شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عراق

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق درباره حضور الکاظمی در نشست عربستان

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق درباره حضور الکاظمی در نشست عربستان

دفتر مصطفی الکاظمی نخست وزیری عراق صبح پنجشنبه در بیانیه‌ای با تایید حضور وی در نشست عربستان، دیدگاه‌ها و رویکرد دولت نسبت به این اجلاس را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این بیانیه آمده است: مصطفی الکاظمی نخست وزیر، در آغاز هفته آینده در اجلاسی به میزبانی پادشاهی عربستان سعودی شرکت خواهد کرد که با حضور سران شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و همچنین سران مصر، اردن و ایالات متحده آمریکا برگزار می‌شود.

این بیانیه افزود، در این کنفرانس، موضوعات انرژی، امنیت غذایی و مسائل زیست‌محیطی مورد بحث قرار خواهد گرفت و زمینه همکاری و هماهنگی مشترک در باره  حل مسائل حیاتی و سرنوشت سازی ترسیم خواهد شد که تمامی مردم منطقه از آن رنج می‌برند.

در این بیانیه آمده است که پاسخ عراق به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود و شرکت در این اجلاس، در ادامه تعهد دولت به توسعه روابط دیپلماتیک و تمایل این کشور برای حفظ جایگاه بین‌المللی عراق با پایبندی به اصل اعتدال، حفظ تعادل و دور شدن از سیاست ائتلاف بندی است.

این تصمیم در حالی به اجرا نزدیک می‌شود که پیش از این گمانه زنی‌های متعددی در میان شخصیت‌ها و جریان‌های عراقی درباره شرکت الکاظمی در اجلاس ریاض با حضور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مطرح شده است و یکی از این گمانه‌ها این است که قرار است در این نشست، زمینه‌های عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی فراهم شود.

به عنوان نمونه، اخیرا ائتلاف سیاسی-پارلمانی الفتح عراق نشست مشترک آتی سران شورای همکاری خلیج فارس و رئیس جمهور آمریکا در شهر «جده» عربستان را برای زمینه سازی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی دانست و خواستار شرکت نکردن «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در این نشست شد.

انتهای پیام