شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#فدراسیون فوتبال#وزارت ورزش

حمله تند دادکان به وزیر ورزش؛ چرا به قطر رفتی؛ چه کار مثبتی انجام دادی؟/ به من می گویند نوسترآداموس؛ این وزیر به زودی به کمیته المپیک می رود!

رییس اسبق فدراسیون فوتبال می گوید وزارت ورزش و مجلس با دخالت های خود گام های غیرموثری را درباره تیم ملی برداشته اند.

حمله تند دادکان به وزیر ورزش؛ چرا به قطر رفتی؛ چه کار مثبتی انجام دادی؟/ به من می گویند نوسترآداموس؛ این وزیر به زودی به کمیته المپیک می رود!

حرف های محمد دادکان همیشه جذابیت های خاص خودش را دارد؛ رییس اسبق فدراسیون فوتبال که معمولا بی پروا صحبت می کند، اینبار در گفت و گویی تلویزیونی صحبت های جالبی را بر زبان آورده است. دادکان در مصاحبه با پیمان اسدیان مجری شبکه خبر سیما نظرات خود را به صورت صریح درباره موضوع برکناری دراگان اسکوچیچ و همچنین انتخابات فدراسیون فوتبال بیان کرد. او حملاتی نیز به وزیر ورزش و برخی مسئولان داشت که مشروح این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

ماحصل سفر وزیر ورزش به اردوی قطر چه بود؟

دادکان در شروع صحبت هایش پیرامون وضعیت نیمکت تیم ملی ایران به موضوع حضور حمید سجادی وزیر ورزش در اردوی قطر اشاره کرد و گفت: در جلسات وزیر ورزش وقتی اعلام می‌کند من با دستور آقای رییس جمهور به قطر رفته ام خیلی راحت است که همه مسائل را باز کنند و بگویند؟ مگر علیه شرع و عرف مردم است. وقتی به قطر رفت و آمد همین رسانه‌ها به انضمام وزیر محترم ورزش تمام این شایعات پیچید. ماحصل سفر وزیر ورزش با دستور رئیس جمهور به قطر چه بود؟ ایجاد تضاد در تیم ملی بود!

از شش شرح وظیفه وزیر کدام مشکل ندارد؟

رییس سابق فدراسیون فوتبال ادامه داد: الان ما خیلی مشکلات در ورزش کشور داریم. من نفی کسی را نمی‌خواهم بکنم؛ مگر در وزنه‌برداری و کشتی، در کاراته و تکواندو نیست؟ شرح وظایف وزیر شش مورد است؛ اول تعامل با کمیته المپیک، بعد رسیدگی به وضعیت استقلال، پرسپولیس و فدراسیونهای فوتبال و کشتی، بقیه فدراسیون‌ها هم یک فاز است. شما حالا ببینید در این موارد که ذکر کردم کدام‌شان مشکل ندارد؟

تعامل دلیل بر تحمیل به رییس فدراسیون نیست

دادکان در ادامه خطاب به وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد:  مشکل را حل کنند نه دخالت کنند. نه دخالت نیست. من باید با مدیریت ورزش کشور هماهنگی داشته باشم به عنوان  رییس یک فدراسیون اما دلیل نمی‌شود به من تحمیل کنند. من می‌توانم مشورت کنم و آنها من را حمایت کنند و بهترین راهکار را برای فوتبال صورت دهم.

از بازیکنان تیم ملی سوال کنید...

دادکان با بیان اینکه وزارت ورزش در موضوع اسکوچیچ دخالت کرده، گفت: باید این موضوع را از بازیکنان بپرسید و ببینید که این فدراسیون نیاز به حمایت دارد یا دخالت؟ اصلا شما یک فردی در این فدراسیون دیدید در دوره‌ای که رییس فدراسیون رفته و سرپرست آمده، یک حرفی بزند که به دل مردم بنشیند. هر چه گفته یک شایعه درست شده.

