شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#عربستان سعودی

اظهارنظر الکاظمی درباره ایران

اظهارنظر الکاظمی درباره ایران

فارس نوشت: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر پیشبرد امور عراق در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» گفت به نفع عراق است که به منظور کاهش تنش‌های منطقه‌ای برای نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی تلاش کند.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، الکاظمی شامگاه جمعه هنگام پرواز از عراق به جده برای حضور در نشستی به میزبانی عربستان سعودی به آسوشیتد پرس گفت عراق قصد دارد به نقش میزبانی مذاکرات بین دو همسایه خاورمیانه‌ای که رقابت آن‌ها اغلب در عراق رخ داده و منجر به فلج همیشگی شده، ادامه دهد.

الکاظمی با بیان این که «عراق به نزدیکی عربستان و ایران کمک کرد و نشست‌های متعددی که برگزار شد موفقیت‌آمیز و مثمرثمر بود و نزدیکی بزرگی رخ داد»، افزود عراقی‌ها به تشویق گفت‌وگو بین دو طرف ادامه خواهند داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، عراق از زمان روی کار آمدن جو بایدن میزبان حدود پنج دور گفت‌وگوی مستقیم بین مقامات سعودی و ایرانی بوده، اگرچه به ادعای این رسانه، این مذاکرات نتایج کمی داشته است.

نخست‌وزیر عراق گفت: ما شاهد واکنش‌های مثبتی نسبت به نقش عراق از سوی طرف‌های ایرانی و سعودی و همچنین در سطح رهبران منطقه‌ای و بین‌المللی بوده‌ایم.

به گزارش این خبرگزاری، او در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی خلیج فارس گفت که این امر عراق را شامل نمی‌شود و او درباره آن اظهار نظر نمی‌کند.

وی افزود: «عراق به اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها و عدم مداخله دیگران در امور خود معتقد است». الکاظمی همچنین با بیان اینکه هر کشوری سیاست خاص خود را دارد، ادامه داد: در نشست روز شنبه در جده این موضوع مطرح نیست.

311311