شهر خبر

وزیر امور خارجه فرانسه:

فقط چند هفته تا بسته شدن پنجره توافق با ایران فرصت مانده است

 فقط چند هفته تا بسته شدن پنجره توافق با ایران فرصت مانده است

وزیرخارجه فرانسه مدعی شده است که فقط چند هفته تا بسته شدن پنجره احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی زمان باقی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در شرایطی که ایران آمادگی خود برای بازگشت به مذاکرات رفع تحریم‌ها را پس از مذاکرات دوحه قطر اعلام کرده، «کاترین کولونا» که به تازگی مقام ارشد وزارت امور خارجه فرانسه را بدست گرفته به نمایندگان پارلمان این کشور گفته است که فقط چند هفته تا بسته شدن پنجره احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی زمان باقی است.

«کاترین کولونا» همچنین مدعی شده است که وضعیت فعلی دیگر قابل تحمل نیست. وزیرخارجه جدید فرانسه در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود همچنین تهران را متهم کرده که با به تعویق انداختن مذاکرات و بازگشت به مواضع توافق شده قبلی بدنبال ادامه برنامه غنی سازی اورانیوم خود است.

در عین حال، کولونا ابراز خوش بینی کرده که هنوز فرصت هست تا ایران برای پذیرش توافق تصمیم بگیرد، هرچند به گفته او زمان در حال گذر است و انتخابات میان دوره‌ای آمریکا ممکن است امضای توافق را دشوارتر کند.

سخنان وزیرخارجه تازه کار فرانسه درباره زمان محدود برای ادامه مذاکرات با ایران در حالی مطرح شده که پیشتر پس از پایان مذاکرات دوحه، «محمد مرندی»، مشاور تیم مذاکره کننده ایران بر ضرورت برچیدن تحریم‌ها به منظور اجرای توافق هسته‌ای تاکید کرده و گفته بود که مذاکرات دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد داشت.

مرندی همچنین در گفتگو با المیادین پیرامون مذاکرات دوحه گفته بود: انتظار نمی‌رفت که مذاکرات تنها طی دو روز به راهکار مثبتی منتهی شود. وی با بیان اینکه تهران اظهارات رسانه‌ای مقامات آمریکا را جدی نمی‌گیرد، افزوده بود: آمریکایی‌ها باید تضمین‌های مورد درخواست ایران را فراهم کنند تا نشان دهند که مثل گذشته بار دیگر از پشت به ما خنجر نخواهند زد. مرندی همچنین با تاکید بر ضرورت رفع تحریم‌ها به منظور اجرای مجدد برجام، افزود که اروپایی‌ها امروز توجه بیشتری به ایران دارند چرا که به دلیل جنگ اوکراین به نفت آن نیازمند هستند.