شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عسلویه

تأمین بیش از ۱۰۰ درصدی آب و برق مورد نیاز پتروشیمی‌های عسلویه

تأمین بیش از ۱۰۰ درصدی آب و برق مورد نیاز پتروشیمی‌های عسلویه

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس گفت: بیش از ۱۰۰ درصدی آب، برق، نیتروژن، بخار و هوای ابزار دقیق مورد نیاز پتروشیمی‌های فاز اول عسلویه در سال ۱۴۰۰ تامین شده است و بر اساس اقدامات انجام شده، پروژه آپادانا در پایان سال ۱۴۰۲ افتتاح می‌شود.

مهدی فرزانه امروز در با بیان اینکه فعالیت اصلی شرکت، تأمین یوتیلیتی متمرکز فاز ۱ عسلویه است، اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ سالی پر بار و پر دستاورد برای شرکت بوده به طوری که در برخی محصولات مثل تولید آب شیرین، بخار، نیتروژن و هوای ابزار دقیق به ترتیب ۵ درصد، ۱۶ درصد، ۳ درصد و ۱۱ درصد بیش از برنامه تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ در میزان تولید بخار، آب شیرین و آب تغذیه دیگ بخار رکورد ۱۰ سال گذشته شکسته شد، گفت: درباره محصول اکسیژن، به‌دلیل مشکلات فنی و داخلی مربوط به مصرف‌کننده عمده و نیز قطع ۴۵ روزه گاز در زمستان، تولید و فروش این محصول کمتر از پیش‌بینی بوده است.

به گفته فرزانه، ارزش روز پتروشیمی مبین در بازار سرمایه ۶۷۰ هزار میلیارد ریال است و موفقیت نسبی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری و اخذ نرخنامه باستناد مصوبه ۴۷۹ شورای رقابت موجب شد تا سود واقعی محسابه شده در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برسد.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی لزوم سرمایه گذاری برای توسعه نیروگاه و پایداری شبکه برق از طریق اتصال به شبکه ۴۰۰ کیلوولت سراسری وجود دارد، گفت: انجام این کار هزینه‌ای معادل ارزی ۱۰۰ میلیون یورو در بر خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با اشاره به دستاوردهای به دست آمده در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: گواهی عدم آلایندگی از سازمان محیط زیست در سال ۱۴۰۰ دریافت شد و بخش مکانیکال احداث آب‌شیرین‌کن جدید به روش RO به طور موفقیت‌آمیز به اتمام رسید.

فرزانه درباره مجتمع‌های پتروشیمی که محصولات یوتیلیتی مورد نیاز خود را از پتروشیمی مبین دریافت می‌کنند، گفت:  پتروشیمی‌های زاگرس، جم، پردیس، پارس، برزویه، آریاساسول و ... از مشتریان محصولات تولیدی پتروشیمی مبین هستند.

وی در خصوص پروژه آپادانا اظهار کرد: برآورد کلی هزینه‌های پروژه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده که بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان آن تا سال ۱۴۰۰ تأمین شده و برای تکمیل این پروژه حدود ۳۱۳۲  میلیارد تومان دیگر مورد نیاز است که این هزینه از محل تسهیلات تکمیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس افزود: این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۷۷ درصدی رسیده و پیش‌بینی زمان افتتاح پروژه آپادانا، سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ است.

انتهای پیام