شهر خبر

وزیر نیرو از پروژه‌های آب و فاضلاب ثلاث‌باباجانی بازدید کرد

وزیر نیرو از پروژه‌های آب و فاضلاب ثلاث‌باباجانی بازدید کرد

کرمانشاه - ایرنا - وزیر نیرو در جریان سفر هیات دولت به استان کرمانشاه از خط انتقال آب سد آزادی به اراضی دشت حر و تصفیه خانه فاضلاب شهر تازه آباد ثلاث باباجانی بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی‌اکبر محرابیان» روز پنجشنبه و با سفر به شهرستان ثلاث باباجانی از خط انتقال آب سد آزادی به اراضی دشت حر بازدید و در جریان اقدامات انجام شده قرار گرفت.

محرابیان در این بازدید دستورات لازم برای اصلاح خط انتقال آب سد آزادی به اراضی دشت حر را صادر کرد.

«محمود رضا شهلایی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز در جریان این بازدید بر ضرورت اجرای پروژه تاکید کرد و گفت: این پروژه شامل اصلاح ۲۲ کیلومتر از خط جی آر پی انتقال آب سد آزادی به دشت حر با لوله فولادی است.

وی خاطرنشان کرد: سد آزادی در ۹۰ کیلومتری شهرستان ثلاث و بر روی رودخانه زمکان ساخته شده است.

بر اساس طراحی انجام شده و برنامه ریزی‌های صورت گرفته آب مورد نیاز روستاهای پایین دست و آب برای بیش از ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی دشت حُر و ۴۰ هکتار باغات قلقله از محل سد آزادی تامین می‌شود ضمن اینکه ۸۰ لیتر بر ثانیه نیز به منظور تامین آب شرب شهری تخصیص پیدا می‌کند.

سد آزادی در فاصله ۷۰ کیلومتری کرمانشاه و ۹۰ کیلومتری شهرستان ثلاث باباجانی، بر روی رودخانه زمکان ساخته شده، برای احداث آن ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است،  حجم مخزن این سد ۷۰ و نیم میلیون متر مکعب است و تأثیر بسزایی در گسترش فعالیت های اقتصادی در حوزه کشاورزی ایجاد خواهد کرد

وزیر نیرو همچنین از طرح ایجاد تاسیسات فاضلاب شهر تازه‌آباد ثلاث باباجانی بازدید کرد.

​در حاشیه این بازدید، «رضا داودی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه، به پیشرفت ۸۰ درصدی این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تازه آباد از نوع لجن فعال با هوادهی گسترده با ظرفیت تصفیه ۱۸۱۲ متر مکعب در شبانه‌روز جمعیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی میزان اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل پروژه فاضلاب شهر تازه آباد را ۲۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تاکنون برای تکمیل تصفیه‌خانه و اجرای ۴۶ کیلومتر از ۴۷ کیلومتر خط انتقال و شبکه جمع آوری فاضلاب این شهر ۱۵۰ میلیارد ریال هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت تامین اعتبار این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

کار اجرای پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر تازه آباد سال ۹۴ آغاز شده است؛ این تصفیه خانه در ۲ مدول طراحی شده که ظرفیت پذیرش این تصفیه خانه برای فاز اول، یک هزار و ٨۱۲ مترمکعب در شبانه روز است و ظرفیت فاز دوم پروژه سه هزار و ۶۵۰ مترمکعب خواهد بود.

 تصفیه خانه شهر تازه آباد در زمینی به مساحت ۳/۱ هکتار در ضلع غربی این شهر احداث می‌شود و شبکه خط انتقال فاضلاب این تصفیه خانه به طول ۷۰۰ متر نیز به اتمام رسیده است.

شهر تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی است، این شهرستان حدود ۳۶ هزار نفر جمعیت دارد و دارای سه بخش مرکزی، ازگله و زمکان با ۲۰۹ روستاست که ۱۶۷ روستای آن دارای سکنه است.

رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در بیست و هشتمین سفر استانی صبح امروز (پنجشنبه - ۲۳ تیر) وارد کرمانشاه شدند.