شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فیلم کوتاه

مسیر رشد و پیشرفت فیلم کوتاه از جشنواره‌ها می‌گذرد

مسیر رشد و پیشرفت فیلم کوتاه از جشنواره‌ها می‌گذرد

فیلم کوتاه مدتهاست جای خود را میان سینمای ایران و علاقمندان آن باز کرده است در واقع این نوع فیلم، اکنون یکی از اجزای جدایی ناپذیر جشنواره‌ها شده و طرفداران خاص خود را دارد. دیگر این گونه نیست که ساخت فیلم کوتاه را به منزله تمرینی برای ساخت فیلم بلند بدانند. نگاهی به آمار استقبال از بخش فیلم کوتاه جشنواره‌ها گویای محبوبیت این نوع از سینما میان جوانان است.

با وجود موفقیت‌های بی‌شماری که فیلم کوتاه ایرانی، در جشنواره‌های بین‌المللی داشته و دارد، به گفته برخی از اساتید این حوزه، ضعف در فیلمنامه همچنان مشهود است. به هر حال شاید فیلمنامه‌نویسی از آن دسته از حرفه‌ها باشد که برعکس شاخه‌های مختلف سینما، با تکنولوژی روز نتوان به آن دست یافت و امری است که تنها با تجربه نوشتن به دست می‌آید. حال آن که جوانان در ابتدای مسیر فیلمسازی هنوز تجربه لازم در این زمینه را کسب نکرده‌اند.

در همین راستا، برگزاری جشنواره‌ها و به دنبال آن حمایت سازمان‌هایی مانند شهرداری و موسساتی همچون انجمن فیلم کوتاه ایران  فرصتی برای فیلمسازان فیلم کوتاه فراهم می‌کند که با تبادل تجربه و شرکت در جلسات نقد و کارگاه‌های آموزشی، در مسیر حرفه‌ای تر شدن قدم بردارند. در ارتباط با همین موضوع خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ با محمدرضا خردمندان و سعید پوراسماعیلی، دو عضو هیأت انتخاب بخش «داستانی کوتاه و نیمه‌بلند» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر گفت‌وگویی کرده است که در ادامه می‌خوانید.

محمدرضا خردمندان: فیلم کوتاه ایران روز به روز قدرتمندتر شده و به بالندگی می‌رسد

محمدرضا خردمندان، کارگردان و عضو هیأت انتخاب بخش «داستانی کوتاه و نیمه بلند» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر درباره نحوه انتخاب آثار در این جشنواره گفت: به نظرم فضای فیلم کوتاه ایران روز به روز قدرتمندتر شده و به بالندگی می‌رسد، اکنون کیفیت آثار به گونه‌ای شده که به سختی می‌شود از میان آثار خوب با این همه تنوع سوژه و موضوع، اثری را انتخاب کرد. گاهی اثری را انتخاب می‌کردم، می‌خوابیدم و همچنان ذهنم درگیر آن بود، فردای آن روز نظرم را تغییر می‌دادم و فیلم دیگری که کنار گذاشته بودم را دوباره به لیستم اضافه می‌کردم. کار برای هیأت انتخاب بسیار دشوار بود چرا که فیلم‌ها هم کیفیت خوبی دارند و هم از لحاظ فنی رشد کرده‌اند. در مجموع با جشنواره‌ای با سطح کیفی بسیار بالا مواجه هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی«بیست‌ویک‌روز بعد» درباره ملاک‌های انتخاب آثار افزود: گاهی فیلم‌ها را از دیدگاه حرفه‌ای می‌بینیم که استانداردهای حرفه‌ای در آن رعایت شده باشد و به مواردی همچون میزانسن و ایده‌پردازی، شکل روایت، نحوه مواجه شدن فیلمساز با سوژه و اینکه فیلمساز چقدر توانسته خلاقانه و متفاوت و جسورانه به سوژه بپردازد، توجه می‌کنیم. همچنین مضامین شهری، مشخص و محدود هستند و وقتی بحث انتخاب پیش می‌آید در نظر می‌گیریم که چقدر در پرداخت به این موضوعات محدود، متفاوت عمل شده است.

