شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#میلیارد دلار#مجلس#رئیس مجلس

قالیباف در دیدار با رئیس مجلس سنای ازبکستان:

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان باید به دو میلیارد دلار برسد

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان باید به دو میلیارد دلار برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال برسد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر، محمدباقر قالیباف در دیدار با تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال از روابط دیپلماتیک بین ایران و ازبکستان می‌گذرد اما ارتباط دو کشور آن طور که باید و شاید عمیق نبوده است، گفت: سابقه تاریخی و فرهنگی و شناخت دو ملت از یکدیگر بسیار عمیق و ریشه دار است و به فراخور آن باید ارتباطات دو کشور هم در سطح پارلمان‌ها افزایش یابد.

وی بیان کرد: توقع بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و استقلال ازبکستان روابط دو کشور بیشتر شود. با این وجود، بسیار خوشحالم که در سی‌امین سال از روابط دیپلماتیک دو کشور به دعوت رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان در این کشور حضور یافته‌ام.

قالیباف ادامه داد: دو ماه دیگر رئیس جمهور ایران برای شرکت در اجلاس شانگهای و برگزاری نشست دوجانبه بین ایران و ازبکستان به تاشکند سفر خواهد کرد. باید روابط بین دو کشور ارتقا پیدا کند و باید حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به دو میلیارد دلار در سال برسد.

وی درباره موضوع افغانستان، گفت: موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تشکیل یک دولت فراگیر با حضور همه گروه‌ها در افغانستان است تا شاهد برقراری صلح در این کشور و منطقه باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: لازم است مشکل روادید برای رانندگان، تجار و توریسم حل و فصل شود.

رئیس مجلس سنای ازبکستان: علاقه زیادی به فرهنگ و ارزش‌های ایران داریم

در ادامه خانم تنزیله ناربای آوا، رئیس مجلس سنای ازبکستان، گفت: ما ایران را از نزدیک ترین شرکای خود می‌دانیم و روابط پارلمانی بین دو کشور در حال پیشرفت و توسعه است.

وی تصریح کرد: عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای آن هم در سمرقند یک رویداد تاریخی و فراموش نشدنی است.

رئیس مجلس سنای ازبکستان افزود: با توجه به اینکه ایران و ازبکستان فرهنگ نزدیک و مشترکی به ویژه از لحاظ دینی، مذهبی و سنن با یکدیگر دارند، تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف بسیار اهمیت دارد. ما علاقه بسیار زیادی به فرهنگ و ارزش‌های ایران داریم.

وی اظهار داشت: درباره افغانستان تأکید ما هم لزوم تشکیل دولت فراگیر در این کشور است و لازم است در این دولت همه گروه‌های اجتماعی و سیاسی افغانستان حضور داشته باشند.