شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خودروسازان

وزیر صمت : توقف تولید تیبا تا پایان تیر؛ ظرفیت مونتاژ 3 میلیون دستگاه با دو شیفت شدن خودروسازان وجود دارد

وزیر صمت اعلام کرد با تشریح اینکه پلتفرم برخی خودروها نظیر تیبا، ساینا ساده، سمند و 405، قدیمی است و قابلیت ارتقا ندارد، گفت: تولید تیبا تا آخر تیرماه متوقف می شود.

سیدرضا فاطمی امین در جلسه ای با حضور برگزیدگان روز صنعت و معدن اعلام کرد: در حال حاضر در حدود ۲۲ هزار خودروی در کف پارکینگ وجود دارد، اما این رقم در سال گذشته ۱۷۰ هزار دستگاه بود؛ به این معنا که علاوه بر اینکه، خودروهای کف قبلی جمع آوری شده اند، چند ماه است که در شرکت‌های بزرگ، خودروی ناقص تولید نمی‌شود.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنین اعلام کرد که توقف تولید تیبا، ساینا ساده، سمند و ۴۰۵ ابلاغ شده است و افزود: پلتفرم این خودروها قدیمی است و امکانی برای ارتقای کیفیت  چنین خودروهایی وجود ندارد، از این رو نیاز است که به سمت توقف تولید برویم. توافق وزارت صمت و سازمان استاندارد آن است که در مورد خودروهایی که قبل از این نیز سفارش وجود داشته است، تعداد مشخصی تولید شود تا به اجرای تعهدات بپردازیم و پس از آن تولید چنین خودروهایی متوقف شود. به عنوان مثال تولید تیبا از اواخر تیرماه دیگر تولید و ثبت نام جدید نخواهد شد. تولید دو خودروی دیگر هم یک تا دو ماه دیگر متوقف می‌شود.

فاطمی امین با بیان اینکه در جلسه امروز با سازمان ملی استاندارد مقرر شد تعداد مجاز تولید این سه خودرو به خودروسازان ابلاغ شود، گفت: خودروسازان بیشتر از این سقف اجازه تولید ندارند. اما کسانی که قبل از این ثبت نام کردند و برای آن‌ها تعهد ایجاد شده، خودروهای خود را دریافت می‌کنند.

وزیر صمت با بیان اینکه در حال حاضر اگر خودروسازان دو شیفت کار کنند، ظرفیت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه مونتاژ وجود دارد، تصریح کرد: اما سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه تولید شد. یکی از دلایل این وضعیت نداشتن محصولی است که با تقاضای جامعه متناسب باشد. پس یکی از خلاها نبود خودروهای اقتصادی است. البته ایران خودرو تولید یک خودروی اقتصادی را در سال گذشته در دستور کار دارد و تسهیلات ویژه‌ای برای واردات خودروهای اقتصادی پیش‌بینی شده که این بخش از بازار تامین شود. به طور کلی تولید خودروی اقتصادی که جایگزین تیبا شود در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ابلاغ آیین نامه واردات خودرو نیز گفت که این آیین نامه در دستور کار دولت قرار دارد.