شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#انگلیس#لندن#عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل: انگلیس تمایلی برای بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان ندارد

عفو بین‌الملل: انگلیس تمایلی برای بررسی جنایات نظامیانش در افغانستان ندارد

عفو بین‌الملل در واکنش به سرپوش گذاشتن انگلیس بر جنایات نظامیان این کشور در افغانستان تصریح کرد لندن تمایلی برای بررسی و تحقیق درباره این جنایات ندارد.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، پس از انتشار جزئیات تازه از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان مبنی بر کشتار غیرنظامیان، رقابت برای کشتار بیشتر و جعل شواهد برای توجیه آن، عفو بین‌الملل خواستار تحقیقات مؤثر و شفاف در این باره شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای با تأکید بر لزوم اجرا شدن عدالت و پاسخگو قرار گرفتن عاملان این جنایت‌ها، ابعاد تازه فاش شده از جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان را «وحشتناک» خواند و تصریح کرد: این به وضوح سطح هشدار دهنده‌ای از معافیت از مجازات و عدم پاسخگویی سربازان انگلیسی را که در افغانستان فعالیت می‌کردند، نشان می‌دهد.

این نهاد با اظهار اینکه مقامات ارشد انگلیسی بر جنایات نظامیان خود در افغانستان سرپوش می‌گذارند، ادامه داد: این موضوع خشم اخلاقی را تشدید کرده و حاکی از آن است که انگلیس برای پیگیری تحقیقات مستقل و مؤثر در مورد این اتهامات تمایلی ندارد.

عفو بین‌الملل افزود: اگر انگلیس مایل به طرح دعوی علیه ارتش خود نیست، همان طور که در رابطه با جنایات جنگی مرتکب شده توسط نیروهای خود در عراق به طرز شرم‌آوری نشان داده است، دیوان کیفری بین‌المللی باید این کار را انجام دهد.

این در حالی است که با وجود گزارش‌های مستند درباره جنایات جنگی نظامیان غربی در افغانستان، به ویژه نظامیان آمریکایی، «کریم‌خان» دادستان‌کل دیوان کیفری بین‌المللی از بررسی جنایات نیروهای خارجی خودداری کرده است.

وی در توجیه عدم بررسی جنایات جنگی نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود: این تصمیم را بر اساس شواهدی گرفته‌ام که بدترین جنایات از نظر وخامت، مقیاس و گستردگی توسط نظامیان آمریکایی انجام نشده است.

انتهای پیام/.