شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاهش نرخ#اشتغال#سال گذشته

کاهش نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۱

کاهش نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۱

تهران- ایرنا- بررسی وضعیت اشتغال در استان‌های کشور طی فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور کاهش یافته است.

به گزارش ایرنا، بر اساس نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران، عمده‌ترین شاخص‌های بازار کار و تغییرات آن در بهار ۱۴۰۱ نسبت به بهار ۱۴۰۰ ارائه شده است که یکی از این شاخص‌ها نرخ بیکاری است این نرخ  یکی از شاخص‌هایی است که برای ارزیابی شرایط اقتصادی کشور مورداستفاده قرار می‌گیرد بر اساس این گزارش امسال به ۹.۲ درصد رسید و تک‌رقمی ماند.

مرکز آمار نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۱ را منتشر کرد که براساس آن ۶۳ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت کشور در رده سنی ۱۵ساله و بیشتر قرار دارند. از این تعداد ۳۱ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۳۱۵ نفر را مردان و ۳۱ میلیون و ۷۸۳ هزار و ۳۸۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

طبق این گزارش، نرخ اشتغال جمعیت ۱۵ ساله‌ها و بیشتر ۲۳ میلیون و ۵۷۷ هزار و ۶۳۸ نفر  حدود ۹۰.۸ درصد و نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله‌ها و بیشتر ۲ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۵۴ نفر حدود ۹.۲ درصد است.

 ۴۰.۹ درصد از جمعیت ۱۵ساله و بیشتر که برابر ۲۵ میلیون و ۹۷۷ هزار نفر است از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

کاهش نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۱

بررسی وضعیت اشتغال در استان‌های کشور نشان می‌دهد که نیمی از استان‌های کشور از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، زنجان، سمنان، فارس، قم، کرمان، گیلان، مرکزی، هرمزگان و یزد دارای کمترین نرخ بیکاری نسبت به سایر استان‌ها در سه ما امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌اند و در بهار امسال نرخ بیکاری در این استان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

براساس این گزارش، نرخ بیکاری آذربایجان غربی از ۱۰.۲ به ۷.۴ درصد، اردبیل از ۸.۹ به ۸.۲ درصد، البرز از ۱۰.۶ به ۹.۵ درصد، ایلام از ۸.۵ به ۸.۱ درصد، بوشهر از ۷.۸ به ۷.۴ درصد، چهارمحال‌وبختیاری از ۱۳.۴ به ۱۰.۶ درصد، زنجان از ۶.۷ به ۵.۴ درصد، سمنان از ۸.۵ به ۶.۱ درصد، قم از ۱۰.۱ به ۹.۴ درصد، کرمان از ۱۱.۴ به ۸.۷ درصد، گیلان از ۷.۵ به ۷ درصد، مرکزی ۷.۹ به ۶.۶ درصد، هرمزگان از ۱۶.۶ به ۱۵.۳ درصد و یزد از ۱۴ به ۱۰.۶ درصد رسید.

کاهش نرخ بیکاری در نیمی از استان‌های کشور در بهار ۱۴۰۱

همچنان نرخ بیکاری در استان فارس با ثبت عدد ۸ درصد در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ثابت ماند؛ چهار استان کرمان، قم، آذربایجان غربی و البرز که دارای نرخ بیکاری ۲ رقمی بودند، در سه ماه اول امسال نرخ بیکاری آنها تک‌رقمی شد.

بر اساس گزارش وضعیت بیکاری در بهار امسال از سوی مرکز آمار، در مجموع نرخ بیکاری در ۲۳ استان کشور تک رقمی است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد رتبه بعدی قرار دارد.