وی ادامه داد: برخی آثار بودند که فیلم‌های خوبی محسوب می‌شدند ولی چون فضای شهری نداشتند و در داستان بستر شهر نمی‌گذشت، ناچار شدیم این فیلم‌ها را کنار بگذاریم و تمرکزمان روی آثاری باشد که مضامین شهری دارند و مسائل یک کلانشهر را روایت می‌کنند.

خردمندان درباره اهمیت برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: ‌سینما به عنوان قدرتمندترین رسانه بیانگر، اهرمی جدی است که از طریق آن می‌توان مسائل و موضوعات مختلفی که مردم در شهر با آن مواجه هستند و با آن زیست می‌کنند را با نگاه ریشه‌ای بررسی کرد. بدین ترتیب مجموعه‌ای از موضوعات مختلف را در جشنواره فیلم شهر داریم که در ارتباط با شهر هستند و ما را به فکر فرو می‌برند. همچنین این جشنواره فرصتی برای مخاطب است که ببیند در چه فضایی زندگی می‌کند و چه مسائلی با زندگی در شهر آمیخته شده است. این موارد در مجموع می‌تواند نگاه عمیق‌تری به ما نسبت به شهری که در آن زندگی می‌کنیم، بدهد.

سعید پوراسماعیلی: زبان سینما در فیلم کوتاه به خوبی عوامل دیگر رشد نکرده است

سعید پوراسماعیلی، معاون پژوهش و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران و عضو هیأت انتخاب بخش «داستانی کوتاه و نیمه‌بلند» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، درباره آثار این بخش گفت: کیفیت آثار بسیار خوب بود. به نظرم در این سال‌ها در حوزه فیلم کوتاه به لحاظ تکنیکی رشد خوبی داشتیم و رعایت همه تکنیک‌ها با کیفیت خوب در فیلمبرداری، صدابرداری، بازی‌ها، کارگردانی و حتی آهنگسازی برای فیلم کوتاه را شاهد هستیم. اما به نظرم مشکل در اکثر آثار، انتخاب موضوع و بسط آن، فیلمنامه خوب و فضای فیلم کوتاهی داشتن است که زبان سینما را آنقدر گسترش نداده، یعنی زبان سینما در این آثار نسبت به سایر عوامل که رشد خوبی داشتند، رشد نکرده است. از این رو با تعداد زیادی از فیلم‌های متوسطی روبرو هستیم که همه کیفیت خوبی دارند ولی زبان سینمای جدیدی ندارند. این موضوع را در این دوره از جشنواره فیلم شهر هم می‌شد دید.

وی افزود: ملاک انتخاب آثار هم طبیعتا در وهله اول موضوع بود، جشنواره فیلم شهر به مسائل و موضوعات شهری اشاره دارد و این موضوع را باید در اولویت قرار می‌دادیم. پس از آن فیلم‌هایی که به لحاظ تکنیک زبان سینما و شرایط حرفه‌ای، وضعیت بهتری داشتند در اولویت قرار می‌گرفتند.

این مدرس دانشگاه درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر عنوان کرد: جشنواره فیلم شهر را در دوره‌های گذشته دنبال می‌کردم. به نظرم موضوع شهر و شهرنشینی، روز به روز شرایط پیچیده و سخت‌تری را ایجاد می‌کند که حتما برگزاری جشنواره‌ای اختصاصی برای پرداختن به موضوع و مسائل شهری، فرهنگسازی و ارتقای آداب شهرنشینی، رفع مشکلات و همیاری برای زیست بهتر در شهر را می‌طلبد، شاید میان هنرها هیچ کدام با ضریب نفوذ سینما نیستند که بتوانند این اثرگذاری را داشته باشند. به همین دلیل فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند، مستند و سینمایی، بخش‌های مختلف جشنواره فیلم شهر است.

انتهای پیام