قبل از جام ۲۰۰۶ هم گفتند با برانکو نرویم

او افزود: حالا من یک‌مطلبی را بگویم؛ در دوره خود ما، تیم را اولین سفر بعد از صعود به جام‌جهانی به باقر شهر بردیم. جمعیتی آنجا استقبال کردند. دومین سفر که قرار بود به مشهد مقدس برویم همان در خلال باقرشهر تا مشهد هفت هشت روز فاصله نبود، شروع کردند که مربی ایرانی باید روی نیمکت باشد و با این مربی نباید به جام جهانی برویم. کی گفت؟ کی کرد؟ بخشی از رسانه‌ها و وزارت ورزش. حالا رسانه‌ها با ورزش آشنایی دارند، آن موقع فردی که سرپرست وزارت ورزش بود خدا شاهد است اصلا نمی‌دانست ورزش چیست اما مورد حمایت رییس جمهور بود. الان که آدم ورزشی در راس کار آمده، اصلا دوست ندارد حرفی بزند.

سجادی از وزارت به کمیته المپیک می رود

دادکان در ادامه یک پیش بینی جالب درباره جایگاه آینده حمید سجادی کرد و گفت: حالا شما دلیلش را هم می‌دانید. من به شما این را می‌گویم و بعدا می‌گویند آقای دادکان باز هم نوسترآداموس شد و یک حرفی زد؛ شما به راحتی می‌بینید که در آینده نه چندان دور وزیر ورزش از اینجا به کمیته ملی المپیک می‌رود. این حرف من خاطرتان باشد. بعد فرد سیاسی که به جایش بیاید دولت از وی حمایت می‌کند و می‌گوید دیدید ورزشی‌ها را گذاشتیم هیچ کاری نتوانستند بکنند و کلا دعوا بود؟ ایشان (حمید سجادی) هم می‌رود کمیته ملی المپیک. خب چرا؟ مگر ما می‌خواهیم با ورزش بازی کنیم؟ 

کی مردم ما باید خوشحال باشند؟

دادکان در ادامه گفت: مگر آمار و آرزوهای مردم همین است که هر روز صبح از خواب که بیدار می‌شوند خبرهای ناشایست و خبرهای مشمئزکننده و تلخ را بشنوند. بابا پس کی برق شادی باید به جامعه ما برگردد؟ کی باید مردم ما خوشحال باشند؟ یک فوتبال که اینقدر اثربخشی دارد شما ببینید ما چیکارش کردیم. آقای اسکوچیچ به عنوان سرمربی ایران است، خب بابا به او احترام بگذارید.

 این چه طرز برخورد با اسکوچیچ بود؟

دادکان در ادامه بحث مربوط به اسکوچیچ تاکید کرد: یک آقایی که سرمربی تیم ملی ایران بوده، شما این را آوردید، نمی خواهید بگویید برود. این چه طرز برخورد است؟ او در هواپیما است و دارد به ایران می آید، خب بگذارید بیاید و خودش را به کمیته فنی دعوت کنید. اگر مطلبی دارید به او بگویید . وقتی نخواستید با احترام بگویید برو. مرام و مکتب و دین و ایرانی بودنمان اجازه نمی دهد این رفتارها را بکنیم.

اصلا معنای صلاحیت را می دانند؟

رییس سابق فدراسیون فوتبال با اشاره به اتفاقات زمان مدیریت خودش گفت: زمان من هم با برانکو این کار را کردند. برانکو اصلا به ایران نیامد و از آلمان به کشورش رفت. چرا؟ خب اجازه بدهید از خودش دفاع کند. می گویند صلاحیت ندارد. اصلا معنای صلاحیت در ادبیات ما را می دانند؟ وقتی می گوییم یک نفر صلاحیت ندارد، خیلی حرف پشت آن است. چه جلسه ای است که سرپرست فدراسیون و مدیر تیم ملی از طریق فضای مجازی در آن شرکت کردند؟ خب بروید بنشینید و یک تصمیم بگیرید و اعلام کنید.

