شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#ولیعهد عربستان#آمریکا

متن کامل بیانیه مشترک ریاض و واشنگتن پس از دیدار بایدن و ولیعهد عربستان

متن کامل بیانیه مشترک ریاض و واشنگتن پس از دیدار بایدن و ولیعهد عربستان

ایسنا نوشت: در پایان نخستین روز سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان و دیدارهایش با پادشاه و ولیعهد این کشور، دو کشور بیانیه مشترکی را درباره جرئیات دیدارهای وی با مقامات سعودی صادر کردند. این نخستین سفر بایدن به عربستان از زمان آغاز ریاست جمهوری است.

به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در متن بیانیه مشترک عربستان و آمریکا، آمده که بایدن و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان جنبه‌های مشارکت راهبردی میان ریاض و واشنگتن طی دهه‌های آینده با هدف ارتقای منافع و چشم انداز مشترک آنها برای خاورمیانه را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است: دو طرف روابط "تاریخی" و مشارکت عربستان و آمریکا را مورد بررسی قرار دادند و رهبران دو کشور همچنین بر اهمیت ادامه تقویت این مشارکت "راهبردی" توافق و تاکید کردند که "مشارکت عربستان و آمریکا سنگ بنای امنیت منطقه در دهه‌های گذشته بوده است."

دو طرف بر اهمیت حل و فصل مناقشات بین‌المللی از راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز و کاهش بحران‌های انسانی از طریق ارائه حمایت‌های اقتصادی و مالی از کشورهای منطقه تاکید کردند.

انرژی

در بیانیه مشترک ریاض و آمریکا همچنین آمده است: دو طرف بر اهمیت همکاری استراتژیک اقتصادی و سرمایه گذاری به ویژه با توجه به بحران کنونی اوکراین و پیامدهای آن و همچنین تعهد خود به برقراری ثبات در بازارهای جهانی انرژی تاکید کردند.

بایدن تعهد عربستان به حمایت از برقراری تعادل در بازارهای جهانی نفت به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار را ستود. دو طرف توافق کردند که به طور منظم درباره بازارهای جهانی انرژی در کوتاه مدت و بلند مدت مشورت کنند.

امنیت و دفاع

بایدن در ادامه بر تعهد قوی و پایدار آمریکا برای حمایت از عربستان سعودی و تسهیل روند برخورداری ریاض از امکانات لازم در مقابله با تهدیدهای خارجی تاکید کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت حفظ تحرکات آزاد تجاری از طریق خطوط راهبردی دریایی بین‌المللی به ویژه در باب المندب و تنگه هرمز تاکید کرده و از تشکیل گروه ویژه مشترک ۱۵۳ برای تمرکز بر امنیت باب المندب استقبال کردند.

بایدن همچنین بر اهمیت افزایش همکاری میان نیروی دریایی عربستان و گروه ویژه ۵۹ ناوگان پنجم آمریکا برای بهبود نظارت، امنیت دریایی و حمایت از امنیت منطقه تاکید کرد.

جزیره تیران

بایدن در ادامه از تدارکات ریاض برای خروج نیروهای چندملیتی و ناظران (MFO) از جزیره تیران، به ویژه خروج نیروهای آمریکایی از این جزیره، با حفظ و تداوم همه تعهدات و رویه‌های موجود در این منطقه استقبال کرد. این منطقه از دریای سرخ برای اهداف گردشگری و اقتصادی توسعه خواهد یافت و در نتیجه به صلح، رفاه و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

حریم هوایی

در ادامه بیانیه عربستان و آمریکا همچنین تاکید شده است: در چارچوب تمایل عربستان سعودی به انجام تعهدات خود تحت کنوانسیون شیکاگو ۱۹۴۴، که بر عدم تبعیض میان هواپیماهای غیرنظامی مورد استفاده در ناوبری هوایی بین‌المللی تاکید دارد، اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان اعلام کرد که تصمیم به باز کردن حریم هوایی این کشور به روی تمامی هواپیماهایی خواهد گرفت که الزامات اداره کل هوانوردی غیرنظامی را برای عبور از حریم هوایی رعایت می‌کنند.

همکاری منطقه‌ای و یمن

رهبران آمریکا و عربستان همچنین درباره برخی پرونده‌های منطقه‌ای بین المللی رایزنی کردند.

دو طرف بر حمایت خود از آتش بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل و اهمیت تداوم این آتش‌بس برای تبدیل آن به یک توافق صلح پایدار تاکید کردند.

بایدن نیز از "نقش ملک سلمان و محمد بن سلمان در دستیابی به آتش‌بس در یمن و تمدید آن" قدردانی کرد.

رهبران عربستان و آمریکا همچنین بر هدف خود برای پایان دادن به جنگ یمن تاکید کردند و از جامعه بین المللی خواستند که با اتخاذ یک موضع یکپارچه از انصارالله یمن بخواهد که به روند مذاکرات باز گردد.

دو طرف در ادامه بر حمایت از "شورای ریاستی یمن" تاکید و از این شورا به دلیل "پایبندی آن به آتش‌بس" تشکر و قدردانی کردند.

