شهر خبر

سه طرح بزرگ کشاورزی استان همدان در سفر رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

سه طرح بزرگ کشاورزی استان همدان در سفر رییس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

همدان-ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: حدود ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح حوزه کشاورزی برای سفر رییس جمهور و هیات دولت به این استان پیشنهاد شد و همزمان با این سفر بهره برداری از سه طرح بزرگ کشاورزی استان آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا بهراملو روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح ها شامل کارخانه خوراک دام نهاوند، گاوداری ۶ هزار راسی فامنین و پروژه بزرگ گلخانه همدان است که براساس برنامه ریزی انجام شده در سفر هیات دولت به استان همدان افتتاح می شود.

وی با بیان اینکه همچنین عملیات اجرایی ۲ طرح فرنچ‌فرایز در شهرستان بهار و یک گلخانه نیز در جریان این سفر آغاز خواهد شد، اظهار داشت: علاوه بر اینها ۱۴ طرح بزرگ و اثرگذار حوزه کشاورزی نیز در سطح استان همدان شناسایی و پیشنهاد افتتاح آنها در جریان سفر رییس جهمور ، ارائه شده است.

وی با بیان اینکه  در سال ۱۴۰۴  تولید محصولات کشاورزی در کشور با ۲۷ درصد افزایش یافته است، گفت: سهم استان همدان از این میزان افزایش تولید ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش‌بینی شده است‌.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید بخش کشاورزی مستلزم استفاده از روش های علمی است، اظهار داشت: با توجه به شرایط خشکسالی در کشور، مصرف آب که پایه تولید است باید کاهش پیدا کند و به همین منظور طرح تعادل بخشی در مصرف آب حوزه کشاورزی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده ایم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: تولید پایدار زمانی محقق می شود که بتوانیم منابع آبی را حفظ کنیم، همچنین تمام سازمان‌ها باید در کنار هم برای موضوع تامین امنیت غذایی تلاش کنند.

بهراملو، یکی از راه‌های حفظ آب را مدیریت یکپارچه آن توسط فعالان و بهره برداران بخش کشاورزی دانست و گفت: ۷۵ درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اگر این مقدار آب در اختیار این سازمان قرار گیرد جهاد کشاورزی درباره مصرف پاسخگو خواهد بود.

وی با بیان اینکه تولید علمی باید بر اساس نقشه راه در سطح کلان باشد، گفت: ارتقای سطح گلخانه‌ها و حوزه دام و طیور در دستور کار این سازمان است تا با تشکیل کمیته فنی مشکلات را شناسایی و راهکار مناسب را ارائه کنیم.

بهراملو همچنین به حل مشکل خرید خوراک طیور و نهاده‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ۸۷ درصد تولیدات کشاورزی استان همدان مربوط به اراضی آبی است در حالی‌که ۴۰ درصد اراضی استان آبی هستند. 

وی با اشاره به افزایش سطح کشت گلخانه ای در استان همدان، گفت: اجرای طرح های گلخانه در اولویت برنامه ها قرار دارد چراکه بهره‌ وری تولید این مراکز ۶ برابر بیشتر است. 

وی با اشاره به اجرای طرح فراز در باغات انگور استان همدان نیز افزود: طرح پالایشگاه انگور در ملایر به زودی آغاز خواهد شد و هم اکنون در مرحله مطالعات قرار دارد. 

بهراملو با بیان اینکه ۸۰ درصد اراضی آبی استان همدان به صورت تحت فشار و قطره‌ای است که متوسط کشوری آن ۴۵ درصد است، تصریح کرد: همدان در حوزه دانش بنیان دومین استان کشور است که پردیس فن‌آوری و نوآورزی را ایجاد کرده است.  

رییس سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که ۶۵۰ هزار تن آن در حوزه دام و طیور است، خاطرنشان کرد: این استان ۴.۵ درصد محصولات کشاورزی کل کشور را تولید می‌کند که ۲۳ درصد از ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی استان نیز مربوط به این بخش است.

وی با بیان اینکه سهم استان همدان در ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور ۳.۳ درصد است، افزود: این استان یک هزار و ۹۵۰ هزار هکتار وسعت دارد که ۴۶ درصد آن منابع طبیعی، ۳۳ درصد آن در حوزه زراعت، ۳.۷ درصد در حوزه باغ‌ها و ۱۳.۱ درصد هم در بخش آیش است.

بهراملو با بیان اینکه استان همدان از مهمترین قطب‌های بخش کشاورزی کشور است، گفت: با فعالیت ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی استان ۲۶ درصد اشتغال استان را بخش کشاورزی بر عهده دارد.