شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن

یازده نکته مهم درباره دوز چهارم واکسن کرونا! +کدام واکسن بهتر است؟

افزایش میزان ابتلا به بیماری کرونا و تاکید ستاد ملی مقابله با این بیماری برای تزریق دوز یادآور، باعث ایجاد سوالات زیادی در اذهان عمومی شده است.

ایران

به گزارش تازه نیوز، دو رقمی شدن فوتی‌های ناشی از بیماری کووید-19 و افزایش تعداد مبتلایان، در کنار سرعت انتقال و جهش‌های جدید این ویروس عجیب، علاوه بر این موجب نگرانی مردم شده، درباره تزریق دوباره واکسن در کشور، سوالاتی را در اذهان عمومی ایجاد کرده است.

در ادامه به برخی از مهمترین سوالات مردم در خصوص تزریق دوز یادآور واکسن کرونا می‌پردازیم.
1. در تزریق دوز چهارم واکسن آیا باید از واکسن خاصی استفاده شود؟
همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده به عنوان نوبت یادآور را دارند. لذا به همه افرادی که بیش از 6 ماه از نوبت قبلی تزریق‌شان گذشته، توصیه می‌شود یک نوبت واکسن یادآور دریافت کنند. دریافت یک نوبت یادآور از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

2. نوع واکسن دوزهای قبلی با دوره چهارم ارتباط دارد؟ بر اساس واکسنی که تزریق کردیم، الان باید چه واکسنی بزنیم؟
مهم دریافت یک نوبت یادآور است، تزریق واکسن مهمتر از نوع واکسن تزریقی است.

3. اگر کسی تاکنون واکسن نزده چه کند؟ توصیه واکنس یادآور برای افرادی است که دوز اول دوم و یا سوم را زده اند؟
کسی که تاکنون واکسن کووید-19 نزده بیشترین خطر میزان ابتلا را دارد لذا این فرد باید در اسرع وقت مراجعه و واکسن نوبت اول را دریافت و سپس یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت نماید.

4. برخی می گویند صرفا باید واکسن کرونا که ماهیت پروتئینی دارد، تزریق کنیم و باقی واکسن‌ها اثر ندارد، این گزاره درست است؟
همه انواع واکسن های موجود در مراکز واکسیناسیون قابلیت استفاده بعنوان نوبت یادآور را دارند. لذا به همه افرادیکه بیش از 6 ماه از نوبت قبلی شان گذشته است توصیه می شود یک نوبت واکسن دریافت کنند. دریافت یک نوبت یادآور از هر نوع واکسن، مهمتر از دریافت نوع خاصی از واکسن است.

5. آیا با تزریق واکسن در برابر کرونا مصون می شویم و دیگر کرونا نمی گیریم؟
مهمترین فایده و دلیل دریافت واکسن کووید-19 این است که به فرم شدید بیماری که منجر به بستری، عوارض شدید و مرگ ناشی از آن می شود جلوگیری نماید لذا امکان ابتلا به بیماری همچنان وجود دارد حتی امکان ابتلا به فرم شدید بیماری نیز وجود خواهد داشت ولی احتمال این واقعه در افراد کامل واکسن زده بسیار کمتر از افراد واکسن نزده است.

6. احتمال اثرات جانبی ناشی از زدن و اکسن روی بدن چه میزان است ؟
در کشورهای مختلف دنیا بیش از 3 میلیارد واکسن کووید-19 تزریق شده و در کشور خودمان نیز بیش از 150 میلیون تزریق واکسن کرونا داشته ایم. خوشبختانه عوارض جانبی واکسن ها عموما خفیف و قابل تحمل بوده اند. مهمترین عوارض جانبی درد محل تزریق و بی حالی و ضعف یا خستگی هستند که در طی 2 یا 3 روز بر طرف می شوند که در مقابل درد و رنج ناشی از بیماری کووید-19 و عوارض شدید آن کاملا قابل قبول است.

7. تزریق واکسن چهارم برای چه دوره ای است؟ آیا تا پایان سال باز هم باید واکسن بزنیم؟
وضعیت بیماری کرونا در سطح دنیا و در داخل کشور بادقت رصد می شود و بر اساس آخرین اطلاعات علمی در خصوص تزریق واکسن کووید-19 تصمیم گیری می شود لذا اینکه تا پایان سال آیا دریافت دوز یادآور دیگری هم نیز خواهد بود یا خیر بستگی به شرایط و اطلاعات و یافته های جدید در ماه‌های آینده خواهد داشت. برخی از محققین معتقدند که احتمالا برای تداوم ایمنی علیه ویروس کووید-19 نیاز به تداوم واکسیناسیون به صورت سالیانه خواهیم بود.

8. برای تزریق و اکسن دوز چهارم محدودیت سنی وجود دارد؟
به تمام افراد بالای 18 سال که 6 ماه از نوبت قبلی دریافت واکسن‌شان گذشته است توصیه تزریق نوبت یادآور می‌شود. افرادی که در گروه سنی 12 تا 18 سال هستند اگر دچار بیماریهای مضعف سیستم ایمنی باشند و یا بیماریهای زمینه ای شدید داشته باشند نیز در صورت گذشت 6 ماه از آخرین نوبت کاندیدای دریافت نوبت یادآور واکسن هستند. افراد زیر 12 سال در حال حاضر نیازی به دریافت نوبت یادآور ندارند.

9. بیماران خاص و افراد مبتلا به سرطان چه نوع واکسنی استفاده کنند؟
همه انواع واکسن‌های موجود قابل استفاده است.
10. کسی که سرما خورده و یا کرونا دارد هم می تواند واکسن بزند؟
به افرادی که مبتلا به بیماری کرونا هستند، توصیه می شود حداقل یک ماه بعد از بهبودی، واکسن تزریق کنند.

11. برای زدن واکسن باید ناشتا باشیم یا بعد ازان دستورالعمل خاصی باید رعایت شود ؟
برای دریافت واکسن نیازی به ناشتا بودن نیست. بعد از دریافت واکسن توصیه می شود بین 15 تا 20 دقیقه در مرکز واکسیناسیون حضور داشته باشند. افرادیکه سابقه ضعف شدید بعد از هر گونه تزریق و یا گرفتن نمونه خون دارند بایستی به کارکنان بهداشتی تزریق کننده واکسن اطلاع داده و بعد از تزریق نیز دقایقی در حالت استراحت و درازکش قرار گیرند. صرف صبحانه قبل از مراجعه برای دریافت واکسن توصیه می شود. مصرف مایعات بیشتر در روز اول و دوم بعد از دریافت واکسن مفید است.