شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#قانون اساسی#سازمان ملل

برگزاری دور جدید نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در هاله‌ای از ابهام

برگزاری دور جدید نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در هاله‌ای از ابهام

پس از اینکه نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از عدم برگزاری دور جدید نشست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه در موعد اعلام شده خبر داد، برگزاری این دور در هاله ای از ابهام قرار گرفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه اعلام کرد که دور نهم نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی در ژنو برگزار نخواهد شد.

« گیر پدرسون» شنبه شب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برگزاری این نشست که مدیریت آن را خود سوریه‌ای‌ها بر عهده دارند و سازمان ملل نقش تسهیل کننده را در آن دارد و قرار بود در 15-29 ژوئیه برگزار شود، ممکن نیست.

وی افزود که این موضوع در نامه‌های رسمی به اعضای کمیته ابلاغ شده است.

پدرسون در بیانیه خود بر اهمیت تلاش همه طرف‌های ذی‌ربط در این نزاع به حمایت از روند سیاسی و کنار گذاشتن اختلافات و تشویق به ایجاد روند دیپلماتیک سازنده در سوریه تأکید کرده است.

وی همچنین بر ادامه مشورت با همه گروه‌ها تأکید کرده است.

نماینده سازمان ملل زمان تازه ای برای برگزاری این نشست ها تعیین نکرده است.

دور هشتم نشست‌های کمیته تدوین قانون اساسی در 3 ژوئن گذشته به مدت 5 روز برگزار شد بدون آنکه هیچ نتیجه روشنی داشته باشد.

کمیته تدوین قانون اساسی 45 عضو دارد که 15 عضو آن را دولت سوریه و 15 عضو را مخالفان و 15 عضو را شورای امنیت از میان فعالان مدنی سوریه انتخاب کرده‌اند.

از سوی دیگر «علی أصغر خاجی»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی امروز در تماس تلفنی با «گیر پدرسون»، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه، آخرین تحولات سوریه را مورد بررسی قرار داد.

خاجی با اشاره به شرایط سخت زندگی مردم سوریه در نتیجه تحریم های غیرقانونی غرب علیه سوریه، مجددا بر رد این تحریم ها توسط جمهوری اسلامی ایران  تاکید کرد.

همچنین، خاجی در این تماس تلفنی خواستار افزایش و تسریع انتقال کمک های بشردوستانه به تمام نقاط سوریه به صورت عادلانه و متعادل بدون تبعیض و پیش شرط‌های سیاسی شد.

پدرسون نیز به نوبه خود از همکاری ایران در حل بحران سوریه قدردانی کرد.

انتهای پیام/