دو طرف همچنین بر رفع تمامی موانع برای ورود کالاهای اساسی و انتقال کمک‌ها در داخل یمن تاکید کردند.

آمریکا و عربستان همچنین تمامی طرف‌های منطقه‌ای را به ارائه کمک در راستای تثبیت آتش‌بس در یمن فراخواندند.

عراق

بایدن از "نقش عربستان در تقویت روابط با عراق و توافقات در زمینه شبکه‌های برق" که قرار است در حاشیه اجلاس امنیت و توسعه جده میان ریاض و شورای همکاری خلیج فارس به منظور تامین منابع جدید و متنوع برق برای عراق و مردم آن امضا شوند، استقبال کرد.

مساله فلسطین

طبق این بیانیه، بایدن و ملک سلمان در رابطه با مسئله فلسطین "بر پایبندی همیشگی خود به راه حل دو کشوری" برای حل و فصل منازعه میان رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها تاکید کردند.

دو طرف همچنین راه حل "دو کشوری" را تنها راه حل و فصل درگیری میان فلسطینی ها و رژیم صهیونیستی خواندند.

رهبران دو کشور درادامه بر عزم خود برای هماهنگی تلاش‌ها به منظور تشویق طرفین برای نشان دادن تعهد خود به راه‌حل دو کشوری تاکید کردند.

سوریه

دو طرف بر تعهد خود به حفظ وحدت، ثبات و تمامیت ارضی سوریه و حمایت از تلاش‌های فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه برای یافتن یک راه‌حل سیاسی در سوریه طبق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت صادر سال ۲۰۱۵ تاکید کردند.

رهبران عربستان و آمریکا همچنیبن بر لزوم جلوگیری از تجدید خشونت، حفظ توافقات آتش بس و اجازه ارسال بلامانع کمک‌های بشردوستانه و رسیدن آن به دست تمامی سوری های نیازمند این کمک‌ها تاکید کردند.

لبنان

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف حمایت مستمر خود را از حاکمیت، امنیت، ثبات و نیروهای مسلح لبنان که از مرزهای این کشور محافظت می‌کنند، اعلام کردند.

دو کشور با اشاره به موضوع تشکیل دولت لبنان نیز بر اهمیت تحقق این هدف و اجرای اصلاحات سیاسی و اقتصادی همه‌جانبه به منظور غلبه بیروت بر بحران‌های موجود تاکید کردند.

دو طرف در ادامه خواستار گسترش دامنه تسلط دولت لبنان بر تمامی اراضی این کشور و اجرای تصمیمات مربوطه شورای امنیت و توافقنامه "طائف" در راستای حفاظت از حاکمیت خود شدند.

اوکراین

دو طرف با تاکید بر "اهمیت احترام به اصول حقوق بین‌الملل، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی" بر اصول مندرج در قطعنامه شماره ۱/۱۱-ES مجمع عمومی سازمان ملل مصوب ۲ مارس ۲۰۲۲ میلادی، که مورد حمایت همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود، تاکید کردند.

آمریکا و عربستان همچنین در این باره بر تعهد خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به مردم اوکراین و تضمین صادرات بلامانع غلات و گندم برای کاهش بحران‌های غذایی جهانی که تعدادی از کشورهای خاورمیانه و آفریقا را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

سودان و لیبی

در این بیانیه همچنین آمده است که بایدن و مقامات عربستان به پرونده چند کشور آفریقایی نیز پرداختند.

دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو میان طرف‌های سودانی و احیای روند سیاسی در این کشور تاکید کردند.

ریاض و واشنگتن همچنین از تلاش‌های هیئت سازمان ملل برای حمایت از راه حل سیاسی در سودان تشکر و قدردانی کردند.

آنها همچنین بر حمایت از ملت لیبی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی این کشور در سریع‌ترین زمان ممکن و همچنین حمایت از توافق آتش‌بس در لیبی تاکید کردند.

افغانستان

طبق آنچه در بیانیه ریاض و واشنگتن آمده است، عربستان و آمریکا بر ضرورت حمایت از امنیت افغانستان و مقابله با تهدید تروریست‌های مستقر در این کشور تاکید کردند.

دو طرف ضمن تاکید بر اهمین تداوم ارائه کمک‌های بشردوستانه به کابل، اعلام کردند که از برآورده شدن حق و حقوق ملت افغانستان؛ ازجمله حقوق زنان برای برخورداری از آموزش و تعلیم و همچنین حق کار کردن حمایت می‌کنند.

مقابله با تروریسم

دو طرف بر اهمیت مقابله با تروریسم و افراط گرایی و تعهد مستمر خود به مقابله با دو گروه القاعده و داعش، مبارزه با تبلیغات افراط گرایان و قطع کانال‌های تامین مالی تروریسم تاکید کردند.

آمریکا و عربستان همچنین موفقیت ائتلاف بین‌المللی در زمینه شکست داعش را ستودند و بر ادامه فعالیت این ائتلاف و تلاش مداوم آن برای بازگرداندن بازمانده‌های داعش و خانواده‌های آنها به کشورهای اصلی‌شان تاکید کردند.

311311