شهر خبر

اصرار یک فروشگاه اینترنتی و یک سامانه تاکسی اینترنتی شهری بر فروش دخانیات

اصرار یک فروشگاه اینترنتی و یک سامانه تاکسی اینترنتی شهری بر فروش دخانیات

متاسفانه یکی از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی (د) و یک اپلیکیشن حمل و نقل شهری (ا) اقدام به فروش دخانیات کرده اند که امری خلاف بوده و با وجود تذکرات دستگاه های بهداشتی و نظارتی اما آنها اصرار بر فروش دارد؛ شاید مسدود سازی تنها راه این اقدام خلاف قانون باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین (د) اقدام به فروش محصولات دخانی کرده و در اقدامی غیر قانونی از طریق سایت‌های مختلف نیز اقدام به تبلیغ خدمت جدید خود کرده است!

این در حالی است که فروش دخانیات به افراد بالای 18 سال هم در بخشی از تاکسی اینترنتی(ا) هم وجود دارد و گویی رقابتی خاص بین آنها برای عرضه سیگار و دخانیات وجود دارد.

photo_2022-07-13_16-35-08

هرچند مسئولان وزارت بهداشت بارها درخصوص تخلفات در فروش و تبلیغ دخانیات هشدار داده‌اند اما متاسفانه نه تنها گوش شنوایی برای رسیدگی به تخلفات وجود ندارد بلکه فروشگاه‌های اینترنتی در اقدامی عجیب کار فروش آنلاین دخانیات را آغاز کرده‌اند، اقدامی که تا کنون با واکنش هیچ یک از نهادهای نظارتی مواجه نشده است.

فروشگاه‌ها با ایجاد بخش «فروش دخانیات» به راحتی اقدام به فروش محصولات آسیب‌رسان به سلامت مردم کرده است. اقدامی که باعث می‌شود دسترسی نوجوانان و جوانان زیر هجده سال به دخانیات تسهیل شود و آن‌ها را به آسانی به سمت مصرف مواد دخانی سوق دهد.

این فروشگاه اینترنتی با معرفی محصولات دخانی مختلف امکان ثبت سفارش آنلاین این محصولات را برای مخاطبین فراهم کرده و متقاضی می‌تواند پس از ثبت سفارش کالا را درب منزل تحویل بگیرد. اقدامی که نه تنها دسترسی به دخانیات را آسان‌تر کرده بلکه به نوعی تبلیغ این محصولات نیز به شمار می‌رود.

*قانون در این خصوص چه می‌گوید؟

معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قوانین ممنوعیت استعمال و تبلیغات دخانیات را برای اطلاع‌رسانی و مطالبه‌گری مردم با هدف ایجاد جامعه‌ای عاری از دخانیات، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرده است.

14010418000380_Test_NewPhotoFree1

این در حالی است که بر اساس قانون: فروش یا عرضه دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است همچنین فروش محصولات دخانی (سیگار، قلیان) توسط دستگاه‌های خودکار فروش، اینترنت (سایت‌ها، شبکه‌ها و گروه‌های مجازی) و پیامک ممنوع است.

* ممنوعیت تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیر مستقیم مصرف مواد دخانی

بهزاد ولی‌زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در این باره می‌گوید: «در ماده هفت قانون جامع کنترل دخانیات مجوز فروش محصولات دخانی فقط به اصنافی داده می‌شود که در ستاد کشوری کنترل دخانیات مورد تایید قرار گرفته‌اند. در سال ۱۳۸۷ اسامی این صنوف مانند سوپرمارکت‌ها اعلام شده است و مصوبه ابلاغ شد و به تایید ریاست جمهوری رسید. این قانون، قانونی است که بر اساس معاهده بین‌المللی تنظیم شده است. در حوزه فروش محصولات دخانی ضوابطی در قانون وضع شده است از جمله ممنوعیت تبلیغ، حمایت، تشویق مستقیم و غیر مستقیم و تحریک افراد به استعمال دخانیات

ولی‌زاده در ادامه به قوانین این حوزه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد «در ماده سه این قانون آمده است هر اقدامی که مصداق تبلیغ باشد، ممنوع است و طبق ماده دو قانون که وظیفه ستاد بود که تعاریف شمول و ویژگی‌های تبلیغات را تعیین کند. این موضوع تدوین شد و در سال 1393 به تایید رییس جمهور رسید و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

photo_2022-07-13_16-35-11

در این دستورالعمل اجرایی، موضوع فروش اینترنتی محصولات دخانی به معنای تبلیغ بیان شده و انجام این کار نیز ممنوع است، طبق همین قانون فروش دخانیات به نوجوان زیر ۱۸ سال هم ممنوع است. فروش دخانیات در پلتفرم‌های اینترنتی باعث خواهد شد تا نوجوانان نیز اقدام به خرید دخانیات کنند و این موضوع نقض قانون است.

