شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردبیل#منطقه‌ای

تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است

تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی سد گیوی نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است

اردبیل-ایرنا- معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه تکمیل شبکه آبیاری و زهکشی گیوی نیازمند هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است که برای تامین آن تلاش می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جبرئیل رمضانی روز جمعه در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه شبکه آبیاری و زهکشی گیوی اظهار کرد: در صورت تامین اعتبار لازم، این پروژه که نزدیک به ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: با اتمام عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی گیوی سه هزار و ۷۲ هکتار اراضی گیوی زیر پوشش آبی می‌رود.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: وزارت نیرو در طرح‌های آب خلخال و کوثر فعالیت‌های خوبی انجام داده که با تکمیل و بهره برداری از آنها مردم منطقه از برکات این طرح‌ها برخوردار خواهند شد.

رمضانی با تشریح ابعاد فنی این پروژه گفت: اجرای شبکه اصلی آبیاری و زهکشی سد گیوی شامل ۲ بخش سامانه انتقال آب از سد به شبکه به طول ۷.۶ کیلومتر با لوله فولادی به قطر ۱۶۰۰ میلیمتر و خطوط لوله تحت فشار و سازه‌های آبی وابسته به طول ۶۰ کیلومتر با لوله‌های فولادی، جی آرپی و پلی اتیلن در سایزهای مختلف از ۱۳۰ میلیمتر تا ۱۶۰۰ میلیمتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به تامین اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریال از طریق فاینانس داخلی برای این پروژه افزود: این اعتبار از محل ماده ۵۶ تامین شده که تاکنون هزار میلیارد ریال آن هزینه شده است.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در عین حال از کاهش حجم ذخیره سد گیوی خبر داد و گفت: حجم ظرفیت سد گیوی ۴۹ میلیون متر مکعب است که به دلیل کمبود بارش این میزان به ۱۳ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

سد گیوی (کوثر)  با ۱۰۲ متر ارتفاع بر روی رودخانه گیوی چایی احداث شده است. این سد از نوع خاکی سنگ ریزه‌ای با هسته رسی احداث و حجم مفید آن ۵۳ میلیون مترمکعب است.

پایاب این سد هفت هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در شهرستان کوثر را آبیاری می‌کند.

توسعه و بهبود اراضی دیم و باغات شهرستان کوثر (گیوی)، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، ایجاد اشتغال، جلوگیری از مهاجرت اهالی و افزایش جاذبه‌های توریستی شهرستان از اهداف احداث سد گیوی است.