شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#واردات#نفت#منابع

واردات نفت هند از روسیه باز هم رکورد زد

واردات نفت هند از روسیه باز هم رکورد زد

داده‌های ارائه شده توسط منابع تجاری نشان می‌دهد که واردات نفت هند از روسیه در ماه ژوئن به رکورد حدود ۹۵۰ هزار بشکه در روز رسید که تقریباً یک پنجم کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رویترز روز دوشنبه به نقل از داده‌های ارائه شده توسط منابع تجاری در گزارشی اعلام کرد که واردات نفت هند از روسیه در ماه ژوئن به رکورد حدود 950 هزار بشکه در روز رسید که تقریباً یک پنجم کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

این گزارش حاکی از آن است که پالایشگاه‌های هندی نفت روسیه را با تخفیف های سنگین نسبت به برنت و نفت خام خاورمیانه خریداری می‌کنند.

بر اساس این داده ها، واردات نفت خام هند از روسیه در ژوئن 15.5 درصد نسبت به ماه مه افزایش یافت، در حالی که واردات این کشور از عراق و عربستان سعودی به ترتیب 10.5 درصد و 13.5 درصد کاهش یافت و سهم خاورمیانه را از 59.3 به 56.5 درصد رساند.

روسیه همچنان پس از عراق دومین تامین کننده بزرگ نفت هند محسوب می‌شود، در حالی که عربستان سعودی برای دومین ماه متوالی در رتبه سوم باقی ماند.

تحریم‌های غرب علیه مسکو فرصتی را برای پالایشگاه‌های هندی ایجاد کرده است تا خرید نفت خود از روسیه را با قیمت‌های بسیار پایین افزایش دهند، در حالی که برخی از مشتریان اروپایی از خرید مستقیم از روسیه اجتناب کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، قبل از درگیری در اوکراین، نفت روسیه تنها 0.2 درصد از کل نفت وارداتی هند را تشکیل می داد.

داده‌ها نشان می‌دهد که طی دوره آوریل تا ژوئن 2022 (سه ماهه اول سال مالی هند)، واردات نفت این کشور از روسیه از 22500 بشکه در روز در مدت مشابه سال گذشته به 682200 بشکه در روز رسیده است.

هند، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، به دلیل ادامه خرید نفت از روسیه مورد انتقاد غرب قرار گرفته است.

با این حال، دهلی نو از خرید نفت «ارزان» روسیه دفاع کرده و گفته است که این نفت تنها بخشی از نیاز کلی کشور را تامین می‌کند و توقف ناگهانی این واردات، هزینه‌های مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

وزارت نفت هند پیشتر تأکید کرده بود که «خرید انرژی از روسیه در مقایسه با کل مصرف هند ناچیز است».

انتهای پیام/