شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#مجلس#رئیس مجلس

دیدار رئیس جمهور با همتای ازبکستای خود / هدف گذاری سالانه دو میلیارد دلاری قالیباف برای تجارت دو کشور

دیدار رئیس جمهور با همتای ازبکستای خود / هدف گذاری سالانه دو میلیارد دلاری قالیباف برای تجارت دو کشور

ایسنا نوشت: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : ضرورت دارد کشورهای منطقه و مسلمان با هم نزدیک شوند چون سرنوشت مشترکی دارند. شرایط جهانی هم این ضرورت را نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به این موضوع توجه شود.

محمدباقر قالیباف در ادامه سفر به ازبکستان در مجلس قانون‌گذاری این کشور حضور پیدا کرد.

قالیباف در دیدار دوجانبه با رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان با ابراز امیدواری از اینکه این سفر آغاز تحول اساسی در روابط پارلمانی بین دو ملت و دو دولت ایران و ازبکستان باشد، گفت: برای اولین بار است که رئیس مجلس از ایران به ازبکستان سفر می‌کند. ایران بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت پارلمانی دارد که این تجربه نشان می‌دهد که چطور پارلمان‌ها می‌توانند ارتباط بین دولت‌ها و ملت‌ها را استحکام بخشند.

وی با بیان اینکه سیاست و راهبرد مجلس و دولت همکاری در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تجاری و امنیتی با کشورها به ویژه کشورهای مسلمان است، افزود: ضرورت دارد کشورهای منطقه و مسلمان با هم نزدیک شوند چون سرنوشت مشترکی دارند. شرایط جهانی هم این ضرورت را نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به این موضوع توجه شود. در این راهبرد ازبکستان نقش برجسته‌ای در منطقه آسیای میانه دارد. ازبکستان از جهت مسائل اقتصادی و ظرفیت‌های فرهنگی و جمعیتی و همچنین باسابقه تاریخی و فرهنگی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

قالیباف خاطرنشان کرد:‌ همکاری‌های ایران و ازبکستان فرصت‌های بزرگی برای ایران فراهم می‌کند تا در ابعاد مختلف به خصوص اقتصادی بهره گیرد. باید در این سفر ارتباطات در عرصه‌های تجاری و اقتصادی را به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال کرد. امیدواریم همکاری‌های تجاری و موضوع صدور ویزای رانندگان، توریسم و تجار نیز تسهیل شود.

وی با بیان اینکه باید این سفر آغازگر تحول اساسی باشد، گفت: امیدواریم بتوانیم تبادلات اقتصادی و تجاری خود را ارتقا دهیم و به ظرفیت بیش از دو میلیارد دلار حجم مبادلات را داشته باشیم.

رئیس مجلس با اشاره به تحریم‌های آمریکا گفت: علیرغم این تحریم‌ها ایران ظرفیت‌های بسیاری در حوزه خدمات مهندسی، پزشکی، سایبری، دانش بنیان و موضوعات علمی و تکنولوژیک دارد که می‌توان از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد. همچنین ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در حوزه صنایع نفت و گاز و معادن داریم که می‌توان براساس آن از این ظرفیت‌ها بهره گرفت.

دیدار رئیس جمهور با همتای ازبکستای خود / هدف گذاری سالانه دو میلیارد دلاری قالیباف برای تجارت دو کشور

ایران و ازبکستان می‌توانند نقش بسزایی در بهبود شرایط افغانستان داشته باشند

در ادامه نورالدین جان اسماعیل‌اف رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان ضمن خیرمقدم به قالیباف و هیأت پارلمانی همراه گفت: دو کشور ایران و ازبکستان ظرفیت‌های بالایی برای همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی به ویژه در حوزه ترانزیتی دارند. توسعه روابط پارلمانی بین دو کشور می‌تواند به افزایش تبادلات اقتصادی و فرهنگی کمک کند.

اسماعیل‌اف با بیان اینکه ایران دارای فرهنگ غنی بوده و ما علاوه بر بهره‌مندی از این فرهنگ غنی از تجارب ایران به ویژه در حوزه پارلمانی نیز بهره می‌بریم، افزود: مجلس قانونگذاری ازبکستان نیز وظایفی شبیه به پارلمان ایران دارد به طوری که این مجلس علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای صحیح قوانین را نیز به عهده دارد. این مجلس متشکل از کاندیداهای ۵ حزب رسمی فعال در ازبکستان بوده و دارای ۱۵۰ نماینده از ۱۵۰ حوزه انتخابیه است.

وی ادامه داد: تلاش ما در ازبکستان این بوده که قوانینی مطابق با استانداردهای جهانی وضع کنیم. اما هر چقدر استقلال ازبکستان مشمول مرور زمان شد، شاهد این بودیم که برخی استانداردهای دوگانه در قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی پابرجا است و تلاش ما این بود که قوانین مستقل‌تری داشته باشیم.

وی درباره ضرورت تأمین امنیت افغانستان نیز عنوان کرد: در این زمینه همکاری‌های مشترک بین ایران و ازبکستان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و دو کشور می‌توانند نقش بسزایی در تأمین امنیت منطقه و بهبود شرایط افغانستان ایفا کنند.

بعد از نشست دوجانبه، قالیباف به همراه هیئت پارلمانی و رئیس مجلس قانون‌گذاری ازبکستان از محل برگزاری جلسات مجلس قانون‌گذاری ازبکستان بازدید کرد.

۲۱۲۱۷