شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شورای نگهبان

ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری

ایراد شورای نگهبان به طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین‌ دادرسی دیوان عدالت اداری

سخنگوی شورای نگهبان مهمترین مصوبات مورد بررسی در این شورا را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری که صبح امروز امروز (شنبه 25 تیر)‌ برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به برخی مصوبات مورد بررسی از سوی این شورا در هفته‌های اخیر گفت: یکی از موارد مورد بررسی در شورا، لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بود که این لایحه در مراحل قبل با اشکالات و ایراداتی مواجه شد و مجددا مورد اصلاح قرار گرفت. بنابراین این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: این مصوبه به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و ما تلاش کردیم که حقوق مردم در این طرح به درستی رعایت شود.

طحان نظیف با اشاره به بررسی طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری در جلسات شورای نگهبان، عنوان کرد: این طرح نیز در 8 جلسه در شورا مورد بررسی قرار گرفت و بررسی آن هفته گذشته به پایان رسید و تا روزهای آتی به مجلس ارائه خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در این مصوبه برخی اختیارات به رئیس دیوان عدالت اداری داده شده بود و این موارد صلاحیت‌ها و اختیارات رئیس قوه قضائیه را محدود می‌کرد. از این جهت به این موضوع ایراد گرفته شده بود همچنین این موارد مغایر اصل 185 قانون اساسی بود بنابراین مصوبه مذکور جهت رفع ایرادات به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به مناسبت سالگرد تاسیس شورای نگهبان با تشریح عملکرد یک ساله گذشته این شوار اظهار داشت: شورای نگهبان در مدت یک سال گذشته 60 مصوبه ارسالی از مجلس را دریافت و بررسی کرد که از این تعداد 27 مورد لایحه و 33 مورد طرح بوده است.

وی افزود: از این 60 مورد 14 مصوبه در مرحله اول به تأیید رسیده و 21 مصوبه هم در مراحل بعد و 25 مصوبه هم همچنان در حال اصلاح در مجلس است. همچنین در مدت سپری شده یازده اساسنامه از سوی دولت – چه دولت فعلی و چه قبلی – ارسال شده که 9 اساسنامه تایید و دو اساسنامه مورد ایراد بوده است.

طحان نظیف در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد نمایندگان و دیدگاه شورای نگهبان در این بخش گفت: تاکنون یک نوبت این کار انجام شده و آنهم از طریق لایحه بوده است و اساسا این موضوع در قالب طرح نبوده است.

وی عنوان کرد: واقعیت این است که ما رویه دیگری هم در این خصوص نداریم ؛ مثلاً اینکه ببینیم یک بار این موضوع در قالب طرح به شورای نگهبان آمده و این شورا چه مواجه ای با آن داشته است، یعنی اینکه این طرح را واحد بار مالی دانسته است و یا خیر؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با این حال این موضوع هم فعلا در مجلس تصویب نشده است تا شورا بخواهد در این بخش اظهار نظری کند. البته ما هم در شورای نگهبان بحثی در این خصوص نداشتیم که بخواهیم نتیجه آن را به شما اعلام کنیم.باید اجازه داد این طرح تصویب شود و بعد از آن منتظر پاسخ شورای نگهبان باشیم.

طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر دیدگاه شورای نگهبان درباره افزایش تعداد نمایندگان مجلس گفت: تاکنون یک بار این موضوع انجام شده و آن هم از طریق لایحه بوده است و در قالب طرح چنین اتفاقی رخ نداده است لذا رویه ای در این بخش نداریم که من بخواهم بر اساس آن رویه مواردی را مطرح کنم.

وی در ادامه این جلسه و در پاسخ به سوالی درباره نظارت شورا پیرو دخالت نمایندگان بر انتصابات وزارتخانه ها بیان کرد: ما در شورای نگهبان و در ایام انتخابات امر نظارت را برعهده داریم و بر اساس سوابق افراد اظهارنظر می کنیم بنابراین در مابقی امور این موضوع برعهده هیبت نظارت بر رفتار نمایندگان است و این هیبت هم براساس قانون در این بخش عمل می کند.

سخنگوی شورای نگهبان اخبار شورای نگهبان در جریان این جلسه درباره تشکیل وزارت بازرگانی بیان کرد: ما در حال حاضر ورود محتوایی به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی نداریم و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف این نهاد، بیان کرد: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان برعهده مردم، نخبگان و رسانه هاست ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم مثلا در بررس مصوبات جلسات متعددی با نخبگان، دستگاه‌ها و افراد مختلف داریم و فکر می‌کنم در این جهت باید اطلاع رسانی بیشتری داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه ساماندهی ثبت‌نام‌ها انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد : این مصوبه برای وزارت کشور لازم الاجرا بوده و هست البته دولت قبل به مصوبه عمل نکرد و مبنای عمل ما در شورای نگهبان همین مصوبه بوده و هست. اگرچه دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد اما ما طبق آمار و ارقام معتقدیم که این مصوبه اثر خودش را گذاشت و تعداد ثبت نام‌ها کاهش یافت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ابقای آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان تصریح کرد: براساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان جزو وظایف رهبری است.رسانه ها بنظرم در این زمینه گمانی زنی نکنند و چون در آستانه 26 تیر هستیم، بزودی انشالله اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/