شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصفهانی#وزیر ارشاد#فجر

خالق سرود معروف «خمینی ای امام» کیست؟ | وظیفه مهم محمد اصفهانی در مراسم استقبال از امام (ره) | تقدیر از خالق سرودهای ماندگار دوران انقلاب

حمید شاهنگیان خالق سرودهای ماندگار انقلاب در آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور وزیر ارشاد و برخی از مسئولان مورد تقدیر قرار گرفت.

خالق «خمینی ای امام»

 به گزارش همشهری آنلاین، حمید شاهنگیان خالق سرودهای ماندگار انقلاب در آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر با حضور وزیر ارشاد و برخی از مسئولان مورد تقدیر قرار گرفت.

بی‌شک نمی‌توان کارکرد سرود را در پیروزی انقلاب نادیده گرفت. هنری که به واسطه آن شور حماسه و همدلی همچنان که در جمع‌خوانی سرود وجود دارد، در اتحاد مردمی تجلی یافت و برگی سترگ از تاریخ این سرزمین را رقم زد. حال سوال پیش می آید که این سرودها چه ویژگی هایی داشتند که به سرعت همگانی و ماندگار شدند.

سرودهایی که برگرفته از نغمات و موتیف هایی بعضا ساده و بدون بهره از ابزار و آلات موسیقی، بدون تنظیم و ارکستراسیون، بدون هارمونی و کنترپوئن و فوگ، و هرآنچه در علم موسیقی است، اما به غایت بر دل نشستند، طوفان به پا کردند و مردم در بحبوحه انقلاب دسته دسته آنها را زمزمه میکردند. این امر محقق نمی‌شد مگر به واسطه دو مولفه: اول شور و هیجان مردمی که در آن زمان سر تا به پا شوق پیروزی انقلاب بودند و دوم عشقی کم‌نظیر که در تمام وجود خالق اثر وجود داشت و حمید شاهنگیان یکی از این عشاق بود که به عشق انقلاب سرودهایی ساخت که برای همیشه در تاریخ ماندگار شدند.

حمید شاهنگیان (زادهٔ ۱۳۲۸) آهنگساز، نوازنده، تنظیم کننده موسیقی اهل ایران است. ۱۲ بهمن ۱۳۵۷، مراسم استقبال از امام خمینی(ره) با حضور هزاران نفر از مردم سراسر ایران در بهشت زهرا تهران، در کنار مزار شهدای انقلاب ایران برگزار شد. در این مراسم تلاوت آیات قرآن توسط محمد اصفهانی اجرا شد. محمد اصفهانی که در آن زمان نوجوان بود، توسط حمید شاهنگیان برای تلاوت قرآن هنگام ورود امام به فرودگاه مهرآباد انتخاب شده بود.

«خمینی ای امام» «برخیزید ای شهیدان راه خدا» «زندانی» «برخیزیم در هوای آزادی» «نصر من الله، ۱۷ شهریور» «۱۳ آبان» «بپا خیزید» «سرباز» «انقلاب اسلامی» و «جانبازی صبورم» ازجمله ماندگارترین سرودهای دوران انقلاب هستند که حمید شاهنگیان این آثار را ساخت تا برای همیشه جاودان شوند.