شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پایان سال#مقامات#رئیس جمهوری

در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد:

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا پایان سال نهایی می‌شود 

اوراسیا

یک مقام سازمان توسعه تجارت گفت: باید مذاکرات تجارت آزاد ایران و اوراسیا به پایان برسد تا آماده امضای مقامات عالی کشورها شود؛ ‌بنابراین وقتی مذاکرات هنوز تمام نشده به امضای هیچ رئیس جمهوری هم نرسیده است.

«میرهادی سیدی»، مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا خبر داد که مذاکرات موافقتنامه تجارت آزاد هنوز به اتمام نرسیده و مقرر شده است تا آماده شدن موافقتنامه تجارت آزاد و نهایی شدن آن ، موافقتنامه ترجیحی تمدید شود.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان پیش از اتمام مذاکرات امضای آن را انتظار داشت، ادامه داد: یک سال و نیم است که مذاکرات انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد با اوراسیا به ریاست سازمان توسعه تجارت انجام می‌شود که به نظر می‌رسد تا چند ماه آینده و قطعا تا پایان سال محقق شود؛ چرا که حداقل دو دور و شاید هم سه دور دیگر از مذاکرات باقی مانده است. ضمن اینکه تا کنون ۱۵ دور مذاکره از طریق وبینار و ۵ دور مذاکرات حضوری میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار شده است.

سیدی تصریح کرد: باید مذاکرات به پایان برسد تا آماده امضای مقامات عالی کشورها شود؛ ‌بنابراین طبیعتا وقتی مذاکرات هنوز تمام نشده به امضای هیچ رئیس جمهوری هم نرسیده است. احتمالا برخی خبرگزاری‌های خارجی به اشتباه پروتکل تمدید موافقتنامه تجارت ترجیحی فعلی که اسفند ماه سال ۱۴۰۰ به امضای ۵ کشور اتحادیه اوراسیا رسیده است را موافقتنامه تجارت آزاد تلقی کردند. هیات دولت ما نیز خرداد ماه ۱۴۰۱ این پروتکل تمدید را تصویب کرده است. 

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از موانع فی‌مابین تجارت اخذ حقوق گمرکی است ، افزود: در صورت تبدیل موافقت‌نامه پیشین به موافقت‌نامه تجارت آزاد، تعرفه تجارت حدود ۸۰ درصد کالاها میان ایران و اوراسیا صفر می‌شود و روشن است که این امر تأثیر زیادی در تجارت کشورمان خواهد گذاشت.  ضمن اینکه فهرست اقلام پیشین که در تجارت ترجیحی بود نیز بیشتر می‌شود.