شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#معترضان

معترضان سریلانکایی دفتر نخست وزیری را تسخیر کردند

معترضان سریلانکایی دفتر نخست وزیری را تسخیر کردند

هزاران معترض در سریلانکا به دفتر نخست وزیری این کشور حمله کرده و آنجا را به تصرف خود در آوردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، امروز هزاران معترض در سریلانکا به دفتر نخست وزیر در کلومبو حمله کرده و آنجا را به تصرف خود در آوردند.

این اتفاق اندکی پس از اعلام استعفای گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور و رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا در پی یورش هزاران معترض به کاخ ریاست جمهوری و اشغال کاخ روی داد.

 

 

 

معترضان در جریان اشغال دفتر نخست وزیری با نیروهای امنیتی درگیر شده و نیروها از گاز اشک آور و ماشین آبپاش برای مقابله با معترضان استفاده کردند.

علاوه بر این منابع خبری امروز از فرار «گوتابایا راجاپاسکا» رئیس‌جمهور سریلانکا به کشور مالدیو خبر دادند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع رسمی سریلانکایی گزارش داد که یک فروند هواپیمای نظامی حامل رئیس جمهور سریلانکا، همسر و دو محافظش در مالدیو فرود آمد.

وضعیت دشوار معیشتی در پی بحران‌ اقتصادی در سریلانکا ده‌ها هزار معترض خشمگین را به خیابان‌های کلمبو، بزرگترین شهر سریلانکا، کشاند. معترضان روز شنبه 19 تیر (9 جولای) به مقر و همچنین دفتر ریاست‌جمهوری هجوم برده و خواستار استعفای رئیس‌جمهور شدند.

گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور و رانیل ویکرماسینگه، نخست‌وزیر سریلانکا به هنگام حمله مردم خشمگین در این مکان‌ها نبودند. آنها هر دو اعلام کرده بودند روز چهارشنبه 22 تیر (13 جولای) از سمت‌های خود کناره‌گیری خواهند کرد.

همچنین با ورود معترضان به ایستگاه تلویزیون ملی این کشور، پخش زنده برنامه ها برای مدت کوتاهی متوقف شد اما بعد از آن تلویزیون روال پخش عادی خود را ادامه داد.

این در حالی است که پیش از این و با وخیم شدن اوضاع و افزایش اعتراضات، نخست وزیر اعلام وضعیت فوق العاده کرده بود.

سفارت آمریکا در کلمبو نیز ارائه خدمات کنسولی به شهروندانش را متوقف کرد. این سفارتخانه در توئیتی علت این تصمیم را درنظرگرفتن ملاحظات امنیتی اعلام کرد.

سریلانکا از چندین ماه پیش شاهد تظاهرات و تجمع‌‌های اعتراضی بوده که بعضی از آنها نیز با خشونت همراه بوده‌اند. کاهش شدید ارزش پول ملی و گران ‌شدن مایحتاج روزمره موجب شده تا این کشور در حال حاضر در بحبوحه سخت‌ترین بحران اقتصادی خود بسر ‌برد که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. مردم همچنین رئیس‌جمهور را به سوءمدیریت متهم می‌کنند. رکود گردشگری ناشی از همه‌‌گیری کرونا نیز ضربات اقتصادی سنگینی را به کشور وارد کرده است.

هرچند دولت سریلانکا به مردم وعده اصلاحات داده بود، اما با این حال این وعده‌ها نیز نتوانست موجب فروکش کردن شعله‌های خشم معترضان شود.

 

 

انتهای پیام/