شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

رشد تولید داخلی دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با حضور این شرکت ها

رشد تولید داخلی دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان با حضور این شرکت ها

اتکا به نیروی متخصص داخلی برای ساخت محصولات ایران‌ساخت توسط شرکت‌های دانش‌بنیان باعث توسعه و رشد حوزه دارو و فرآورده‌های پیشرفته تشخیص و درمان شده است. 

به گزارش بهداشت نیوز، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در تولید دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان رو به افزایش است، این حوزه در توسعه‌ صنعت سلامت کشور نقش مهمی دارد. فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه تاکنون باعث دستیابی به دستاوردهای مهم، رشد و توسعه شده است.

پیش از شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری و اعتماد به توانمندی متخصصان داخلی، تأمین بسیاری از اقلام  مورد نیاز کشور با مشکلات و چالش‌های فراوان روبه‌رو بود اما چند سالی است که به همت توانمندی‌های داخلی، نیاز‌ها در تولید دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان به شکلی بومی و تخصصی پاسخ داده می‌شود.

 

تولید محصولات ایران‌ساخت

تاکنون 424 شرکت دانش‌بنیان در تولید دارو و فرآورده‌های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان فعالیت می‌کنند که بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها دانش‌بنیان نوع 2 هستند.

صنعت دارو و داروسازی دومین صنعت سودآور و آینده محور جهان بدون در نظر گرفتن حوزه IT، پس از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی محسوب می‌شود و در ایران نیز این صنعت از پتانسیل‌های بسیار زیادی برخوردار است.

شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه با استفاده از نیروی متخصص داخلی تاکنون توانسته‌اند محصولات ایران‌ساخت بسیاری تولید کنند و مانع از خروج ارز و وابستگی به واردات شوند.

کالا و خدمات حوزه فناوری شامل تولید مواد اولیه سنتتیک دارویی و مکمل، فرمولاسیون‌های پیشرفته دارویی، مکمل‌ها و آرایشی بهداشتی، دارو، فرآورده‌ها  و خدمات زیستی و تشخیصی و داروهای گیاهی می‌شود.

 

حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

در این راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان خدمات متنوعی را در نظر گرفته است. قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات شامل موضوعات مهمی نظیر تشکیل کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان، تشکیل صندوق نوآوری و شکوفایی و ارائه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.

بنابر گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علاوه بر حمایت‌های مورد نظر قانون، مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان در این معاونت با استفاده از ظرفیت‌های موجود اقدام به ایجاد حمایت‌های متنوعی به‌منظور توسعه کسب‌وکار دانش‌بنیان کرده است که در مجموع بیش از 110 خدمت از قبیل تسهیلات مالی، اصلاح تعرفه گمرکی و عوارض و سود بازرگانی را شامل می‌شود.