شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترامپ#آمریکا#چهارشنبه#ژانویه

کمیته استماع مجلس نمایندگان آمریکا؛

ترامپ شورشیان ساختمان کنگره را آگاهانه تهییج به حمله کرده است

ترامپ شورشیان ساختمان کنگره را آگاهانه تهییج به حمله کرده است

قانونگذاران آمریکا امروز چهارشنبه «دونالد ترامپ» را به تهییج آگاهانه دار و دسته‌ شورشی ها به منظور هجوم به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر از فرانس۲۴، کمیته مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که رئیس جمهور سابق این کشور در آخرین تلاش برای حفظ قدرت و در پی جلسه‌ای پر هیاهو با برخی از متعصب‌ترین هواداران خود، شورشیان را به طور آگاهانه نسبت به حمله به ساختمان کنگره تهییج کرده است.

کمیته مجلس نمایندگان همچنین شواهدی را ارائه داد مبنی بر اینکه دستیاران و محرکان بیرونی پیش از شورش می‌دانستند که ترامپ هزاران نفر از طرفداران خود را در همان روز به یورش به ساختمان کنگره ترغیب می‌کند.

هیئت استماع متشکل از هفت نماینده دموکرات و دو نماینده جمهوری‌خواه از این جلسات دادرسی با هدف تشکیل پرونده به منظور اثبات غیرقانونی بودن اقدام ترامپ در جهت ابطال شکست خود در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ استفاده کرده‌اند؛ اقدامی که فراتر از سیاست معمول در چنین مواردی است.

«لیز چنی» نماینده جمهوری‌خواه پس از پایان جلسه دادرسی سه ساعته، گفت که ترامپ سعی داشته به شاهدی احتمالی از داخل کمیته تلفن کند؛ موضوعی که احتمال تلاش غیرقانونی وی را برای تحت تاثیر قرار دادن شهادت شاهد تشدید می‌کند.

در ویدئوی شهادت شهود که در جریان دادرسی نشان داده شد، شهود یک جلسه ۶ ساعته پرسروصدا در نیمه شب ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ را توصیف کردند که در جریان آن ترامپ به جای توجه به کارکنان کاخ سفید که سعی داشتند او را نسبت به اعلام شکست در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ به «جو بایدن» (رئیس جمهور فعلی آمریکا) ترغیب کنند، ترجیح داده که از مشاوران بیرونی خود حمایت کند یعنی کسانی که او را تهییج می‌کردند تا بر ادعاهای بی‌اساس خود در مورد تقلب در انتخابات پافشاری کند.

اعضای کمیته دادرسی در پایان اعلام کردند که در نهایت ترامپ مسئول شورش متعاقب انتخابات ۲۰۲۰ است.

چنی در این باره گفت: ترامپ یک مرد ۷۶ ساله است. کودکی تاثیرپذیر نیست. او مسئول کارها و انتخاب‌های خودش است.

ترامپ از حزب جمهوری‌خواه آمریکا که از تلاش خود برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ پرده برداشته است، هرگونه تخلف را رد کرده و تاکید دارد که به دلیل تقلب گسترده، انتخابات را به بایدن باخته است.