شهر خبر

علیزاده در نطق میان دستور:

غرب رویکرد ایران را نپذیرد، راهبرد هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم

غرب رویکرد ایران را نپذیرد، راهبرد هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم

نماینده مردم مراغه در مجلس گفت: غربی‌ها بدانند اگر رویکرد ایران را نپذیرند، در آینده نزدیک راهبرد خود را در حوزه هسته‌ای تغییر می‌دهیم که آن زمان، غرب چاره‌ای جز تماشا نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی علیزاده نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (چهارشنبه، ۲۲ تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن تبریک هفته امامت و ولایت خدمت مردم، گفت: تورم سنگین طاقت مردم را تمام کرده و مخاطب من در این موضوع رئیس‌جمهور است. به نظر می‌رسد دولت وضعیت فعلی اقتصادی را بی‌نیاز از نظرات مردم، کارشناسان و نمایندگان مردم دانسته و دست به اقدامات هیجانی، بدون پشتوانه کارشناسی می‌زند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، خطاب به طرف‌های غربی، افزود: ایران از تجربه برجام درس‌های زیادی گرفته و از یک سوراخ دوباره گزیده نمی‌شود. دیگر قرار نیست در عمل، تأسیسات هسته‌ای و زنجیره‌های عملیاتی خود را تعطیل کنیم و ظرف مقابل فقط گفتار درمانی کند و در نهایت با بازی پلیس خوب و بد، کلیت برجام را بی‌ارزش کرده و روی کاغذ باقی بگذارد؛ یعنی دولت و تیم مذاکره‌کننده حق چنین امضایی را ندارند.

نماینده مردم مراغه در مجلس تأکید کرد: برجام یک قرارداد سیاسی-اقتصادی بوده است نه یک تعهد اخلاقی که ایران یک طرفه خود را به آن پایبند بداند و غرب به شیوه‌های مختلف آن را نادیده بگیرد. واقعیت آن است که غرب نمی‌خواهد با ایران حتی بر سر حداقل‌ها کنار بیاید از این رو باید در کلیت راهبرد هسته‌ای کشور تجدید نظر کنیم.

علیزاده با اشاره به اینکه با عوض کردن محل مذاکرات، تغییری در صورت مسأله و نتیجه نهایی مذاکرات ایجاد نمی‌شود، تصریح کرد: عموم مردم و کارشناسان می‌دانند که ما با طرف‌هایی روبرو هستیم که خود ضرادخانه‌های هسته‌ای دارند اما می‌خواهند ایران از حداقل دانش هسته‌ای محروم باشد.

وی عنوان کرد: غربی‌ها بدانند اگر رویکرد فعلی ایران را نپذیرند، در آینده نزدیک ایران کلیت راهبرد خود را در حوزه هسته‌ای تغییر می‌دهد که در آن زمان، غربی‌ها چاره‌ای جز تماشا نخواهند داشت.

نماینده مردم مراغه در مجلس در ادامه تضعیف قوه مقننه که جوهره جمهوریت و عصاره ایده‌های مردم است را به نفع نظام، دولت و کشور ندانست و اظهار کرد: طبق اصول متعدد قانون اساسی، فقط یک مجلس قانونگذاری در کشور وجود دارد؛ اما عملاً وجود شوراهای عالی مختلف به سدی مقابل مجلس تبدیل شده است.

علیزاده متذکر شد: شورای سران قوا در خیلی مواقع نقش قانونگذار را ایفا می‌کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالیکه در مواردی که مجلس قانون دارد و حق ورود ندارد، اما مصوبه‌ای غیرعادلانه و برخلاف قانون مجلس درباره کنکور تصویب می‌کند و یا در بحث ظرفیت پزشکی به جای مجلس تصمیم می‌گیرد.

وی همچنین درباره موضوع سربازی عنوان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح، عملاً مجلس را با محدودیت‌هایی مواجه می‌کند و یا هیأتی در مجمع تشخیص با تفسیر به رأی، هر مصوبه مجلس را می‌تواند وتو کند. عدم تبعیت و تفسیر به رأی قوانین به جایی رسیده که نهادهایی مانند کانون وکلا نیز بدون توجه به نظر مجلس، عملاً تفسیر خود از قانون مهم تسهیل شرایط کسب و کار را اجرا می‌کند که نیاز است هیأت رئیسه مجلس در دفاع از کلیت مجلس بیش از این کوتاهی نکند.

نماینده مردم مراغه در مجلس اظهار کرد: در موضوع ریزگردها که امروزه بیش از نیمی از کشور درگیر آن هستند، دولتمردان و نمایندگان توجه دارند که ریزگردها و طوفان‌های خاک و شن در بسیاری از مناطق، به ویژه در غرب کشور باعث از بین رفتن بسیاری از مسائل در حوزه کشاورزی، بیکاری زنبورداران، تولیدکنندگان گل، گلخانه داران، تولیدکنندگان سبزی و صنایع دیگر شده است که همه محصول بحرانی است که سر منشأ آن بیابان‌های کشورهای همسایه است.

علیزاده با بیان اینکه امروزه شاهدیم که احیای دریاچه ارومیه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، گفت: دولت باید توجه کند بحرانی که منشأ آن دریاچه ارومیه خواهد شد، طوفان نمکی است که بهداشت و سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند که مهاجرت از شهرهای زیادی را در پی خواهد داشت که در آینده نزدیک، کشور را درگیر بحران‌های بزرگ‌تر می‌کند از این رو از دولت انتظار می‌رود اجازه کوتاهی در احیای دریاچه ندهد.