شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسلمانان

عید غدیر؛ برترین و بالاترین عید شیعیان رسول الله

عید غدیر؛ برترین و بالاترین عید شیعیان رسول الله

واقعه غدیر یک رویداد معمولی نیست، بزرگ‌ترین عید شیعیان جهان است. خداوند در واقعه غدیر به پیامبر بزرگ اسلام(ص) دستور جانشینی حضرت علی(ع) را بر امت مسلمین داد و درستی امر رسالت را منوط به ابلاغ ولایت مولای متقیان به همه مسلمانان اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ سعید غضنفری، مدیرعامل سازمان بهشت حضرت زهرا(س) به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر، یادداشتی را در اختیار تسنیم قرار داد، که به شرح ذیل است:

واقعه غدیر یک رویداد معمولی نیست، بزرگ‌ترین عید شیعیان جهان است. خداوند در واقعه غدیر به پیامبر بزرگ اسلام(ص) دستور جانشینی حضرت علی(ع) را بر امت مسلمین داد و درستی امر رسالت را منوط به ابلاغ ولایت مولای متقیان به همه مسلمانان اعلام کرد.

همین عظمت و بزرگی است که عید سعید غدیر را عیدالله الاکبر و عید آل محمد(ص) گفته‌اند؛ روزی که رسول خدا در عظمت آن فرمودند: «یَومُ غَدیرِ خُمٍّ أفضَلُ أعیادِ اُمَّتی»؛ روز غدیرخم، برترین و بالاترین عیدهای امت من است.

واقعه غدیر خم سرفصل کتب تفسیر و حدیث و کلام و فقه و تاریخ اسلام و شیعه است و زنده نگه‌داشتن این رویداد و بیان و تفسیر این واقعه یکی از وظایف خطیر جامعه امروز برای نسل آینده و جوانان فردا است.

بی‌توجهی به جایگاه غدیر در طول تاریخ درس‌های مهمی به ما می‌دهد، آسیب‌هایی که برای جلوگیری از تکرار آن نیاز به تبیین این آموزه‌ها به نسل جوان و یادآوری آن به مسئولان را مضاعف می‌کند.

با مروری به ماجرای غدیر خم می‌بینیم علاوه بر اینکه عده‌ای با امیرالمؤمنین(ع) بیعت نکردند، عده‌ای هم بودند که ابتدا به ظاهر بیعت کردند اما بیعت خود را شکستند. این منافقین همان‌هایی هستند که در طول تاریخ حضور داشتند و منفعت را به مصلحت ترجیح داده‌اند.

از سوی دیگر با کنار گذاردن پیام غدیر، به روایت تاریخ، قدرت‌طلبی و حکومت‌های سلطنتی اتفاق افتاد؛ چنان‌که حتی با حکومت کوتاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام باز هم این مسیر اصلاح نشد و عاقبت به حکومت‌های ظالم ختم شد و شاهد جنایات بسیاری در تاریخ اسلام بودیم که یکی از آن‌ها واقعه عاشوراست.

غدیر نقطه عطف در موضوع امامت و ولایت است و یک یادآوری ارزشمند که در صورت عبرت نگرفتن از تاریخ، شاهد تکرار پیشامدهای ناگوار خواهیم بود. تعظیم روز غدیر و برگزاری مراسم عید در آن از دیر باز شعار تشیع بوده است و اهمیت غدیر برای شیعیان بدان سبب است ولایت و امامت از سوی پیامبر واگذار می‌شود. 

غدیر روزی است که اسلام کامل شد، آرزو می‌کنیم خداوند متعال به همه ما توفیق عنایت کند که از سرمایه‌های عظیم نهفته در این روز، نهایت بهره را ببریم و توفیق عبادت و بندگی خاص خداوند و اسلام حقیقی را پیدا کنیم.

انتهای پیام/