شما تضمین می دهید تیم ملی با مربی دیگری موفق شود؟

پیمان اسدیان مجری برنامه از دادکان سوال کرد که به نظر شما برکناری اسکوچیچ درست بود؟ او پاسخ داد: من جای مسئولان فدراسیون نیستم که نظر بدهم. حرف من این است که این نوع برخورد درست نیست. اگر هم آقای اسکوچیچ را نمی خواستند اینگونه نباید او را برمی داشتند.

در ادامه مجری اعلام کرد که نظر شخصی شما را می خواهم بدانم. دادکان حرفش را قطع کرد وگفت: «شما تضمین می دهید که با فرد دیگری در جام جهانی موفق شود؟»

همه دنیا ما را به سخره گرفته اند

رییس سابق فدراسیون فوتبال افزود: وقتی شما چنین تضمینی را ندارید، چه باید کرد؟ اصلا نهاد ریاست جمهوری بگوید، وزارت ورزش بگوید. مجلس که در همه کار دخالت می کند و بازدهی دخالت هایش هم در حد صفر بوده، تضمین می دهد که دخالتش در فوتبال موثر است؟ ما خودمان را چطور به دنیا نشان می دهیم. همه دنیا ما را به سخره گرفته اند؛ اینکه سرمربی مان روی هوا است و او را نمی خواهیم ورد زبان شان شده است.

حمله تند دادکان به وزیر ورزش؛ چرا به قطر رفتی؛ چه کار مثبتی انجام دادی؟/ به من می گویند نوسترآداموس؛ این وزیر به زودی به کمیته المپیک می رود!

قلعه نویی و دایی و نکونام را خوب می شناسم اما...

سوال بعدی این بود: «فرض کنیم اسکوچیچ را کنار بگذارند. گزینه های مطرح شده علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه نویی هستند...»
دادکان به میان حرف آمد و  گفت: «من هر سه تای اینها را خوب می شناسم. همه آنها برای فوتبال زحمت کشیدند و سابقه خوبی دارند.»
اسدیان دوباره پرسید: «شما مربی ایرانی را ترجیح می دهید یا خارجی؟» جواب دادکان جالب تر بود: «در این موقعیت همین آقای اسکوچیچ را ترجیح می دهم.»

اگر من بودم اسکوچیچ را تا جام جهانی نگه می داشتم

دادکان درباره اینکه اگر اسکوچیچ کنار برود، تکلیف چیست، بیان کرد: اگر کنار برود، نظری از کسی نخواسته اند. من چه نظری بدهم؟ اگر من بودم همین مربی را تا جام جهانی حفظ می کردم. اما اگر به من می گفتند ایشان می خواهد برود، می گفتم خوب برخورد کنید و بعد برود.

کاندیداها جلوی آینه بروند و از خودشان سوال کنند

سوال پایانی از دادکان درباره کاندیداهای فدراسیون فوتبال بود. او در این خصوص عنوان کرد: در این موقعیت که خیلی های دیگر ثبت نام کردند و رفتند، برخی تصور می کردند که من می خواهم ثبت نام کنم. خداراشکر می کنم به آن چیزی که برایم اصولی است پایبند هستم و هیچ زمان از آن جدا نشدم. آنهایی که گناه ما را هم شستند و گفتند ثبت نام می کند، این اتفاق برای ما نیفتاد. این هایی که ثبت نام کرده اند  اول از همه جلوی آینه بایستند و به خودشان جریان سلطان محمود رو بگویند. اینکه آیا می توانم چنین کاری انجام بدهم یا نه؟ من می توانم پول بیاورم؟ من می توانم اتوریته داشته باشم که حرفم را گوش بدهند؟ پیشکسوتان،جوان ترها و هیات ها و ... باید مرا قبول داشته باشند. همین که من انتخاب شوم و پشت میز بنشینم ملاک است؟ که چه بشود؟ خدمت به جامعه مهم است.