شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#ایالات متحده#آمریکا

در پی ورود غیرقانونی ناوشکن آمریکایی به جزایر شیشا؛

ارتش چین: ایالات متحده خالق تهدیدات امنیتی در دریای جنوبی چین است

ارتش چین: ایالات متحده خالق تهدیدات امنیتی در دریای جنوبی چین است

فرماندهی منطقه جنوب ارتش چین اعلام کرد که اقدامات آمریکا در منطقه موجب تضعیف صلح و ثبات در دریای جنوبی چین، نقض جدی حاکمیت و امنیت پکن و همچنین قوانین و روابط بین‌الملل است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «تیان جونلی» مقام نظامی از منطقه فرماندهی جنوب ارتش آزادی‌بخش خلق چین امروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که ناوشکن «یواس‌اس بنفورد» آمریکا، مجهز به موشک های هدایت شونده، در ۱۳ جولای بدون اجازه دولت چین به طور غیرقانونی وارد آبهای سرزمینی مجمع الجزایر «شیشا» (پاراسل) چین شد.

وی افزود: اقدامات ارتش آمریکا نقض جدی حاکمیت و امنیت چین، تضعیف صلح و ثبات در دریای جنوبی چین و نقض قوانین بین‌المللی و هنجارهای اساسی روابط بین‌الملل است.

تیان جونلی با اشاره به اینکه این اقدامات شواهدی محکم است که نشانگر تلاش آمریکا در نظامی کردن دریای جنوبی چین است، افزود: واقعیت‌ها یک بار دیگر نشان می‌دهند که ایالات متحده خالق واقعی تهدیدات امنیتی در دریای جنوبی چین و همچنین از بین برنده صلح و ثبات در منطقه است.

برای چندین دهه، پکن با چندین کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه بر سر مالکیت ارضی تعدادی از جزایر در دریای جنوبی چین که ذخایر هیدروکربنی قابل توجهی در آنها کشف شده، در حال بحث و جدل بوده است. یکی از این مجمع الجزایر، شیشا است که با نام مجمع الجزایر «پاراسل» نیز شناخته می شود. همزمان تایوان و ویتنام نیز بر سر مالکیت این مجمع الجزایر ادعای جدی دارند.

همزمان، وضعیت منطقه اغلب با عبور کشتی های جنگی آمریکا پیچیده می شود که به گفته وزارت خارجه چین، ناقض قوانین بین المللی و تضعیف حاکمیت و امنیت چین است. علیرغم اعتراضات پکن، واشنگتن رسما اعلام کرده است که این کشور از هر کجا که به زعم خودش قوانین بین المللی اجازه دهد، هواپیماها و کشتی هایش را عبور می دهد.

گفتنی است که واشنگتن در راستای سیاست ایندوپاسیفیک خود و با درنظر نگرفتن سیاست چین واحد، سعی در به چالش کشیدن قدرت روز افزون چین از طریق اقداماتی مانند تحریک جدایی طلبان در تایوان، هنگ کنگ و تبت، حضور گسترده نظامی در آب‌های منطقه و ایجاد ائتلاف‌های نظامی با کشورهای هم پیمان خود دارد.