انتخاب کنیم. مثلا در سریال‌ «هیولا» اسم پسر خانواده‌‌ی آقازاده (نوردیده) بود. در حقیقت کدهایی را انتخاب کردیم تا زودتر به شخصیت برسیم. به نظرم اسم‌هایی که در این سریال انتخاب کردیم خیلی جالب و بامزه بودند و مهم این بود که مخاطب هم ارتباط خوبی با آن‌ها برقرار کرد.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام