شهر خبر

تشخیص زودهنگام پارکینسون در مراحل اولیه ممکن شد

تشخیص زودهنگام پارکینسون در مراحل اولیه ممکن شد

پارکینسون یک بیماری پیشرونده و ناتوان کننده مغز است که در نهایت توانایی راه رفتن و حتی صحبت کردن بیماران را به خطر می اندازد اما تشخیص آن پیچیده و در مراحل اولیه غیرممکن است.

به گزارش بهداشت نیوز، روش معمول تجسم ساختار مغز از تکنیکی استفاده می کند که اکثر ما با آن آشنا هستیم که با نام ام آر آی شناخته می شود. با این حال، برای آشکار کردن تغییرات بیولوژیکی که در مغز بیماران پارکینسون رخ می دهد، به اندازه کافی حساس نیست و در حال حاضر عمدتاً فقط برای حذف سایر تشخیص های احتمالی استفاده می شود.

محققان به رهبری پروفسور آویو مزر (Aviv Mezer) متوجه شدند که تغییرات سلولی در پارکینسون احتمالاً می ‌تواند با تطبیق یک روش مرتبط، معروف به ام آر آی کمی یا qMRI آشکار شود.

این روش محققان را قادر می سازد تا به ریزساختارهای درون بخشی از مغز به نام جسم مخطط که اندامی است که در طول پیشرفت بیماری پارکینسون بدتر می شود، نگاه کنند. با استفاده از یک روش جدید تجزیه و تحلیل، که توسط الیور دروری (Elior Drori) توسعه یافته است، تغییرات بیولوژیکی در بافت سلول مخطط به وضوح آشکار شد. علاوه بر این، محققان توانستند نشان دهند که این تغییرات با مراحل اولیه پارکینسون و اختلال حرکتی بیماران مرتبط است. 

 ام آر آی کمی حساسیت خود را با گرفتن چندین عکس ام آر آی به جای گرفتن یک عکس در رنگ‌ های مختلف نور و  با استفاده از انرژی‌ های برانگیختگی مختلف به دست می ‌آورد. محققان توانستند از آنالیز qMRI خود برای آشکار کردن تغییرات در ساختار بافت در مناطق مشخصی از جسم مخطط استفاده کنند. حساسیت ساختاری این اندازه‌ گیری ‌ها را می ‌توان قبلاً در آزمایشگاه ‌هایی که سلول ‌های مغزی بیماران پس از مرگ را بررسی می‌ کردند، به دست آورد. 

مزر در ادامه توضیح داد: وقتی وسیله اندازه‌ گیری ندارید، نمی ‌دانید چه چیزی طبیعی و چه ساختار غیرطبیعی مغز است و چه چیزی در طول پیشرفت بیماری تغییر می ‌کند. اطلاعات جدید تشخیص زودهنگام بیماری را تسهیل می کند و نشانگرهایی را برای نظارت بر اثربخشی درمان های دارویی آینده ارائه می دهد.

او افزود: آنچه ما کشف کرده‌ ایم نوک کوه یخ است. این تکنیکی است که پژوهشگران اکنون برای بررسی تغییرات ریزساختاری در سایر مناطق مغز گسترش خواهند داد. علاوه بر این، تیم اکنون در حال توسعه qMRI به ابزاری است که می تواند در یک محیط بالینی استفاده شود. 

پژوهشگران همچنین پیشنهاد می ‌کند: این نوع تجزیه و تحلیل، شناسایی زیرگروه ‌هایی را در جمعیتی که از بیماری پارکینسون رنج می ‌برند، امکان ‌پذیر می ‌سازد که برخی از آنها ممکن است به برخی داروها متفاوت از سایرین پاسخ دهند. 

 شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل ازآن در آخرین شماره مجله تخصصیScience Advances منتشر شده است.
منبع: سیناپرس