*فروشگاه اینترنتی مد نظر اجازه فروش دخانیات ندارد

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه فروشگاه اینترنتی مد نظر اجازه فروش دخانیات ندارد و مورد تایید ستاد کشوری کنترل دخانیات نیز قرار ندارد تاکید می‌کند: «حتی فروش دخانیات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز ممنوع بوده و وزارت بهداشت با این موضوع مخالفت کرده است.

ضوابط خرید و فروش و نگهداری مواد دخانیات را در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب کردیم که بر اساس این مقررات ابلاغ شده، موضوع فروش اینترنتی به عنوان تبلیغ کالای مواد دخانی ممنوع اعلام شده است و تاکید شده است که همه عوامل و فروشندگان مواد دخانی نباید از طریق اینترنت اقدام به فروش مواد دخانی کنند.»

14010418000382_Test_NewPhotoFree

ولی‌زاده با انتقاد از قوانین این حوزه و اجرای سلیقه‌ای قانون توضیح می‌دهد «قوانین در این حوزه زیاد است و در آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات نیز فروش مواد دخانی از طریق اینترنت ممنوع شده است و فروش مواد دخانی توسط افراد حقیقی و حقوقی بدون داشتن پروانه فروش ممنوع است. حتی در فروشگاه‌ها استفاده از دستگاه‌های فروش دخانیات نیز ممنوع است.

*دادستانی به فروش اینترنتی محصولات دخانی ورود پیدا کند

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با اشاره به نقش دستگاه‌های نظارتی در زمینه برخورد با متخلفان ادامه می‌دهد «از دادستانی محترم درخواست داریم تا به موضوع فروش اینترنتی محصولات دخانی به صورت جدی ورود پیدا کند. خوشبختانه دادستان کشور دستور تشکیل کارگروه تخصصی در این خصوص داده است تا سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که اقدام به فروش محصولات دخانی می‌کنند مسدود شوند.

پلیس فتا در این خصوص نیز با ما همکاری لازم را دارد، اما متاسفانه در فروشگاه بزرگ اینترنتی که این محصولات به فروش می‌رسد که باید در اسرع وقت جلوی این کار گرفته شود، در وزارت بهداشت مکاتبه‌ای با وزارت صنعت انجام خواهیم داد تا به این موضوع رسیدگی شود.

*عضو کمیسیون بهداشت مجلس: بر اساس وظیفه نظارتی اقدام غیر قانونی را پیگیری  می کنیم

همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا در این باره اظهار داشت: طبق قانون، فروش دخانیات به نوجوان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ اقدام این فروشگاه اینترنتی و همچنین این تاکسی اینترنتی مصداق کار غیرقانونی است و فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و بالای 18 سال را نمی توان تمیز دارد؛ فروش سیگار توسط این فروشگاه های اینترنتی باعث می شود تا نوجوانان اقدام به خرید دخانیات کنند و این موضوع نقض قانون است.

همایون سامه یح بخت‌آبادی

وی افزود: ستاد کشوری کنترل دخانیات هم قطعا با این اقدام غیرقانونی مخالف است و اطلاع دارم که وزارت بهداشت هم با این موضوع مخالفت کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: ضوابط خرید و فروش و نگهداری مواد دخانیات در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصویب شده و فروش اینترنتی به عنوان تبلیغ کالای مواد دخانی ممنوع و تاکید شده است که همه عوامل و فروشندگان مواد دخانی نباید از طریق اینترنت اقدام به فروش مواد دخانی کنند.

سامه یح نجف آبادی گفت: اگر نوجوان 12 ساله بتواند از این فروشگاه اینترنتی و  از آن تاکسی اینترنتی شهری سیگار خریداری کند قطعا در مصرف سیگار باقی نمی ماند و به مصرف مواد مخدر روی می آورد . عملا با این نحوه عرضه و فروش سیگار مصرف مواد مخدر در جامعه زیاد می شود.

تبلیغ محصولات دخانیات ۴۴ میلیون تومان جریمه دارد

ولی زاده رئیس اداره کنترل دخانیات وزارت بهداشت همچنین درباره جریمه تبلیغ دخانیات گفت: هرگونه فعالیت در زمینه خرید و فروش محصولات دخانی از طریق فضای مجازی ممنوع و این امر تخلف محسوب می شود و قانون برای  این موضوع جرائمی در نظر گرفته است.

افزایش جرایم تا بیش از ۲۶ میلیون تومان و فروش به افراد زیر ۱۸ سال تا حدود هشت میلیون تومان بیشتر شده است. 

تبلیغ محصولات دخانی تا حدود ۴۴ میلیون تومان جریمه در بر دارد. 

بر اساس ماده ۳ قانون کنترل دخانیات مصوب سال ۸۵ مجلس هر نوع تبلیغ، حمایت و تشویق مستقیم و حتی تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیدا ممنوع شده است.

انتهای پیام