«جان کربی» مسئول هماهنگی روابط راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید پنجشنبه شب گفت: افزایش همکاری نظامی جمهوری اسلامی ایران و روسیه حاصل تحریم‌ها علیه دو کشور است.

کربی در مصاحبه با «سی‌اِن‌اِن»، با طرح ادعای انزوای روسیه و ایران بابت آنچه «اقدامات آن‌ها در حوزه‌های مختلف جهانی»، گفت: «می‌دانیم که تحریم‌ها گزنده هستند. می‌دانیم که کنترل صادرات گزنده است».

او در ادامه گفت: «واضح است که آن‌ها (ایرانی‌ها) قابلیت تولید داخلی را دارند. نمی‌دانم مولفه‌های توافقی که آقای [ولادیمیر] پوتین بسته شامل چه چیزی است. نمی‌توانم به طور اخص در این باره صحبت کنم که چگونه ایران قادر خواهد بود خود را به رفع این نیاز برساند».

 

این مقام کاخ سفید درباره پوتین افزود:‌ «ما از توانایی او در پر کردن دوباره ذخایر مهمات اطلاع داریم و حالا به‌خاطر فشاری که باقی جهان بر آقای پوتین اعمال کرده‌اند،‌ [دسترسی وی] به وسایل پروازی بدون سرنشین محدود شده است».

کربی همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت، «گزینه ترجیحی» رئیس جمهور آمریکا همچنان گزینه دیپلماتیک است اما آمریکا «هیچ گزینه‌ای را از روی میز بر نمی‌دارد».

 

این مقام آمریکایی دو روز پیش نیز در مصاحبه دیگری با سی‌اِن‌اِن در پاسخ به سوالی درباره اینکه ادعای «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره همکاری پهپادی ایران و روسیه چه اثری روی مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت گفت: « نمی‌دانم که این لزوماً تأثیری بر تلاش‌های ما برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران دارد (یا خیر)... مطمئناً بر تلاش‌های ما برای ادامه حمایت از اوکراین تاثیر خواهد داشت.»

کربی در ادامه گفت: باید ببینیم روسیه دقیقا در این خصوص چطور پیش می‌رود، با ایرانی‌ها و این پهپادها، چه چیزی را تحویل می‌گیرند و چه تعداد و  چطور از آن استفاده می‌کنند. بنابراین ما از نزدیک این را دنبال می‌کنیم. 

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه در اظهاراتی مدعی شد که ایران بزودی چند صد پهپاد با قابلیت حمل سلاح به روسیه تحویل می‌دهد. وی در کنفرانسی خبری در واشنگتن ادعا کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه،  چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.

ادعایی که واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و «ناصر کنعانی» سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد: سابقه همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین برمی‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

کنعانی همچنین در پیامی توئیتری درباره سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی نوشت: «او در آغاز سفر، ایران را به حمایت از کشتن اوکراینی‌ها متهم کرد! دروغ، سکه‌ای پررونق بین سیاستمداران آمریکاست! واژگون کردن حقیقت برای اهداف شرورانه».

بایدن بعد از ظهر پنجشنبه پس از امضای بیانیه مشترک بیت‌المقدس بر لزوم دیپلماسی در قبال ایران تأکید کرد و گفت: «دیپلماسی، بهترین راه جلوگیری از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه بر لزوم تأمین امنیت صهیونیست‌ها تأکید کرد و گفت: «اسرائیل باید یک دولت یهودی مستقل باقی بماند و ضامن امنیت یهود در جهان باشد. ما از راه‌حل دو دولتی برای دست‌یابی به صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حمایت می‌کنیم زیرا راه‌حل دو دولتی بهترین راه‌حل برای درگیری‌های میان فلسطینیان و اسرائیلی‌هاست».