شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تهران#جدید

روس ها برای خرید پهپاد به ایران می آیند؟/ ادعای جدید سی.ان.ان علیه تهران

کدخبر: 508533
مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در ادعایی جدید گفته طی یک ماه گذشته دو مرتبه هیاتی از روسیه به ایران سفر کرده تا از این کشور پهپادهای نظامی بخرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از عصرایران، شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از "جیک سالیوان" از تصاویر ماهواره ای تایید کننده سفر هیات روسی به ایران برای خرید پهپاد خبر داده است.

بر اساس  گزارش سی ان ان، به گفته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و تصاویر ماهواره‌ای که به دست سی ان ان رسیده، یک هیات روسی در ماه گذشته حداقل دو بار از یک پایگاه هوایی در مرکز ایران بازدید کرده است تا پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح را بررسی کند.

سی ان ان در ادامه نوشت: مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که ایران در ماه ژوئن در پایگاه هوایی کاشان در جنوب تهران، پهپادهای شاهد-191 و شاهد-129 را به هیات روسی نمایش داده است. هر دو نوع پهپاد قادر به حمل موشک های هدایت شونده دقیق هستند.

ادعای جدید آمریکا: سفر هیات روسی به ایران برای خرید پهپاد

جیک سالیوان در این زمینه به سی‌ان‌ان گفت: "ما اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال  آماده‌سازی چند صد پهپاد  از جمله پهپادهای با قابلیت حمل سلاح به روسیه است."

سالیوان افزود: " ارزیابی ما این است که هیات رسمی روسیه اخیرا ویترینی از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله دریافت کرده است.

سالیوان گفت که طبق اطلاعات ایالات متحده، سفر ژوئن "اولین باری بود که یک هیات روسی از پایگاه هوایی کاشان بازدید می کرد." مقامات گفتند که یک هیات روسی دوباره در تاریخ 5 ژوئیه برای یک نمایشگاه مشابه از کاشان بازدید کردند.


این خبر در حالی منتشر می شود که بایدن در حال پایان دادن به سفر خود به خاورمیانه است، جایی که ایران نقطه کلیدی گفتگو در میان ایالات متحده،  اسراییل ، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس است. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مشارکت رو به رشد ایران و روسیه نشان می دهد که چرا آمریکا باید حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.


بایدن همچنان تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان خاورمیانه‌ای قرار دارد تا طرحی قابل اجرا برای محدود کردن ایران ارایه دهد، زیرا امیدها برای احیای برجام پس از توقف مذاکرات در دوحه قطر، در ماه گذشته کمرنگ شده است.


ایالات متحده اکنون معتقد است که روسیه ظاهرا برای تکمیل ذخایر پهپادهای خود به ایران روی آورده است. با این حال، مشخص نیست که این پهپادها چقدر موثر خواهند بود.


مقامات آمریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه پیشتر برای کمک در این زمینه به چین متوسل شده بود. سالیوان در آن زمان به خبرنگاران گفت: از اواخر ماه مه، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین حمایت نظامی یا اقتصادی به روسیه ارایه کرده است، ندیده است.


وزیر امور خارجه ایران دیروز بار دیگر در گفتگو با همتای اوکراینی ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر فروش پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را رد و تاکید کرد ایران مخالف تداوم جنگ در اوکراین است.